نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 11:16 ب.ظ

یادداشت روز : مخاطرات نوآوری

اگرچه در ادبیات مرتبط با موضوع نوآوری بیشترین تاکید بر جنبه های مثبت و ارزش آفرین آن می باشد اما نباید از مخاطرات آن غافل بود . هر علمی که منجر به پیشرفت بشریت شده نیز جنبه های خطرناکی نیز با خود به همراه داشته است .

در دنیای تجارت و کسب و کار ، با ورود به دهه جدید از قرن بیست و یکم میلادی ، توسعه برخی فناوری های دگرگون کننده  نوید راه حل های جدید ، نوآوری بیشتر و راه های جدید ارتباط با مشتریان و بازارها را می دهند. اما مانند هر فرصتی برای رشد ، این امر خطراتی را نیز به همراه دارد که کسب و کارها بایستی شروع به بررسی ابعاد مختلف آن کنند.

یکی از این موارد که از همه ی جنبه های دیگر تحولات ، با سرعت و شدت بیشتری درحال ایجاد تغییرات است وقوع انقلاب چهارم صنعتی و اقتصاد دیجیتال و فناوری هایی است که اقتصاد بدون آن راه به جایی نمی برد.

با رشد های پیش بینی شده در مورد تحول و تغییرات در بازارهای اینترنت اشیا و مخابرات و اتوماسیون  ، بسیار مهم است که سازمان ها و البته مدیرانشان ، خطرات ارائه شده توسط این فن آوری ها را درک کنند و متخصصان مدیریت ریسک ، امنیت شرکت ها و امنیت اطلاعات بتوانند شروع به تدوین استراتژی ها و ابتکارات  برای پذیرش و استفاده بیشتر از این فن آوری ها ، آماده شوند.

مصرف کنندگان و مشتریان از شرکت ها انتظار دارند خطرات مربوط به حریم خصوصی و محافظت از داده های مصرف کننده در فضای ابری را شناسایی نموده ، برطرف کرده  و یا کاهش دهند. اکنون در کشورمان مشاهده می شود که وقتی شما یک خودرو می خرید با انواع و اقسام پیامها و بازاریابی های تلفنی برای انواع و اقسام خدمات و بیمه ها و… مواجه می شوید .

این امر ایجاب می کند که رعایت و کاهش میزان خطرات باید بیش از رعایت قوانین باشد. مصرف کنندگان به طور فزاینده ای درمورد اینکه داده هایشان کجا می رود ، چه کسی آنها را می بیند و چه کاری با آنها انجام می شود ، می خواهند شرکت ها کاملاً شفاف باشند.

نگرانی در مورد حریم خصوصی مشتریان یک نگرانی بین المللی است که در سال 2018 به اوج جدیدی رسید ، زیرا تعدادی از شرکت ها با لو رفتن و یا سرقت اطلاعات خصوصی مشتریان مواجه شدند. قابل ذکر است ، که دعواهای حقوقی بزرگی در اروپا و آمریکا درباره فروش اطلاعات کاربران شبکه های اجتماعی بوجود آمده است.

اینها همه ناشی از بکارگیری نوآوری های پیدا و پنهان هستند.

همین جند روز پیش با هک شدن چند صد شرکت یک گروه هکر باجی معادل ۷۰ میلیون دلار را طلب نموده است. .

یکی دیگر از حوزه هایی که نوآوری بشدت در آن حضور دارد یادگیری ماشینی برای بسیاری از کاربردها ی فناوری  است زیرا هنگام تصمیم گیری های مهم امکان دخالت انسانی را فراهم می کند و این امر امنیت کارکنان را از بین میبرد.

با توجه به این موارد باید از جنبه های مدیریت نوآوری و حجم و تعداد آنها نیز غافل نشد . بروز سردر گمی و یا کمبود منابع و نیز ایجاد آشوب مواردی هستند که در یک سازمان ممکن است ایجاد شوند .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *