نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 6:20 ق.ظ

پارادایم شیفت ؛ از رسانه های جمعی به صنعت تولید فرهنگ

از اختراع چاپ در حوالی سالهای ۱۴۵۰ میلادی تا رسانه های جمعی مبتنی بر فناوری های برق و الکترونیک تقریبا چهار قرن طی شد تا انسان توانست با نوآوری های فناوری به دنیای جدیدی پا بگذارد که زمینه ساز سرعت بخش به تحولات اجتماعی شود .

بیاد می آورم در اوایل دهه ۵۰ خورشیدی که در دانشگاه تحصیل می کردم از دروس اختیاری مرکز آموزشهای عمومی دانشگاه بایستی ۸ واحد می گذراندیم و من اولین انتخابم درس رسانه های همگانی بود . در آن زمان روزنامه و رادیو و تلویزیون مورد بحث بود . اما کمتر از چهل سال بعد از آن زمان رسانه های اجتماعی مبتنی بر اینترنت دوباره زندگی ما را تغییری داد که سرعتش چندین برابر قبل بود.

طبق تعاریف ؛

ارتباط جمعی به فرایند انتقال پیام از فرستنده یا فرستندگان با استفاده از وسایل ارتباطی نظیر روزنامه، کتاب، امواج رادیو، تلویزیون و غیره برای گروه غیر محدودی از مردم با سرعتی زیاد گفته می‌شود.رسانه‌های گروهی یا رسانه‌های جمعی مجموعه‌ای از وسایل ارتباطی است که توانایی تأثیر گذاری بر افکار و دیدگاه‌های جمع زیادی از افراد و گروه‌های اجتماعی را دارا هستند و عموماً ارتباطی یک سویه را دنبال می‌کنند.

این تعریف از رسانه هاست که نتیجه تاثیر آنها بر آحاد اجتماع در ابتدا به دریافت اطلاعات و افزایش سطح آکاهی تعبیر می شد . اما این آگاهی به تغییر دیدگاه آنها و جهان بینی  نیز می انجامد .

این امر خود به تغییر فرهنگ می انجامد .

 فرهنگ حاصل از کارکرد رسانه های جمعی که معمولاً تفاوتهای قابل توجهی با فرهنگ های سنتی و حاکم بر گروههای اجتماعی را دارند باعث تعارض ها یا دگرگونی های زیادی در نگرش ، مردم  برای مدتی بصورت پنهان  ایجاد می کنند .

یکی از علل بروز تحول انقلاب سال ۱۳۵۷ که کمتر بر روی آن بحث شده است همین تعارض در فرهنگ توده های مردم با فرهنگ رسانه های جمعی زمان خود بود . اگرچه بسیاری به آن جذب شده بودند ولیکن بسیاری بصورت پنهان با آن در تعارض بودند .

اهمیت  توجه به این موضوع و اینکه امروزه تحولات فناوری در این زمینه درحقیقت یک پارادایم شیفت جدی و بنیادین در زمینه فرهنگی ایجاد کرده است و برای آگاهی بخشی به مردم و گروههای اجتماعی نه با تقابل و ایجاد محدودیت بلکه با ایجاد شفافیت و آگاهی فرهنگی در خصوص فناوری مدرن ، می توان شکل گیری ساختاری مبتنی بر منطق را ایجاد نمود .

انواع و اقسام اخبار جعلی و مطالب تحریف شده گاه باعث از هم پاشیدگی های فرهنگی درون خانواده و گروههای ورزشی و هنرمندان و ……. می شود . این آثار مخرب دامنه تنشهای را زیاد تر می کند وقتی که بصورت زنجیره ای تکرار می شود . همانقدر که این شیفت باعث تاثیر در دموکراسی شده شاید بتوان گفت تاثیرات تخریبی آن بیشتر است . این امر به جوامع مختلف و نظام مدیریت آن وابستگی تام دارد .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *