نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 7:42 ب.ظ

تحلیلی بر آینده تحول دیجیتال و مراحل پس از آن

30 جولای 2020 توسط جیمز جاردین ، هیئت مدیره ، MasterControl

در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان هنوز درگیر توسعه روش هایی برای اتصال فن آوری های جدید برای بهبود بهره وری هستند که مبتنی بر اصل راهنمای صنعت 4.0  می باشد ، مرحله بعدی صنعتی سازی اکنون جلوی چشم ما است.

اما Industry 5.0 شبیه چیزی ساده نیست  نیست که یک شکل ساده از یک محصول فیزیکی را توضیح می دهد در حقیقت خیلی بیشتر از آن است که به راحتی با یک جمله موضوع صنعتی شدن در یک مرحله بالاتر روی صفحه نمایش آن را نشان بدهید. این مرحله بعدی در تکامل تولید است.

برای درک تصویر کامل صنعت 5.0 و پیامدهای آن ، ابتدا باید نحوه تعریف ابتکار عمل را درک کرد.

صنعت 5.0 چیست؟

اصطلاح Industry 5.0 به افرادی گفته می شود که در کنار ربات ها و ماشین های هوشمند کار می کنند. این در مورد ربات ها است که با استفاده از فناوری های پیشرفته مانند اینترنت اشیا و داده های بزرگ ، به انسانها کمک می کنند تا بهتر و سریعتر کار کنند. این باعث می شود که شخصیتی انسانی به تجهیزات اتوماسیون و طرح 4.0 صنعت وارد شود.

در محیط های تولیدی ، روبات ها در طول تاریخ کارهایی خطرناک ، یکنواخت یا از نظر جسمی سخت را  ، از قبیل جوشکاری و نقاشی در کارخانه های اتومبیل سازی و بارگیری و تخلیه مواد سنگین در انبارها انجام داده اند. از آنجا که در تحول دیجیتال ماشین آلات در محل کار باهوش تر و متصل می شوند ، هدف صنعت 5.0 این است که این قابلیت های محاسبات شناختی را با هوش و مهارت انسانی در عملیات مشترک ، ادغام کند.

شرکت دانمارکی Universal Robots ادعای خود را به عنوان اولین ارائه دهنده ربات های صنعتی که با ایمنی و به شکل موثر در کنار انسان کار می کنند ، اعلام کرده است. در حالی که ربات های صنعتی به طور سنتی جدا از کارگران و در پشت قفس های ایمنی کار می کردند ، ربات های این شرکت برای اولین بار در کنار کارگران انسانی در سال 2008 در Linatex ، عرضه کننده پلاستیک های ویژه و لاستیک برای کاربردهای صنعتی مستقر شدند.

جفت شدن کارگران انسانی و ماشینی دروازه فرصت های بی شماری در تولید است و از آنجا که موارد استفاده از Industry 5.0 هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد ، تولیدکنندگان باید به طور فعال راههای ادغام کارگران انسانی و ماشین آلات را برای به حداکثر رساندن مزایای منحصر به فرد که می توانند با ادامه حرکت این جهش بدست آورند ، به استراتژی تبدیل کنند.

3 واقعیت اساسی در مورد صنعت 5.0

برای آماده شدن برای صنعت 5.0 و تأثیرات آن ، سه عنصر اصلی اجرایی وجود دارد که باید آنها را درک کنید.

شماره 1 صنعت 5.0 با هدف حمایت از انسانها – نه جایگزینی آنها ارایه شده است.

طغیان در رباتیک را به عنوان فرصتی برای حذف و کاهش و جایگزینی کارگرانی که کارهای تکراری را در خطوط مونتاژ انجام می دهند اشتباه نکنید. در این رابطه است که تولیدکنندگانی که ارزش شهود انسانی و توانایی حل مسئله را درک می کنند ، خود را در موقعیت پیشرفت قرار می دهند.

سوزان هلپر ، اقتصاددان دانشگاه کیس وسترن رزرو ، به نیویورک تایمز گفته است : “مردم معمولاً کارگران تولید را به عنوان یک جانشین ضعیف برای یک ربات تصور می کنند.” “اما در عمل ، این کارها واقعاً دشوار است ، و کارگر خط مونتاژ را بسیار تهدید می کند. و وقتی آن شخص را از آن کار جدا می کنید ،  با مشکلاتی روبرو خواهید شد که حل آنها دشوار است. “

راهنمای نهایی برای دیجیتالی کردن کف کارگاه

حتی مدیر عامل تسلا ، ایلان ماسک، با ارسال توییتی مبنی بر اینکه آنها انسانها را دست کم گرفته اند اذعان داشته که اتوماسیون بیش از حد در شرکت وی یک اشتباه بود.

در حالی که ربات ها بسیار سازگارتر از انسان و در کار دقیق بهتر هستند ، اما انعطاف پذیر نیستند و توانایی انطباق و تفکر انتقادی را ندارند . صفاتی که ما را به عنوان انسان تعریف می کنند. با همکاری با یکدیگر ، ربات ها می توانند هدف تعیین شده خود را برای کمک و بهبود زندگی ما برآورده کنند.

Universal Robots برای تأکید بر اهمیت افراد در فناوری رباتیک از اصطلاح “cobots” برای ربات های مشترک استفاده می کند.

Esben Østergaard ، مدیر ارشد فناوری و بنیانگذارنهاد جهانی ربات ها ، در مقاله منتشر شده گفته: “صنعت 5.0 کارخانه را به مکانی تبدیل می کند که افراد خلاق می توانند به آنجا بیایند و کار کنند تا تجربه شخصی تر و انسانی تری را برای کارگران و مشتریانشان ایجاد کنند.”

شماره 2 صنعت 5.0 یافتن تعادل مطلوب کارایی و بهره وری است.

هدف صنعت 4.0 اتصال بین ماشین ها ، فرایندها و سیستم ها برای دستیابی به حداکثر بهینه سازی عملکرد است. صنعت 5.0 چنین کارایی و بهره وری را یک گام جلوتر می برد. جاییکه در مورد فصل مشترک تعاملات بین انسان و ماشین است.

KUKA ، یکی از تأمین کنندگان راه حل های اتوماسیون هوشمند در جهان ، در حال کشف این است که بخش های مختلف تجاری – از صنعت خودرو تا شرکت های ساخت الوار – از اصول و محصولات تولید شده توسط صنعت 5.0 بهره مند می شوند. اما دستاوردهای آنها بدون تردیدهای اولیه بدست نیامده است. کارمندان Müllerblaustein ، یک شرکت ساخت الوار که با KUKA در زمینه ابتکارات مربوط به صنعت 5.0 همکاری کرده است ، به گفته مدیر عامل شرکت ، Reinhold Müller ، در ابتدا در مورد استفاده از ربات هایی که به طور بالقوه می توانند شغل برخی کارکنان را از بین ببرند ، تردید داشتند. اما با آشکار شدن مزایای کارایی این سیستم ، این ترس ها کمرنگ شدند.

مولر گفته: “در عملیات تولید ، آنها متوجه شدند که ربات ها ، آنها را از کار جسمی خلاص می کنند و می توانند روی کارهای دیگر تمرکز کنند.” عملیات صنعتی با دست کارگران و رباتیک در اینجا بصورت ایده آل یکدیگر را تکمیل می کنند.”

شرکت راجرز ، تولید کننده مواد ویژه ای که در محصولات مصرفی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد ، یکی دیگر از شرکت هایی است که آثار مثبت 5.0 صنعت را اعلام می کند. سازنده  ، ظرفیت خود را برای بهبود چشمگیر کارایی با ادغام ربات ها در فرایندهای تولید خود گزارش می کند. وب سایت این شرکت انواع برنامه های رباتیک را ارایه می کند ، از جمله یکی که دارای یک ربات است که در حالی که سیستم دوربین اطلاعات تصویری را ضبط می کند ، وظیفه خود را انجام می دهد. با استفاده از این سیستم ، یک کارگر می تواند چندین کار را همزمان از طریق ربات ها انجام دهد و در صورت مشاهده هرگونه اختلاف معیار مشاهده شده در دوربین ، به کارگر اطلاع داده می شود تا اصلاحات انجام شود.

مارك بولك ، معاون رئيس عمليات جهاني راجرز گفت: “صنعت 5.0 تشخيص مي دهد كه انسان و ماشين بايد به هم متصل شوند تا در توليد با افزايش سفارشی سازي از طريق فرآيند بهينه سازي روباتي شده ، پيچيدگي توليد آينده را برآورده كنند.”

شماره 3: پیشرفت صنعت 5.0 اجتناب ناپذیر است.

هنگامی که از فناوری برای کارآمدتر کردن فرآیند استفاده کردید ، بازگشت به روش قدیمی انجام کار فایده ای ندارد. به همین دلیل است که ما به جای ماشین تحریر از رایانه هایی با نرم افزار پردازش کلمه استفاده می کنیم. به همین ترتیب ، صنعت 5.0 افق رویداد تولیدکنندگان در جهان است. با توجه به کارایی هایی که می توان به دست آورد ، ما از نقطه بازگشت گذشته ایم.

کمیته اجتماعی اقتصادی اروپا (EESC) آن را به طور خلاصه به بهترین شکل بیان کرده است : “گسترش اتوماسیون رباتیک اجتناب ناپذیر است.”

اتحادیه اروپا با درک اینکه اروپا ، ایالات متحده و چین را در پیشرفت فن آوری هایی مانند هوش مصنوعی (AI) دنبال می کند ، خواستار تسریع در توسعه AI و رباتیک در منطقه شده است. در این بیانیه آمده است: “اتحادیه اروپا باید به خاطر مصرف کنندگان ، تولیدکنندگان و کارکنان به طور یکسان از دیجیتال سازی استقبال کند.”

در حالی که پیشرفت صنعت 5.0 نمی تواند متوقف شود ، هنوز سوالات و پیامدهای اساسی وجود دارد که باید توسط تولید کنندگان و سیاست گذاران رفع شود. به عنوان مثال اتوماسیون بیش از حد ، موضوعی است که نویسندگان یک مقاله تحقیقاتی که اخیراً در OMICS منتشر شده است ، درباره آن ابراز نگرانی کرده اند – و به نظر می رسد نگرانی آنها تغییر نگرش مبتکرانی مانند ماسک است ، که از آن زمان رویکردهای تهاجمی آنها به اتوماسیون کاهش یافته است.

طبق اظهار این مقاله ، “سیستم های کاملاً یکپارچه در برابر خطرات سیستمیک مانند سقوط کامل شبکه آسیب پذیر هستند.” “ارتباط شدید ساختارهای سیاسی و اجتماعی جدیدی ایجاد می کند. در صورت عدم کنترل ، ممکن است به یک حکومت استبدادی منجر شوند. ”

تعامل با این مشکلات و چالشها و فرصتهای دیگر که صنعت 5.0 به طور مداوم به ارمغان می آورد ، نیاز به برنامه ریزی و آمادگی متناسب با نیازهای هر تولید کننده و نتایج مورد انتظار دارد.  مسئله این نیست که آیا یک تولید کننده می تواند از پرسنل خود که در کنار ربات ها کار می کنند بهره مند شود یا خیر ، موضوع این است که چگونه آنها می توانند به بهترین شکل از فناوری های جدید استفاده کنند تا نتایج مطلوب را از تعاملات انسان و ماشین به دست آورند.

https://www.mastercontrol.com

صنعت 5.0 برای تولید به چه معناست؟

Phill Cartwright ، رئیس اجرایی مرکز مدل سازی و شبیه سازی ، منتظر پنجمین انقلاب صنعتی است و پیش بینی می کند نقشی که انسان در تولید خودکار بازی می کند این تحول را رقم می زند.

7 مارس 2018بن روسی

صنعت 4.0 در مقابل صنعت 5.0: تفاوت چیست؟

صنعت 4.0 گردآوری ربات ها ، دستگاه های بهم پیوسته و شبکه های سریع داده در محیط کارخانه است ،  و اساساً برای انجام تولید هرچه بیشتر کارخانه و اجرای وظایف معمول که توسط روبات ها بهتر انجام می شود و توسط انسان بهتر انجام نمی شود ، می باشد .

 هنگامی که به مشتریان اجازه می دهید خواسته های خود را شخصی سازی کنند ، صنعت 4.0 شروع به حرکت به سمت صنعت 5.0 می کند.در حال حاضر گزارشاتی وجود دارد که می گویند انگلستان می تواند از صنعت 4.0 سود زیادی ببرد ، اما ما در آغاز کار نیستیم ، ما درست در وسط آن هستیم.

به نظر من ، این موضوع فقط ایجاد و افزایش بهره وری نیست ، بلکه ایجاد کسب و کار طولانی مدت و با ارزش بالا است زیرا با معرفی فناوری های Industry 4.0 به یک کارخانه ، کسب و کارها تغییر می کنند. به محض ورود به فضای تحول یک کارخانه Industry 4.0 ، همچنین افزایش ایمنی ، کیفیت و ضایعات کمتری را تجربه می کنید.

وقتی به مشتریان اجازه می دهید آنچه را که می خواهند سفارشی کنند ، صنعت 4.0 به سمت Industry 5.0 حرکت می کند. با Industry 4.0 ، شما می توانیدبا کمک مربیان خود ، بصورت آنلاین طراحی کنید و سازنده ای را انتخاب می کنید که از فن آوری مناسب برای تحویل درب کارخانه برخوردار است.

شما همچنین می توانید به وب سایت Mini بروید و نوع اتومبیل مورد نظر خود را با هزاران متغیر مختلف ، نه فقط رنگ ها ، چراغ های جلو و فضای داخلی ، بلکه بسیاری از برنامه های دیگر نیز انتخاب کنید. صنعت 5.0 مفهوم شخصی سازی را به سطح بعدی می رساند.

شخصی سازی واقعی در Industry 5.0 چگونه خواهد بود؟

به عنوان مثال ، حرفه پزشکی در حال انجام طراحی و ساخت یک لوزالمعده مصنوعی است که هنوز کاملاً وجود ندارد. مبتلایان به دیابت نوع 1 با دستگاهی مواجه می شوند که خون را می گیرد و سطح قند را در خون شما اندازه گیری می کند. این دستگاه با دستگاه دیگری صحبت می کند که سپس انسولین را به خون شما می رساند. وقتی کارها به این ترتیب انجام می شود ، متخصص پزشکی تمام تلاش خود را می کند تا سیستم کنترل را برای فرد تغییر دهد.

کنترل دیابت نوع 1 بسیار دشوار است زیرا همه ما میزان متابولیسم متفاوتی داریم و اندازه های مختلفی در ضخامت پوست ، رفتارها ، سبک زندگی و غیره  را داریم. اگر به صنعت 5.0 بروید ، این امکان را برای شما فراهم می کند تا برنامه ای را دنبال کنید که روال زندگی آنها را دنبال می کند و یک فرایند تولید برای کنترل دیابت و در نهایت یک دستگاه کوچک تر ، گسسته و قوی ایجاد می کند که برای فرد ساخته شده است.

    صنعت 5.0 مفهوم شخصی سازی را به سطح بعدی می رساند

بنابراین برای مبتلایان به دیابت ، توانایی تولید فرآیند Industry 5.0 تغییر دهنده زندگی آنها است. فن آوری های به کار رفته تکنیک های هوش مصنوعی (AI) هستند که اساساً نحوه واکنش بدن شما نسبت به خود دستگاه را درک و بررسی می کنند و سپس از آن آموخته و می سنجند و نحوه واکنش بدن را می آموزند. آنها آن  اطلاعات را در فرآیند تولید تغذیه می کنند تا بهترین لوزالمعده مصنوعی را برای آن فرد خاص ایجاد کنند.

صنعت 5.0 برای کارگران انسانی چه خواهد کرد؟

وقتی از صنعت 4.0 به صنعت 5.0 می روید ، مشاغل با ارزش بالاتری نسبت به قبل ایجاد می کنید ، زیرا مسئولیت آزادی طراحی را به انسانها می دهید.

مطالعه اخیر از Meggitt نشان می دهد فضای کار از نظر سلول تولیدمستقر در اطراف انسان کوچکتر نمی شود. در واقع بزرگتر می شود مسئولیت انسان بیشتر است و شما در نهایت به یک محیط سبک تر و بزرگتر نسبت به محیط قبلی ، ایمن تر می شوید.

عامل موجود در سلول تولیدی بیش از فرایند تولید ، که کم و بیش خودکار است ، بیشتر درگیر فرآیند طراحی می شود که اجازه می دهد تا آزادی طراحی به شما برسد و محصولاتی را که سفارشی و شخصی هستند را امکان پذیر می کند.

صنعت 5.0 چگونه انسان را به مراحل طراحی تولید نزدیک می کند؟

صنعت 5.0 به ما توانایی بستن حلقه را می دهد تا بتوانیم مرزهای فیزیکی را در طراحی پیش ببریم. به عنوان مثال اگر می خواهید هواپیمای نسل بعدی را بسازید ، محدودیت توانایی تولید امروز را در جلو خود دارید. شما همچنین با توجه به مقدار داده ای که از سرویس زیرساختی یک موتور هواپیما می دانید با توانایی برای بازگرداندن مجدد این داده های درون سرویس به فرآیند طراحی محدودیت دارید و با ماشی این کار را انجام می دهید.

 با Industry 5.0 ، شما قادر خواهید بود روند تولید را به طور خودکار انجام دهید ، این بدان معناست که شما داده های زمان واقعی را از این زمینه دریافت خواهید کرد.

با Industry 5.0 ، شما قادر خواهید بود فرآیند تولید را به طور خودکار انجام دهید ، این بدان معناست که داده های بلادرنگ از این زمینه خواهید داشت. در ده سال گذشته ، مدل تجاری رولز-رویس از فروش موتور به 50 درصد درآمد خود از خدمات رسیده است.

آنها می توانند این کار را انجام دهند زیرا خرابی آن موتور را در لحظه درک می کنند. آنها می دانند که روند کیفیت آن موتور چگونه است و می دانند که چگونه می خواهند آن موتور کارایی داشته باشد. هر کجا که یک موتور رولزرویس یا GE در جهان باشد ، آنها در لحظه می دانند که چقدر سریع است ، چقدر گرم است ، ارتفاع آن و در چرخه عمر عملکرد آن در مقایسه با مکانی که قرار است بر اساس توانایی طراحی باشد ، موجود است.

اگر این وضعیت را به مرحله بعد برسانید و داده های درست و یکپارچه ای بین زمینه ، روند ساخت و طراحی داشته باشید ، انسان ها را از مسیر تولید خارج می کنید ، اما آنها بیشتر درگیر نحوه تولید محصول و اینکه چگونه می توان آن را طراحی کرد می شوند ، زیرا اطلاعات بیشتری دارند. چرخش صنایع هوایی و اتومبیل سازی از دنیای سوخت های فسیلی به دنیای الکتریکی ، به عنوان مثال ، یک چالش مهم در طراحی محسوب می شود و در صورت انجام وظایف پیش پا افتاده با تکنیک های AI و ربات ها انجام شدنی است.

آیا انگلیس پنجمین انقلاب صنعتی را رهبری خواهد کرد؟

گزارش اخیر یورگن مایر نشان داد که بخش تولید انگلستان در صورت اجرای صنعت 4.0 ، می تواند 455 میلیارد پوند در دهه آینده تولید کند ، و احتمالاً 175000 شغل بسیار ماهر نیز در آن وجود دارد ، اما این امر مستلزم رهبری و مداخله دولت است. ما بهترین تحقیقات را در این زمینه در جهان داریم ، اما سایر کشورها مواضع روشنی از سوی دولتهای خود در مورد مداخله برای تحقق آن دارند.

من فکر می کنم خبر خوب این است که دولت فهمیده است این یک منطقه با ارزش سرمایه گذاری بالا است. اما باید کمی حرکت کند تا تحقیقات درخشان را با دانشگاه ها و صنعت انجام دهد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *