نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 10:47 ب.ظ

بستر نوآوری و پلتفرمهای ایده پردازی باز

جهان به سرعت در حال تغییر است و کسانی که می خواهند زنده بمانند شرکت ها و کسب و کارهایی هستند که برای تغییر همراه با آن تأسیس شده اند. این یکی از دلایل اهمیت ایجاد یک بستر نوآوری است. چندین پلتفرم دیجیتال ابتکاری وجود دارد که نحوه پرورش ایده ها را در صنایع مختلفی همچون صنعت خودرو از جمله Groupe PSA یا مهندسی در یک شرکت تولید کننده نیمه هادی ها را در تایوان (TSMC) تغییر می دهد. نوآوری باز PSA و بستر نوآوری TSMC نمونه هایی از نمونه های جدید در توسعه ایده ها و نوآوری هستند.

به عنوان یک کل ، یک بستر نوآوری بستری برای بحث در مورد ایده ها است. که غالباً ، فضایی برای یادگیری و تغییر است. معمولاً گروههایی از افراد یا شرکتها وجود دارند که زمینه های ذهنی و تخصصی مختلفی دارند. سپس ، آنها گرد هم می آیند و در مورد ایده های مختلف و اینکه چگونه این ایده ها می تواند به نفع خود و همچنین سازمان هایی باشد که نماینده هایشان در مورد آنها بحث می کنند. در اصل ، این یکی از راه های پیشرفت جامعه است زیرا به جای رقابت با یکدیگر ، از ایده ها برای همکاری با یکدیگر استفاده می شود. به جای اینکه نوآوری در  پشت دربهای بسته اتفاق بیفتد ، یک بستر نوآوری راهی است که آنها می توانند ایده ها را جمع کنند. به جای رقابت با یکدیگر ، که قبلاً اتفاق افتاده است ، یک بستر نوآوری همکاری را به نفع کل جامعه و یا ذینفعان ارتقا می دهد.

به عنوان مثال ، یک بستر نوآوری ممکن است محلی باشد که کشاورزان ، بازرگانان و تولید کنندگان غذا دور هم جمع می شوند تا روند رسیدن غذا از مزرعه به میز را کشف کنند. در طی چند سال گذشته با پیشرفت سریع فناوری ، این امور تغییرات چشمگیری داشته است. نتیجه نهایی ایجاد جهانی است که افزایش مقدار تولید غذا  در آن انجام شده باشد. این یکی از بزرگترین نمونه های نوآوری در کار است. به این ترتیب ، یک بستر نوآوری می تواند با چالشهای متعددی که در سطوح مختلف وجود دارد ، مقابله کند. این امر می تواند شامل یک روستا ، یک جامعه ، یک منطقه یا حتی در کل یک کشور می شود و یکی از بزرگترین دلایلی است که باعث می شود یک بستر نوآوری بخشی مهم در دنیای شرکت ها نیز باشد.

در خصوص نوآوری در شرکت ها وقتی صحبت از پلتفرمهای نوآوری می شود ، نقش اصلی را بازی می کند. امروزه استارتاپ های بی شماری وجود دارد که نتایج و عملکرد آنها نسبت به شرکت های بزرگتر ، بیشتر است زیرا آنها بهتر می توانند مفاهیم و ایده های جدید را به کار گیرند. شرکت هایی که امروز زنده می مانند باید راهی برای پذیرش ایده ها از طریق یک بستر نوآوری پیدا کنند. و بعبارت دیگر ، آنها اینجا هستند که بمانند. برای به کارگیری مناسب ایده های نوآوری ، توجه به انواع مختلف پلتفرمهای نوآوری که وجود دارد و همچنین مزایا و معایب آنها مهم است. این توجه ه افراد ، سازمان ها و شرکت ها کمک می کند تا بستر نوآوری مناسب خود را پیدا کنند.

مثالها و استراتژی نوآوری در بستر های نرم افزاری

چندین روش وجود دارد که در طی چند سال گذشته پلتفرمهای نوآوری تکامل یافته اند و این شامل رشد پلتفرمهای دیجیتالی است. اکنون بیشتر تحولات دنیای تجارت در دنیای آنلاین اتفاق می افتد و این شامل تفکر در خصوص بسترهای نرم افزاری است که بخش مهمی از چارچوب استراتژی پلتفرم است که خود مبتنی بر استراتژی پلت فرم دیجیتال توسعه یافته در MIT است. استراتژی بستر های نرم افزاری MIT نقشی اساسی در مدل تجاری پلتفرم ایفا می کند و مسلما مهمترین نمونه استراتژی پلتفرم است.

اولین موضوع این است که ، آینده پلتفرمهای دیجیتال درخشان است که باعث توسعه انواع مختلفی از پلتفرمهای دیجیتال برای گزینه های مختلف تجاری شده است. به عنوان مثال ، یکی از مهمترین قسمتهای مدل کسب و کار مبتنی بر پلت فرم دیجیتال ، رشد یک راه حل فنی برای نمونه سازی است. نمونه های اولیه نقش مهمی در روند نوآوری دارند. به عنوان مثال ، یک راه حل فنی ممکن است محلی را برای ساخت طرح بدون نیاز به دانش برای کدگذاری فراهم کند. با رشد شرکت های سازنده پلت فرم دیجیتال که برنامه های خود را ایجاد می کنند ، این یکی از بزرگترین مزایای نمونه های پلت فرم دیجیتال است. یک مدل تجاری دیگر ممکن است از پلتفرمهای مبتنی بر وب چابک به عنوان یکی از نمونه های اصلی دسته بندی پلت فرم دیجیتال نمونه اولیه استفاده کند. در یک بستر وب چابک ، توسعه دهندگان حرفه ای می توانند آنها را در فضای ابری مستقر کنند. سپس ، توسعه دهندگان دارای انعطاف پذیری کامل همراه با گزینه هایی برای ایجاد قابلیت های بعدی در پلتفرم هستند. این مکانی عالی برای کاربران غیر فنی است که هم می توانند محتوای خود را تغییر دهند و هم یک گزینه چیدمان ساده تولید کنند.

بنابراین ، با توجه به مثالهای بالا ، یکی از بزرگترین مزایای یک بستر دیجیتال برای نوآوری این است که افراد می توانند بدون نیاز به نحوه کد نویسی ، برنامه ها و عملکردهای وب را بسازند. در حالی که مهندسی کامپیوتر هنوز بخشی مهم از دنیای تجارت مدرن است ، شکستن این موانع توانایی ایجاد محتوای نوآورانه را در اختیار افراد دیگر قرار داده است که نه تنها می تواند در دنیای دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد بلکه در دنیای شرکت ها نیز قابل استفاده است. این ویژگی حتی به توسعه صنایع طراحی شده که مردم با آنها آشنا هستند نیز کمک کرده است.

البته ، این پلتفرمهای دیجیتال تنها تعدادی از نمونه های متعدد نوآوری باز در کار است. تعدادی نکات کلیدی وجود دارد که همه باید درباره نوآوری باز و نحوه استفاده از آن برای عبور از مرزهای فناوری بدانند. بدون تردید ، این نوع رویکرد به نوآوری باعث شده استارتاپ ها بتوانند با برخی از بزرگترین شرکتهای بزرگ دنیا به طور موثر رقابت کنند.

بسترهای نوآوری باز مبتنی بر فناوری

یکی از بزرگترین تغییرات در نحوه رویکرد شرکتها به نوآوری ، رشد بستر نوآوری باز مبتنی بر فناوری بوده است. در گذشته شرکت ها به تنهایی نوآوری می کردند. این باور وجود داشت که اگر آنها اطلاعات را با شرکت های دیگر به اشتراک بگذارند ، ممکن است مزیت خود را از نظر رقابت از دست بدهند. اگرچه این موضوع تا حدی درست است ، اما نوآوری آشکار بسیار مهمتر است و همکاری منجر به نتایج بسیار شگفت انگیزی شده است. تعداد شرکتهایی که نوآوری باز با جهش هایی رشد کرده اند و در لیست شرکتهایی که از نوآوری باز در سال ۲۰۱۸  قرار گرفته اند می توان به نوآوری باز کوکا کولا ، نوآوری 3M و غیره اشاره کرد.

نوآوری باز ارتباط تنگاتنگی با توسعه نرم افزارهای منبع باز دارد که بدون شک اولین نمونه نوآوری در فناوری بود. به عنوان مثال ، یکی از بزرگترین نمونه های نوآوری باز ، لینوکس است ، یک نرم افزار عملیاتی که با مایکروسافت و اپل رقابت می کند ، که به صورت بسته نوآورانه توسعه یافته اند. بسیاری از افراد هستند که به دلیل انعطاف پذیری لینوکس هنگام ایجاد سیستم عاملی متناسب با نیازهایشان ، استفاده از لینوکس را دوست دارند. بزرگترین مزیت نرم افزار منبع باز این است که این نرم افزار به طور مداوم با 100٪ شفافیت توسط برنامه نویسان آزمایش می شود.

البته نمونه های فراوانی از نوآوری باز نیز وجود دارد. به عنوان مثال ، اکنون ایده های تولید انبوه کالا در جامعه تولیدی وجود دارد. هدف در این زمینه دستیابی به ایده محصول با هزینه و منابع بسیار کمتر در دنیای آزاد است. اگر مردم  یک ایده محصول را دوست دارند ، پس مایلند با بودجه از آن حمایت کنند تا ایده را نظارت و پیش ببرند. این امر باعث می شود که مردم در مورد روند کار بسیار راحت تر شوند و رشد محصولات جدید را توسعه دهند.

شکل دیگری از نوآوری باز از طرف سامسونگ است. آنها یکی از نوآورترین شرکت های بزرگ در جهان هستند. در حالی که آنها یک زمینه تحقیق و توسعه داخلی عمده دارند ، اما همکاری های نوآوری باز با استارتاپ ها را نیز دارند. در دنیای نوآوری باز سامسونگ چهار دسته وجود دارد که شامل همکاری ، مشارکت ، شتاب دهنده و خرید است. خوب است که ببینیم برخی از بزرگترین شرکتهای جهان ایده نوآوری باز را پذیرفته اند.

بستر مدیریت ایده

سرانجام ، دنیای نوآوری باز منجر به رشد یک پلتفرم مدیریت ایده شده است. این یک پلت فرم به اشتراک گذاری ایده است که در آن افراد می توانند گرد هم بیایند و فکرشان را در مورد روند مدیریت ایده به اشتراک بگذارند. این نوع نرم افزار نوآوری منجر به رشد گزینه های عمده ایده های نوآوری در زمینه بسترهای نرم افزاری مانند Spigit Ideas و Bright Ideas شده است. بخش مهمی از فرایند مدیریت ایده ، خواندن مرورهای مختلف نرم افزار مدیریت نوآوری ، ایده خوبی درباره انتظارات از یک پلتفرم مدیریت ایده به مردم می دهد.

به طور کلی ، هدف یک سیستم مدیریت ایده این است که به شرکت ها کمک کند دور هم جمع شوند ، از کارمندان خود ایده بگیرند و هر ایده را به صورت جداگانه ارزیابی کنند. سپس ، می توان ایده های خوب را با سرعت بیشتری در بازار به کار گرفت و به آنها امکان افزایش بهره وری را داد. در حقیقت ، یک پلتفرم مدیریت ایده راهی عالی برای شرکت ها برای پذیرش ایده عدم تمرکز فرآیند نوآوری است.

روش های مختلفی وجود دارد که می توان از یک بستر مدیریت ایده استفاده کرد. به عنوان مثال ، یک شرکت می تواند افکار و ایده های کارمندان خود را جمع آوری کند ، ایده های مختلف را تجزیه و تحلیل کند و آنها را از نظر شایستگی ارزیابی کند ، بهترین ایده ها را به لیست کوتاه تری منتقل کند و آنها را با کارکنان رهبری شرکت در میان بگذارد و نحوه حرکت ایده های مختلف را از طریق خط لوله  پیگیری کند.

هدف کل از استفاده از یک پلتفرم مدیریت ایده این است که ایده های خوب سریعتر به سطح کاربردی برسند. شرکتهایی که امروز زنده می مانند باید سریعتر راههای نوآوری پیدا کنند ، زیرا این امر به آنها امکان می دهد تا با شرکتهای کوچکتر و استارتاپهای بسیار سودمندتر ،  رقابت کنند.

علاوه بر این ، یک پلت فرم مدیریت ایده ، شفافیت ایده های بسیار بیشتری را فراهم می کند. این سیستم کارمندان را قادر می سازد تا ایده های همه را راحت تر ببینند و درباره آنها نظر دهند. با شفافیت بیشتر ، همکاری بیشتر نیز حاصل می شود. این بدان معنی است که کارکنان تشویق می شوند و برای کمک به یکدیگر سخت تر کار می کنند. همه اینها برای شرکت خوب است ، به همین دلیل یک بستر مدیریت ایده برای موفقیت فرآیند نوآورانه در دنیای مدرن بسیار مهم است. نتیجه نهایی این است که شرکت ها به یک مزیت رقابتی پایدار دست می یابند که به آن اجازه می دهد در خط مقدم صنعت باقی بماند.

https://www.highalphainno.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *