نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 5:24 ق.ظ

تحول دیجیتال ؛ آنچه باید درباره ساخت چین 2025 بدانید .

    نویسنده کلودیو رامادوری  10 مارس 2021

 “ساخت چین 2025” یک برنامه استراتژیک است که در سال 2015 برای کاهش وابستگی چین به فناوری خارجی و ارتقای تولید کنندگان فن آوری چینی در بازار جهانی آغاز شد. هدف رسیدن به این موضوعذتا سال 2025 است ، یعنی یک دهه از سالی که طرح برای اولین بار طرح ، پایه گذاری شده است.

توسعه نوآوری در دولت فعلی چین یک اولویت مشخص است و “ساخت چین 2025” بخشی جدایی ناپذیر برای دستیابی به این اولویت است. در این مطلب ، ما در مورد ابتکار Made in China 2025 و جنجالهایی صحبت می کنیم که از بدو تأسیس آن را احاطه کرده اند.

هدف ساخت چین 2025

هدف از “ساخت چین 2025” تغییر درک جهانی از آن به عنوان یک تولید کننده سطح پایین به یک تولید کننده رده بالا است. این طرح تنها بخش کوچکی از دستورالعمل های بزرگتر برای توسعه فناوری و شبکه های مبتنی بر نوآوری است که دولت فعلی به عنوان بخشی از یک دستور کار جامع تحت کنترل و توسعه قرار می دهد.

Made in China 2025 Infographic

مدیران چینی امیدوارند با استفاده از فرصت دستیابی به منابع جدید رشد ، توانایی های تولید را افزایش دهند تا آنها را با سایر کشورهای صنعتی همسو سازد. با افزایش توانایی های فن آوری این کشور ، چین به فناوری های پیشرفته به کشورهای دیگر وابسته نخواهد بود و می تواند مسیر خود را متناسب با اهداف کلی خود بهبود بخشد.دولت می خواهد از پایگاه بزرگ و قدرتمند مصرف کننده خود بهره ببرد و همچنین خود را به عنوان یک منبع جهانی با ارزش افزوده معرفی کند.

تأثیر ساخت چین 2025

اهداف ساخت چین مرجع مطابق “صنعت 4.0” آلمان است. سیاست گذاران این طرح اروپایی را مطالعه کرده و و بر اساس آن طرحی منحصر به فرد برای چین ایجاد کردند. اگر ساخت چین 2025 موفقیت آمیز باشد ، چین شهرت خود را به عنوان یک ابرقدرت جهانی در تولید حتی بیشتر هم می کند.

بخشهای اولویت دار:

طرح Made in China 2025 ده بخش اولویت دار را برجسته می کند ، از جمله:

  • نسل جدید فناوری اطلاعات
  • ابزار پیشرفته کنترل عددی و رباتیک
  • فناوری هوافضا ، از جمله موتورهای هواپیما و تجهیزات موجود در هوا
  • داروهای زیستی
  • تجهیزات پزشکی با عملکرد بالا
  • تجهیزات الکتریکی
  • ماشین آلات کشاورزی
  • تجهیزات راه آهن
  • وسایل نقلیه کم مصرف و انرژی جدید
  • مهندسی اقیانوس

چین با تمرکز بر این صنایع در حال ظهور ، توسعه خود را بر روی رشد آنها متمرکز می کند تا این کشور از پایداری بیشتر و وابستگی کمتری با سایر کشورها برخوردار باشد.

ابتکارات دولت

برای تحقق اهداف ساخت چین 2025 ، دولت رشد در این بخشهای فناوری و نوآوری ، از جمله انرژی پاک ، فناوری اطلاعات و رباتیک را تشویق کرده است. دولت از تولید کالاهای تخصصی و سرمایه گذاری در زمینه تحقیق و توسعه حمایت بیشتری می کند.

علاوه بر این ، چین برای دستیابی به این اهداف بلند پروازانه یارانه ها و بودجه شرکت های دولتی را تأمین می کند. از نظر تاریخی ، بخشی از برنامه MIC 2025 ارائه حمایت مستقیم و غیرمستقیم دولت در بخشهای تولید فناوری پیشرفته بود.

جنجال های پیرامون MIC 2025

ابتکار Made in China 2025 مورد انتقاد جهانی قرار گرفته است ، زیرا تلاش می کند رهبران جهان را از مواضع قدرتمند خود در صنایع خاص جدا کند. این طرح همچنین دستورالعمل های مفصلی را بر اساس میزان کنترل بازار فناوری کشور توسط شرکت های چینی و تعداد قطعات جداگانه در محصولات تولیدی در چین ارائه داده است. به نظر برخی این امر مغایر اصول تجارت آزاد است كه می خواهند شرایط بازی را مساوی كنند.

علاوه بر این ، اگر چین به خودکفایی برسد ، این امکان را برای آن فراهم می کند که به یک ارائه دهنده بزرگتر در بازار جهانی تبدیل شود. این امر به درستی ترس را در تولیدکنندگان سایر کشورها ایجاد کرده است زیرا این حرکت می تواند در بازارهایی که دهه های دیگر کشورهای دیگر داشته و به آن وابسته بوده اند ، به هم بخورد.

طرح MIC 2025 همچنین در زمان جنگ تجاری ایالات متحده و چین محل اختلاف بوده است. سیاستمداران آمریکایی ادعا کرده اند که انتقال فناوری اجباری توسط چین بخش عمده ای از مشکل است.

برخی از تغییرات مورد بررسی

با توجه به واکنش های بین المللی ، سیاست گذاران در حال بررسی تغییراتی در برنامه MIC 2025 هستند که سرمایه گذاری را از سایر کشورها تشویق می کند .تغییر بالقوه دیگری که توسط سیاستگذاران در نظر گرفته می شود ، به تأخیر انداختن جدول زمانی پیش بینی شده است .با این حال ، حتی اگر این تغییرات ایجاد شود ، چین همچنان به ماموریت خود در جهت توسعه فن آوری پیشرفته و تلاش برای کاهش اعتماد خود به دانش غربی ادامه خواهد داد. سیاست گذاران مزایای مهم اقتصادی و استراتژیک این مدل را تبلیغ می کنند.

بعلاوه ، اهداف صنعتی جدیدی هنوز ممکن است ایجاد شود. با این حال ، ممکن است ماهیت ظریف تری داشته باشند یا در شرایط عمومی منتشر نشوند. به عنوان مثال ، سیاست های خاص منطقه یا در مورد یک بخش خاص می تواند سرمایه گذاری ها را جلب کند .

در مناطق بزرگتری مانند پکن ممکن است از هنجارهای رقابت عادلانه برای شرکت های خارجی ، دولتی و خصوصی پذیرفته شود ، که می تواند سرمایه گذاری های مالی اضافی را از خارجی ها جلب کند و چین را در هنگام برخورد با شرکت های خارجی سازگار تر کند.

این رویکرد دو جانبه توسعه فناوری برای سهولت اتکا به دانش غربی و سیاست های اصلاحی به منظور دسترسی بیشتر به سرمایه گذاری خارجی ، می تواند به چین اجازه دهد سیاست های تجاری قوی خود را حفظ کند در حالی که خود را از اقدامات مجازاتی اضافی از ایالات متحده جدا می کند.

سیاست های چین در حال حاضر برای پیشبرد اهداف موضوعاتی از جمله:

  • کاهش بار سیستم بیمه اجتماعی
  • باز کردن دسترسی به بازار برای شرکت های خارجی
  • تقویت مشارکت توسط بخش خصوصی
  • تقویت حمایت از مالکیت معنوی
  • تسهیل قابلیت های تجاری خارجی و داخلی

این سیاست های جدید می تواند تأثیر چشمگیری بر سرمایه گذاری خارجی طی چند سال آینده داشته باشد.

https://nhglobalpartners.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *