نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 10:22 ب.ظ

مسیر تکاملی تحول دیجیتال ؛ از تفکر تا تجربه

این روز ها صحبت از تحول دیجیتال و درباره ی ابعاد مختلف آن و نیز روشهای برنامه ریزی و برخورد با آن بسیار زیاد و موضوع اصلی حوزه های کسب و کار است . برای شروع این مباحث یک سوال لازم است . موضوع چیست ؟

از تفکر شروع می شود.

طرح يك سوال علمي نيازمند تعاملات گسترده اي با محيط است . چیزی که امروزه به آن اکوسیستم می گویند . تعاملات از تفکر شروع می شوند و نهايتاً تبديل به بخشي از دانش انباشته هر انسان و در كل انباشته ي دانش بشري مي شوند.

با تجربه تکمیل می شود.

 فرايند پاسخ يابي برای سوال و تحليل و تفسير آن، نيازمند تفكر تعاملي با موضوع و تجربه و آزمايش است كه آن نيز بخش عمده اي از دانش بشري بوده است. تفكر خود نيز داراي فرايندهايي است كه تكامل مي يابند و يكي از اصلي ترين دستاوردهاي دانش بشري بوده اند كه در حوزه هاي نظري و علمي به علوم مختلف و انواع هنرها منشعب شده اند. اما نهایتا تبدیل نظریه های حاصل از تفکر به تجربه و تبدیل به کاربرد موضوع فعالیت های مهندسان می باشد.

حاصل فرایند های مهندسی در حوزه های سیستمی کسب و کار ها که تلفيقي از موضوعات مختلف را در حوزه هاي عملكردي خود به كار مي گيرد تعریف اکو سیستم می ناند و بر آن اساس مدل کسب و کار را با شناخت و بکارگیری انواع فناوری ها دنبال می نماید.

برای درک تحول دیجیتال نیز باید همین مسیر را دنبال نمود .

از حدود ۳۰ سال قبل فن آوری های تجربی که به سرعت در حال پیشرفت هستند ، دنیا را متحول ساخته اند . چوپانان در دل کوه و بیابان با آن مرتبط شده اند و دانشمندان در آزمایشگاههای پیشرفته به توسعه ابعاد آن مشغولند و هر روزه تجربیاتی را می آموزند . تجربیات انسانها را قادر می سازند که کارها را بگونه ای دیگر انجام دهند .

آیا مدیریت از این امر مستثنی است ؟

بخشی مهم از تحولات در حوزه های کسب و کار انجام می شوند که توسط مدیران اداره میشوند و چارچوب تحول دیجیتال را در محیط کارشان شکل می دهند. تکنیک های قدرتمند بینش جدید – از جمله رویکرد های تحلیل از یک سو و نوآوری باز  از سوی دیگر به پیشرفت این فناوری ها در کاربردهای بدیع و جذاب کمک می کند. و مدل های جدید توسعه محصول ، ارتباط با مشتری ، تفکر جدید نسبت به منابع و از جمله سرمایه انسانی تکرار سریع محصولات و تجربیات را امکان پذیر می کند در این ارتباط بطور خلاصه باید گفت هر مدیر باید به این موارد توجه کند:

به موضوع بیندیشد .

برای خود سوال مطرح کند .

درباره موضوع مطالعه نماید .

با دیگر مدیران تبادل نظر کند .

با کارکنان متخصص خود تعامل کند .

و این سوال را مطرح کنند که آیا آماده رویکرد یکپارچه نسبت به تحول دیجیتال هستیم؟

تا بتواند به محیط موضوع وارد شده و آن را شناخته و بر آن آگاهی یابد و……..برنامه ریزی تجربی را شروع نماید .

در این مسیر شروع کار با تحول در بینش است و نه خرید سخت افزار و نرم افزار . بسیاری کارها را با همین همکاران و با همین ظرفیتها می توان انجام داد و در تکامل آن سرمایه گذاری نمود .

تجربه گسترده با تحول دیجیتال نشان داده است که تفکر دیجیتال سرانجام هنگامی که طراحی تجربه و فناوری های تجربه برای ایجاد ارزش رقابتی همسو می شوند ، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش جدید کار ، شرکت ها نیاز مشتری را درک می کنند ، تجربه ای جدید یا پیشرفته را ایجاد می کنند که نیاز را برآورده می کند و اصطکاک را در این راه از بین می برند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *