31 فروردین 1403 8:37 ق.ظ

شناسایی کوره های آجرپزی در بنگلادش با هوش مصنوعی

Targeting pollutive brick kilns in Bangladesh with AI

11 مه 2021 – کوره های آجرپزی در سراسر بنگلادش هر روز بیشتر می شوند و عامل اصلی آلودگی هوا هستند. هوش مصنوعی می تواند یک راه حل کم هزینه برای تعیین دقیق کوره های مقیاس کوچک بسیار آلاینده که مکان یابی و تنظیم آنها دشوار است ، ارائه دهد.

تصویر فوق یک کارگر کوره آجرپزی. یک مطالعه جدید نشان می دهد که می توان از هوش مصنوعی برای مکان یابی و تنظیم کوره های آجر آلوده در بنگلادش استفاده کرد. تصویر: Dipankar Sarkar / موسسه کالو ، CC BY-NC-ND 2.0.

تحقیقات جدید نشان می دهد که یک روش یادگیری ماشینی با هزینه کم می تواند کوره های آجرپزی را در بنگلادش ردیابی کند ، و به تنظیم کننده ها کمک می کند تا مطابقت معیار های محیط زیست را کنترل کنند.

این مطالعه که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شده و توسط محققان دانشگاه استنفورد آمریکا و مرکز بین المللی تحقیقات بیماری های روده ای بنگلادش انجام شده است ، نشان داد که چگونه ترکیبی از هوش مصنوعی و تصاویر ماهواره ای ارزان و مقیاس پذیر را ارائه می دهد.

هزاران کوره آجرپزی در بنگلادش وجود دارد ولیکن تعداد دقیق آنها مشخص نیست زیرا این صنعت تحت سلطه تولیدکنندگان غیررسمی مقیاس کوچک است. محققان تخمین می زنند که تقریباً همه افراد در کشور در یک فصله 10 کیلومتری از کوره آجرپزی زندگی می کنند و بیش از 18 میلیون نفر در یک کیلومتری این کوره ها زندگی می کنند. در اکثر کوره ها از تکنولوژی سنتی و سوزاندن زغال سنگ استفاده می شود که یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا است.

در این مطالعه آمده است كه كوره های آجر باعث 17 درصد انتشار سالانه دی اکسید كربن در كشور و در داكای پایتخت ، تا نیمی از استاندارد  ذرات ریز در نظر گرفته شده برای ریه های انسان است.

دولت بنگلادش مطالعه ای را آغاز کرده است تا به صورت دستی مکان یابی کوره های آجرپزی را بررسی و تأیید کند ، اما این کار زمانبر و کاربر است.

نینا بروکس ، یکی از نویسندگان این مطالعه ، و همکار فوق دکترا در انستیتوی تحقیقات اجتماعی و نوآوری داده ها ، دانشگاه مینه سوتا ، ایالات متحده می گوید: “رویکرد ما می تواند واقعاً زمان و تلاش لازم برای تطبیق صنعت آجر با استاندارد ها را کاهش دهد.”

مطالعات قبلی پتانسیل مشاهدات ماهواره ای و یادگیری ماشین برای تنظیم محیط زیست را مورد بررسی قرار داده است ، اما بیشتر در کشورهای ثروتمند متمرکز شده است که محل استقرار شرکت ها به راحتی مشاهده می شود.

محققان خاطرنشان می كنند كه در كشورهای در حال توسعه ، مانند بنگلادش در آسیای جنوبی ، آلودگی قابل توجهی از “صنایع غیررسمی” از جمله معادن در مقیاس كوچك ، كوره های آجرپزی و چرم سازی ناشی می شود.

به گفته محققان ، در بنگلادش “تخلفات گسترده ای” در قوانین زیست محیطی کنترل “ساخت آجر” وجود دارد که “پیامدهایی برای سلامتی و رفاه کشور” دارد.

در این مطالعه ، محققان الگوریتمی مبتنی بر برنامه های قبلی یادگیری عمیق مورد استفاده در نظارت بر محیط زیست و کارهای قبلی برای حمایت از یادگیری عمیق برای شناسایی کوره های آجرپزی ایجاد کردند. این الگوریتم می تواند ردیابی کند که آیا تصاویر حاوی کوره هستند یا نه.

انتشارات دانشگاه استنفورد توضیح داد: “این روش کوره هایی را که در چندین تصویر تقسیم شده اند ، بازسازی می کند –  این امر یک مشکل ذاتی در تصاویر ماهواره ای است – و می تواند تشخیص دهد که چند کوره در یک تصویر واحد قرار دارند.”

“این رویکرد نشان داد که بیش از سه چهارم کوره های بنگلادش در یک کیلومتری یک مدرسه به طور غیرقانونی ساخته می شوند و تقریباً 10 درصد آنها به طور غیرقانونی به مراکز بهداشتی نزدیک هستند. همچنین نشان داد که دولت کوره ها را با توجه به مقررات به طور سیستماتیک کم گزارش می کند. “

به گفته بروکس ، یک چیزی که از این کار کاملاً روشن است این است که رویکرد نظارتی کنونی از مردم در برابر محصولات جانبی مضر ساخت آجر محافظت نمی کند.

Saroj Kumar Sahu ، استادیار دانشگاه اوتکال در بوبانسوار ، هند  می گوید : هوش مصنوعی همراه با تصاویر ماهواره ای قطعاً یک رویکرد پیشرفته است .