نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 2:47 ب.ظ

سالانه ۷۰ میلیارد دلار به بخش انرژی یارانه پرداخت می‌شود

۲۵-۳-۱۴۰۰ -پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت که با حمایت وزارت نفت و با هدف توسعه فناوری‌ها و گسترش همکاری‌های سازنده میان نقش‌آفرینان زیست‌بوم نوآوری و فناوری مرتبط با این صنعت ایجاد شده است، دیروز به ‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، این پارک که در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در محل سابق استقرار پژوهشگاه صنعت نفت (منطقه باقرشهر، جنب پالایشگاه تهران) ایجاد شده، نهادی دولتی و غیرانتفاعی است که با هدف توسعه فناوری‌های مرتبط با این صنعت در میان دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار و تسهیل فرآیندهای زایشی شرکت‌های متکی بر نوآوری از طریق کانون‌های خلاقیت و شکوفایی، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری فعالیت می‌کند.

این پارک، مؤسسه‌ای پژوهشی و فناوری مشمول ماده یک قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور است که با فعالیت در حوزه ارتقاء و تعمیق فناوری، توسعه بازار، اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی تخصصی می‌کوشد فضایی کیفی برای استقرار و هم‌افزایی حرفه‌ای بین شرکت‌های فناور کوچک و متوسط، مراکز فناوری شرکت‌های پیشرو، نمایندگان تخصصی نهادهای پژوهشی و فناوری دانشگاهی و غیردانشگاهی، مراکز رشد و شتابدهی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، کارگزاران نوآوری باز و مشاوران خبره صنعتی (منتورها) ایجاد کند و مکمل ظرفیت‌های موجود در زیرساخت علم و فناوری کشور در حوزه نفت و گاز باشد.

پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های سازنده میان نقش‌آفرینان زیست‌بوم نوآوری و فناوری این حوزه با شرکت‌ها و واحدهای فناور مستقر در پارک و دیگر پارک‌های علم و فناوری و مراکز فناوری فعال در کشور خواهد بود.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت درمراسم افتتاح این پارک گفت: سالانه ۷۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در بخش سوخت مایع و گاز در کشور پرداخت می‌شود.

بیژن زنگنه با بیان اینکه ۸۰ درصد صحبت‌هایی که در کشور می‌شود، حرف‌های اضافه است، ادامه داد: مهمترین عامل نیاز در توسعه صنعتی، کارآفرین است نه دانشمند. کارآفرین و انسان خلاق است که یک مجموعه را موفق می کند و این موضوع در جوانان بیشتر است. رهبر معظم انقلاب می‌گویند جوان گرایی اما وقتی جوانی را برای جایی در نظر می‌گیریم، همه مخالفت می‌کنند. این در حالی است که جوان، خلاق است.

وی مهمترین مساله در این زمینه را نگرش دانست و افزود: نفت در توسعه بالادستی باید افزایش تولید مبتنی بر افزایش بازیافت داشته باشد. این در حالی است که نیرویی که در زمینه بالادستی نفت درس خوانده باشد، نداریم؛ از این رو با بهترین دانشگاه‌های ایران مذاکره کردیم تا رشته های بالادستی نفت را توسعه دهند و اکنون در زمینه آموزش مشکلی نداریم و نیروهای خوبی تربیت می‌شوند.

وزیر نفت اضافه کرد: در گام بعدی، ظرفیت‌های عملیاتی مورد توجه قرار گرفت و شرکت‌های خدماتی و شرکت‌های اکتشاف و تولید فعال شدند که جزو دارایی تکنولوژی کشور هستند و گام آخر، توسعه فناوری بود که برای توسعه فناوری باید از ایده‌های جدید استفاده کنیم. وی افزود: برنامه من این است که بیشتر عمر باقی‌مانده خود را برای توسعه واحدهای فناور اختصاص دهم؛ البته فهم این موضوع بسیار ضعیف است و یکی از نهادهای نظارتی تهدید کرده بود که اگر این پارک فناوری را احداث کنید، شکایت می‌کنیم. زنگنه با اشاره به اینکه پارک فناوری صنعت نفت در طرف تقاضا است، گفت: یکی از طرح ها، طرح ۵۰۰ میلیون دلاری چاه‌های کم بازده و بی بازده است. یکی از ضعف‌های بزرگ ما در کشور خدمات چاه‌ها است که می‌توان از واحدهای استارتاپ در این زمینه استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه مهمتر از نفت تولیدی، ظرفیت‌های مهندسی و فناوری است که در کشور ایجاد می‌شود، یکی دیگر از زمینه‌ها که می توان از استارتاپ‌ها استفاده کرد را بحث بهینه سازی دانست و ادامه داد: روزانه ۵ر۱ میلیون بشکه مصرف داخلی سوخت مایع است که سالانه ۵۴۰ میلیون بشکه در سال می‌شود که با احتساب قیمت حدود ۶۵ دلار در هر بشکه، معادل ۳۵ میلیارد دلار می‌شود. همچنین مصرف گاز سالانه ۳۰۰ میلیارد متر مکعب است که با قیمت هر متر مکعب۱۶ سنت حدود ۳۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ بنابراین به جز برق، ۷۰ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهیم.

وزیر نفت همچنین درحاشیه این مراسم درجمع خبرنگاران گفت: در مصوبه افزایش قیمت بنزین نوشته شده که این مصوبه در اجرای تصمیم سران سه قوه است.

وی درباره ادعای برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر اینکه افزایش قیمت بنزین تصمیم دولت است، تصریح کرد: مصوبه دولت که چاپ شده و در اختیار همه است. ما نوشتیم افزایش قیمت بنزین در راستای اجرای تصمیم سران سه قوه است و این تصمیم در دولت گرفته نشده است.

این مقام مسئول همچنین درباره قرارداد کرسنت اظهارداشت: اگر قرار باشد صحبت کنیم، خیلی صحبت‌ها است اما ترجیح کشور این است که ما وارد نشویم چون پرونده زنده (در جریان) داریم. اگر قرار باشد در این زمینه بگوییم، حرف‌های زیادی برای گفتن داریم که خیلی از چیزها عکس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در آینده خیلی کار خواهیم داشت، گفت:باید این ظرفیت ها راه بیافتد و همزمان توسعه تولید نفت و رشد زنجیره آن همراه با صنایع پایین دستی اتفاق بیافتد و ارتقاء تکنولوژی را شاهد باشیم زیرا از الزامات توسعه صیانتی صنعت نفت، توسعه تکنولوژی است. زنگنه در خصوص تجدید ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان ادامه داد: قانون برای شرکت‌هایی که در این پارک فناوری مستقر خواهند شد مزایای مهمی مانند معافیت مالیاتی درنظر گرفته است بنابر این باید فرآیند قانونی طی شود و اطلاعات قبلی که جمع‌آوری شده است، این فرآیند را تسریع می‌کند زیرا برای اینکه فرد یا شرکتی پذیرش شود، فرآیندی دارد تا بتواند از این امتیازات استفاده کند.

وی به بودجه ۸۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: تلاش این بوده که از این ۸۰۰ میلیارد تومان به صورت اهرمی استفاده شود. به همین دلیل هم در آیین‌نامه‌ای که دولت اعلام کرده، این پرداخت‌ها از طریق بانک و موسسه عامل انجام شود .

وزیر نفت تاکید کرد: در کشور ما برای توسعه فناوری از طریق شرکت‌های فناور محدودیت مالی وجود ندارد. آنچه که مهم است، این است که هر چه این شرکت ها خلاقیت داشته باشند و بتوانند این فناوری را به کسب و کار تبدیل کنند که چرخه اقتصادی معقول داشته باشند، تامین مالی می‌شود.

وی افزود: ما در اینجا نمی‌خواهیم دانش پایه را توسعه دهیم. در مرحله استفاده از فناوری در توسعه کسب و کار هستیم که جوانه‌هایی خواهند بود که درخت بارور می‌شوند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *