نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 5:57 ب.ظ

پایدار سازی بنادر حمل و نقل دریایی در کانادا

26 مارس 2021توسط تونی رابرت واکر و میشل آدامز ، گفتگو

انتظار می رود رشد در صنعت بندری ادامه داشته باشد و تأثیرات نامطلوب زیست محیطی بر اکوسیستم های دریایی و جوامع ساحلی را تشدید کند.

90 درصد تجارت جهانی توسط حمل و نقل دریایی انجام و سالانه بیش از 11 میلیارد تن متر مکعب حمل کانتینری ، محموله جامد و مایع در دریاهای جهان را جابجا می کند. تقریباً تمام کالاهای مصرفی که خریداری می کنیم – یا مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آنها – از طریق کشتی به بنادر اکثر کشور ها می رسند.

برای مثال هر ساله تاسیسات بندری کانادا حدود 340 میلیون تن کالا به ارزش حدود 400 میلیارد دلار را اداره می کند. تقریباً 25 درصد از صادرات و واردات کانادا ، از نظر ارزشی ، با حمل و نقل دریایی حمل می شود.

بنادر علی رغم اهمیت اقتصادی خود ، اثرات نامطلوبی از جمله آلودگی هوا و آب محلی ، انتشار گازهای گلخانه ای ، آلودگی صوتی و هوا ، ازدحام ترافیک و آلودگی گسترده رسوبات ، اثرات سوئی بر محیط زیست دارند.

جامعه به طور فزاینده ای از بندرهای کانادا انتظار دارد که رشد اقتصادی و تأثیرات اجتماعی و زیست محیطی را متعادل کنند – و برخی از بنادر کانادا در حال حاضر عناصر پایداری را در فعالیت های خود ادغام می کنند. اما دیگران می توانند کارهای بیشتری انجام دهند.

اثرات زیست محیطی بنادر و حمل و نقل

حمل و نقل دریایی مسئول دو تا سه درصد انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است. پیش بینی می شود در صورت عدم کنترل ، این میزان تا سال 2050 به 17 درصد افزایش یابد. با توجه به این پیش بینی ها ، کاهش استفاده از انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای این صنعت در برابر تغییرات آب و هوایی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

فعالیت های بندر ی ، مانند پهلوگیری  ، می تواند تأثیرات زیست محیطی از جمله نشت نفت ، هوای محلی ، آلودگی صوتی و نوری داشته باشد. و حمل و نقل چند وجهی محموله در کانتینرهای موجود بر روی کامیون ها ، قطارها یا کشتی های کوچکتر به مقصد نهایی خود ، دی اکسید کربن ، دی اکسید گوگرد ، کربن سیاه و سایر گازهای گلخانه ای و زیست محیطی مضر برای محیط زیست را آزاد می کنند.

تردد کشتی آلودگی صوتی در زیر آب ایجاد می کند. کشتی ها می توانند به مگافونای دریایی مانند نهنگ ها در اقیانوس اطلس شمالی در خلیج سنت لارنس آسیب برسانند . همچنین ممکن است کشتی ها هنگام حرکت از یک بندر به بندر دیگر ، آب آلوده و حاوی گونه های مهاجم آبزی را آزاد کنند.

بهبود عملکرد محیطی

صنعت دریایی آمریکای شمالی می تواند در برنامه های داوطلبانه صدور گواهینامه محیط زیست مانند برنامه Green Marine برای اندازه گیری و بهبود عملکرد زیست محیطی شرکت کند. این برنامه از طریق 14 شاخص عملکرد به موضوعات کلیدی محیطی مانند کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای می پردازد. شرکت کنندگان می توانند صاحبان کشتی ، بنادر ، پایانه ها ، شرکت های دریایی و کشتی سازی ها باشند.

استفاده از منابع انرژی ساحلی و سوخت های جایگزین اخیراً به دلیل مقررات دقیق بین المللی برای کاهش انتشار هوا از کشتی ها ، در میان بنادر جهانی محبوبیت یافته اند.

انرژی ساحلی به کشتی ها این امکان را می دهد تا موتورهای دیزلی خود را هنگام اتصال خاموش کرده و به شبکه برق متصل شوند تا آلودگی هوای محلی و انتشار گازهای گلخانه ای کاهش یابد.

بنادر که گاز طبیعی مایع (LNG) برای سوخت گیری مجدد کشتی فراهم می کنند نیز می توانند به کاهش آلاینده های هوا و انتشار گازهای گلخانه ای کمک کنند. کشتی های باری و مسافرتی هنگام ورود به بندر نیاز به سوخت گیری دارند . برخی از بنادر کانادا ، از جمله بندرهای هالیفاکس ، مونترآل و ونکوور ، از قبل امکانات تأمین انرژی ساحلی و سوخت LNG را ارائه می دهند.

بنادر و زیرساخت های بندری به طور نامتناسبی تحت تأثیر افزایش سطح دریا ، آب و هوای شدید و سایر تأثیرات تغییر اقلیم قرار می گیرند و اجرای ابتکارات زیست محیطی مانند ارائه انرژی ساحلی برای کشتی ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

در حال حاضر ، هر 18 بندر مهم کانادا در برنامه Green Marine شرکت می کنند. چندین بندر ، ​​از جمله بندر هالیفاکس ، مونترال و ونکوور ، به طور مداوم به برتری محیطی می رسند – بالاترین امتیاز ممکن. با وجود مشارکت گسترده در برنامه Green Marine ، تنها هفت بندر بطور فعال سایر عناصر پایداری را در عملیات خود ادغام می کند.

بنادر پایدار چطور؟

بنادر سبز و بنادر پایدار به هم مرتبط هستند ، اما کاملاً یکسان نیستند.

پایداری بندر به عنوان استراتژی ها و فعالیت هایی تعریف می شود که یک بندر متعهد می شود تا نیازهای فعلی و آینده افرادی را که از آن استفاده می کنند ، تأمین کند ، در حالی که از منابع انسانی و طبیعی محافظت می کند و آنها را حفظ می کند. به همین ترتیب ، بنادر سبز به عنوان آنهایی که در توسعه ، اجرا و نظارت بر اقدامات پیشگیرانه فعالیت می کنند ، با هدف کاهش اثرات زیست محیطی فراتر از انطباق ، تعریف می شوند. در حالی که بندرهای سبز فقط به موضوعات زیست محیطی توجه دارند ، پایداری بندر مسائل اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی را در نظر می گیرد.

طرح اخیر “بندر 2050” ونکوور شامل برنامه هایی برای نظارت و گزارش میزان انتشار آلودگی هوا ، کیفیت آب ، سطح صدا ، زیستگاه و اثرات حیات وحش است. این بندر سطح سر و صدای محیط را در زمان واقعی اندازه گیری می کند و از سطح صدای زیر آب برای ارزیابی تأثیر آنها روی نهنگ های در معرض خطر استفاده کرده است ، که بندر را وادار به کاهش سطح صدای زیر آب می کند.

مقامات بندری کانادا باید از مشارکت بنادر کانادا در برنامه Green Marine و بهبود عملکرد زیست محیطی اطمینان حاصل کنند. با این حال ، برای ادامه رقابت در زنجیره تأمین دریایی جهانی ، آنها باید بیشتر یک نقش رهبری را برای ادغام اقدامات پایداری – فراتر از یک لنز محیطی ، به عهده گیرند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *