نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 4:27 ب.ظ

ینستاگرام به توسعه پایدار جامعه هنری کمک کرد

اینستاگرام به توسعه پایدار جامعه هنری کمک کرد

تهران- ۲۸-۲-۱۴۰۰- ایرنا- استادیار گروه ارتباط تصویری دانشکده هنر گفت: سالانه نزدیک ۳۰ میلیارد عکس در فضای اینستاگرام به اشتراک گذاشته و حدود ۵۲ میلیارد دلار در طول روز رد و بدل می‌شود که توانسته است به توسعه پایدار جامعه هنری کمک کند و همچنین نقش مهمی در ارتقای فرهنگ آموزش و آگاهی برای جامعه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پرناز گودرز پروری استادیار گروه ارتباط تصویری دانشکده هنر در هم اندیشی هنر و رسانه‌های ارتباطی در عصر کرونا به فراگیری استفاده از شبکه‌های اجتماعی به خصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام اشاره کرد و گفت: افراد بسیاری در این شبکه مشارکت می‌کنند و هر روز و هر لحظه در تلاش برای پیوستن به این شبکه‌ها و فناوری اطلاعات به طرز چشمگیری هستند به نحوی که روش‌های کسب و کار را تغییر داده و محدودیت های زمانی و مکانی مربوط به امور تجاری را کاهش داده است و دسترسی مردم به اینترنت باعث شد که امکان کسب و کار الکترونیک به خصوص در کشورهای توسعه یافته فراهم و به نوعی نقش اینترنت به صورت جدی در زندگی روزمره مردم احساس شود.

وی افزود: اینستاگرام شبکه ای برای اشتراک عکس و ویدیو است که این سرویس خیلی زود در نزد مخاطبان محبوب شد و طبق آماری که در پایان دسامبر ۲۰۱۴ منتشر شد، ۳۰۰ میلیون کاربر داشته است و تا سال ۲۰۱۷ این آمار حدود ۲ برابر شد و به ۷۰۰ میلیون نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود که اینستاگرام از فیس‌بوک هم بزرگتر و فراگیرتر شود.

۵۲ میلیارد دلار در طول روز رد و بدل می‌شود

وی به مقبولیت این سرویس در ایران اشاره و اظهار کرد: اینستاگرام یک شبکه فعال در داخل کشور است و در حوزه‌های تخصصی به عنوان ویترین ارائه آثار هنری و فروش محصولات استفاده می شود. و به گفته سازندگان اینستاگرام سالانه نزدیک ۳۰ میلیارد عکس به اشتراک گذاشته و حدود ۵۲ میلیارد دلار در طول روز رد و بدل می‌شود که آمریکا در رتبه نخست این امر است و بعد برزیل، اندونزی، روسیه، ترکیه، ژاپن، مکزیک، انگلیس و آلمان قرار دارند.

این استادیار دانشگاه گفت: با توجه به فراگیری این سرویس در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، جایگاه این شبکه تغییر یافت و از نقش رسانه های اجتماعی و یک وسیله برای انتشار اطلاعات و ارتباطات فراتر رفت و به ابزاری برای بازاریابی دیجیتال توسط گالری داران و هنرمندان بدل شد که به توسعه پایدار جامعه هنری کمک کرد و همچنین نقش مهمی در ارتقای فرهنگ آموزش و آگاهی برای جامعه داشته است.

وی ادامه داد: بازار هنر متشکل از انواع سیستم ها و نهادهاست که بر روابط اجتماعی عرضه کنندگان و خریداران اثر گذار است. گالری های هنری به طور سنتی آثار هنرمندان مختلف را جمع‌آوری می‌کنند و برای علاقه‌مندان به نمایش می‌گذارند. بیشتر خریداران تمایل دارند که آثار هنری را از نزدیک بررسی و ارزیابی کنند درحالی که این فرصت در ارائه آنلاین امکان ندارد. معمولا امکان دیدن چند بعدی در اینستاگرام وجود ندارد و به خاطر کمبود نور و عوامل دیگر از تماشای یک اثر اورجینال محروم می شویم ولی از طرف دیگر مشکلاتی همچون زمان و مسافت که خریداران آثار هنری را از حضور در محل محروم می کرد مرتفع شده است. 

وی با اشاره به ویروس کرونا و چالش های تردد گفت: این شکل از نمایش در همه گیری ویروس کرونا به کمک ارائه آثار هنری آمد و باعث سهولت توسعه فروشگاه‌های آنلاین شد تا بتوانند آثار هنرمندان مختلف سراسر جهان را گردآوری کنند و در معرض فروش قرار دهند و به ازای فروش هر کدام از آثار هنری کمیسیونی دریافت می کنند و همچنین خریدارن فقط با چند کلیک به تماشای گالری‌ها در منزل خود نشستند.

اینستاگرام دید به هنر را سطحی می کند

این پژوهشگر به آسیب های ارائه آنلاین اشاره کرد و گفت: هرچند پیشرفت فناوری‌های ارتباطی باعث شده است که فرهنگ گالری گردی مجازی شکل بگیرد و امکانی برای رشد موزه‌ها و حضور مردم برای مواجهه با آثار هنری محقق شود اما بسیاری از منتقدان معتقد هستند که فضای مجازی نمی‌تواند احساس یک محیط واقعی را برای مخاطب ایجاد کند و ارتباط صحیحی شکل نمی گیرد یا حتی نقد تخصصی از این فضا صورت نمی گیرد و همچنین به دلیل حذف شدن نهادها، دیدگاه افراد جامعه نسبت به هنر سطحی می شود.

وی ادامه داد: اینستاگرام در بزنگاه هایی همچون ویروس کرونا بسیار موثر واقع شد و در بحث تبلیغات و فروش آثار نقش ایده‌آلی ایجاد کرد. ویدئو کنفرانس ها و برقراری تماس تصویری در بین کاربران از مزیت اینستاگرام است که هنرمندان می توانند در این فضا خود را معرفی و سایر آثارشان را منتشر کنند. خیلی از هنرمندان جوان در این عرصه پا گذاشتند و با استفاده از تکنولوژی توانستند کالکشن خودشان را بسازند و با دیگران به اشتراک بگذارند.

این استادیار دانشگاه در پایان گفت: درحال حاضر با رویکرد جامعه شناختی روبرو هستیم که وارد پارادایم دو فضایی شدیم. جهان مجازی و جهان فیزیکی که این چشم انداز، شکل و ماهیت الگوهای رفتار فردی و اجتماعی ما را دگرگون کرده است. جهانی شدن های متکثر، خیلی از نگرش های ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و باید در درجه اهمیت این جهان های موازی مطالعات و تحقیقات بیشتری انجام شود.

پرناز گودرز پروری استادیار گروه ارتباط تصویری دانشکده هنر هم‌زمان با روز جهانی ارتباطات در هم‌اندیشی هنر و رسانه‌های ارتباطی در عصر کرونا که به همت فرهنگستان هنر برگزار شد، مقاله خود را با موضوع تحلیل ظرفیت‌های اینستاگرام در توسعه بازار آثار هنری در دوران محدودیت های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا ارائه کرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *