نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 4:30 ق.ظ

معرفی دو تیم برتر رویداد نوآورانه فناوری‌های کتابخانه

معرفی دو تیم برتر رویداد نوآورانه فناوری‌های کتابخانه

2-3-1400- به گزارش ایسنا، رویداد نوآورانه «لیبتک ۲» از سوی مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با موضوع چالش تشخیص موضوع (Topic Detection)، در حوزه فناوری‌های کتابخانه‌ای و استفاده از هوش مصنوعی به منظور پردازش داده و شناسایی موضوع و در راستای استفاده از ظرفیت‌های موجود به منظور رفع نیازهای کتابخانه ملی و با هدف ایجاد محیطی برای رشد و توسعه کسب و کارهای داده‌محور و مبتنی بر هوش مصنوعی برگزار شد. 

در مراسم اختتامیه این رویداد دو تیم “راهکار پردازش ژرف”، “دادماتک” و همچنین رضا یگانگی و محمد صدر، درخصوص فعالیت‌های خود توضیحاتی ارائه دادند و بر اساس رای داوران تیم دادماتک تیم دوم و راهکار پردازش ژرف به عنوان تیم برتر معرفی شدند.

در این مراسم مظفر پاسدار شیرازی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به تاکیدات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه فناوری بلاک‌چین و استفاده آن در کتابخانه ملی، گفت: در آن زمان به ویژه در مجموعه سازمان اسناد کتابخانه ملی نگاه خیال‌گونه به این موضوع داشتند. کمی بعد با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرو تفاهم‌نامه‌ای که با این وزارتخانه امضا شد شروع به تنظیم برنامه نوآوری برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی کردیم.

وی ادامه داد: ما یک ضرورت انکار ناپذیری را در درون مجموعه احساس می‌کردیم و آن هم این بود که خدمات دیجیتال و سیل گسترده منابع دیجیتالی که روز به روز زاده می‌شود؛ اگر بخواهیم ماموریت‌های کتابخانه ملی را با اقتضائات امروز بازتعریف کنیم، وظیفه داریم که همه منابع الکترونیک را گردآوری، پردازش و سرویس‌دهی کنیم. اگر بنا بود این وظایف را در باب کتاب و مجله و… انجام دهیم و همچنین اگر می‌خواستیم به نحو احسن سرویس‌دهی کنیم باید به جد تعداد نیروهای سازمان و بودجه آن را افزایش می‌دادیم؛ ولی امکان این امر وجود نداشت، اما ضرورت استفاده از تکنولوژی بسیار احساس می‌شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به برگزاری اولین رویداد استارت‌آپی در تیر ۹۸ خاطر نشان کرد: ما در این رویداد متوجه شدیم در کنار این که گروه‌های استارت‌آپی به ما کمک کرده و چالش‌های ما را برطرف می‌کنند، ما به عنوان بزرگترین گنجینه منابع فارسی جهان به خوبی می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم و عدم رشد زبان فارسی در هوش مصنوعی را حل کنیم. از این رو برنامه نوآوری را مفصل‌تر و جدی‌تر گرفتیم؛ با حمایت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور را افتتاح کردیم و امیدواریم این  مرکز به عنوان بازوی تعامل با گروه‌های فناور و استارت‌آپ‌ها بخشی از چالش‌های سازمان را با رویکرد فناورانه حل کند.

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به چشم‌انداز سند ۱۴۰۰ عنوان کرد: آنچه که در این سند آمده است، این بود که کشور ایران بتواند در این سال به عنوان کشور برتر در منطقه از لحاظ علمی حضور داشته باشد و با روش علمی و دست‌یابی به تکنولوژی جدید بتواند در منطقه اول باشد. ولی علی‌رغم همه باورها و نگاه‌ها عملیاتی نشد و حتی در بحث علم خام نیز شاید در برهه‌هایی عقب‌ماندگی‌هایی داریم.

بروجردی ماندگاری آثار جوانان خلاق را حتمی دانست و گفت: ایران سرمایه عظیمی دارد که متاسفانه بسیاری از آن‌ها همچنان بکر و فراموش شده است و بهره لازم از آن‌ها برده نمی‌شود. امیدوارم روزی ایران با سربلندی نام خود را بین کشورهای توسعه یافته ثبت کند و این امر محقق نمی‌شود جز با مشارکت جمعی ‌و بهره‌گیری از دانش و تلاش شما. امیدوارم گامی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برداشته شد، به عنوان گام اولیه تلقی شود. به واقع مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می‌تواند بهترین پایگاه برای جوانان برای عرضه خلاقیت‌های خودشان باشد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *