نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 12:33 ق.ظ

بهینه سازی هواپیماهای آینده با سبک ترین ماده آئروژل جهان

هجدهم ژوئن 2021© iStock / Devrimb

تیمی از دانشمندان یک ماده سبک وزن از نوع ایرگل را اختراع کرده اند که ممکن است به طور بالقوه نسل بعدی هواپیما را به شکلی غیر منتظره پیش ببرد و باعث کاهش صدا و افزایش راحتی شود.

ماده جدید آئروژل که توسط محققان دانشگاه بات ساخته شده است ، سبک ترین عایق صوتی است که تاکنون تولید شده است – ماده ای بسیار سبک وزن که در کاهش صدای موتور از هواپیما تاثیر زیادی دارد و در عین حال راحتی مسافران را بهبود می بخشد.

یافته های تحقیق آنها در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

دانشمندان یک آیرژل گرافن اکسید-پلی وینیل الکل تولید کردند که وزن آن فقط 2.1 کیلوگرم در متر مکعب است – که رسماً آن را به سبکترین عایق صوتی تولید شده – با توانایی کاهش صدای موتور هواپیماها تا 16 دسی بل تبدیل کرده است.  به طرز باورنکردنی این بدان معناست که غرش عظیم موتور جت در هنگام برخاستن از 105 دسی بل به میزان صدای یک سشوار کاهش می یابد.

ایرژل از سازه ای شبیه به مرنگ تشکیل شده است ، و این امر ویژگی های کاملاً سبک و بی نقصی را برای عملکرد به عنوان عایق در داخل موتور هواپیما ایجاد می کند و عملاً وزن کلی در روند کار اضافه نمی کند. محققان اکنون اصلاحات بیشتری در مورد مواد آئروژل برای بهبود اتلاف گرما ، ایمنی و بازده سوخت انجام داده اند.

پروفسور میشل میو ، رهبر تحقیق در این باره گفت: “این به وضوح یک ماده بسیار هیجان انگیز است که می تواند به روش های مختلفی استفاده شود – در ابتدا در هوا فضا اما به طور بالقوه در بسیاری از زمینه های دیگر مانند حمل و نقل خودرویی و دریایی ، و همچنین در ساختمان و ساخت و ساز.

“ما با استفاده از ترکیبی مایع از اکسید گرافن و یک پلیمر ، که با حباب های هوا ی زده شده ساخته می شود ، توانستیم چنین چگالی بسیار کمی را تولید کنیم. در یک سطح بسیار ابتدایی ، می توان این روش را با زدن سفیده تخم مرغ برای ایجاد مرنگ مقایسه کرد – این ماده جامد است اما حاوی هوا زیادی است ، بنابراین افزایش وزن مزاحمی برای دستیابی به پیشرفت های بزرگ در راحتی و سر و صدا وجود ندارد. “

از همان ابتدا ، تمرکز اصلی این تیم همکاری با شرکای صنعت هوافضا برای آزمایش آئروژل در موتورهای هواپیما به عنوان عایق صدا بود. با این حال ، آنها معتقدند که نتیجه نهایی به خوبی می تواند در پانل های هلی کوپتر و موتورهای اتومبیل مورد استفاده قرار گیرد ، این دانشمند خوشبین است که این ماده در طول 18 ماه آینده قابل استفاده است.

https://www.innovationnewsnetwork.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *