نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 12:19 ق.ظ

تولید سوخت های تجدید پذیر در آینده با جذب آب از آن

توسط دانشگاه صنعتی آیندهوون7 ژوئن 2021اعتبار: دامنه عمومی CC0

یک نتیجه موفقیت آمیز برای انتقال انرژی بسیار بستگی به توسعه راه حل های سوخت جایگزین بسیار تمیز ، تجدیدپذیر و انتشار کربن کم دارد. سوختهایی که باید تعویض شوند شامل گاز مایع (LPG) و گازوئیل هستند که از سوختهای مورد استفاده گسترده  در وسایل نقلیه و گرمایش هستند. سوخت جایگزین امیدوار کننده ، دی متیل اتر (DME) است. برخلاف سوخت های فسیلی فعلی ، DME منجر به انتشار کم کربن می شود و می توان آن را به صورت تجدیدپذیر تولید کرد. با این حال ، فرایندهای تولید DME فعلی هنگام تولید DME تجدیدپذیر به زیست توده یا CO2 محدود می شود ، و مشکلات در کار با بخار در فرآیند نیز موجود است . جاسپر ون کامپن فرآیند جدیدی برای تولید DME ایجاد کرد و او در 4 ژوئن در بخش مهندسی شیمی  از پایان نامه خود برای دکترای تحقیق ، دفاع کرد.

تأمین سوختهای تمیز ، تجدیدپذیر و کم کربن بسیار مهم در انتقال انرژی است. یکی از سوخت های چایگزین، دی متیل اتر (DME) است ، گازی بی رنگ که مایع سازی و انتقال آن آسان است. اگرچه DME به طور سنتی از گاز طبیعی ساخته می شود ، می توان آن را به طور تجدید پذیر از CO2 و H2 تولید کرد. از لحاظ خصوصیاتی مشابه گاز مایع (LPG) است ، به این معنی که DME می تواند در زیرساخت های موجود LPG استفاده شود. به عنوان سوخت ، می توان از آن برای جایگزینی در موتورهای احتراق فشاری دیزل یا در مخلوط LPG در موتورهای احتراق جرقه ای استفاده کرد.

برای ، جاسپر ون کامپن نحوه بهبود یافته تولید DME تجدید پذیر از طریق گرفتن بخار با استفاده از مواد زئولیتی ، ماده معدنی است که می تواند مولکول های خاصی را به دام بیندازد ، جالب بود که آن را کشف کرد. وی این کار را در رویکردی به نام سنتز DME افزایش یافته جذب (SEDMES) اجرا کرد ، وی این فناوری را تحت شرایط آزمون مربوط به صنعت مورد بررسی و اعتبارسنجی قرار داد.

اساساً ، SEDMES روشی جدید برای ساخت DME است. این بر اساس حذف آب توسط یک جاذب جامد است که به عنوان یک اسفنج برای جذب آب عمل می کند. حذف آب به این روش این اطمینان را ایجاد می کند که هیچ CO2 مانند روشهای معمول تولید DME تولید نمی شود. در عوض ، CO2 که قبلاً ساطع شده است همراه با آب گرفته شده می تواند به DME تجدیدپذیر تبدیل شود.

در طی کار خود بر روی این پروژه ، ون کامپن به چندین جنبه مهم از جمله مواد ، فرایندهای جذب ، تجزیه و تحلیل و مهندسی راکتور و مدل سازی پیشرفته پرداخت. تحقیقات وی منجر به ایجاد یک مدل راکتور پویا شده است که امکان ارتقا فناوری SEDMES و پیش بینی های سنتز DME در مقیاس بزرگ را فراهم می کند. نکته مهم ، پیشرفت های چشمگیر حاصل از فناوری در این تحقیق می تواند نقش مهمی در انتقال انرژی داشته باشد ، جایی که سوخت های فسیلی و مواد شیمیایی باید توسط محصولات حاصل از منابع تجدید پذیر جایگزین شوند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *