نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 9:49 ق.ظ

در اقتصاد دیجیتال ، نرم افزار شما مزیت رقابتی شماست

https://hbr.org/resources/images/article_assets/2021/01/Jan21_18_1218527193.jpg

    جف لاوسون18 ژانویه 2021

پانزده سال پیش ، وقتی من به عنوان مدیر محصول در آمازون کار می کردم ، جف بزوس در یک جلسه اعلام کرد که آمازون خرده فروش نیست – این یک شرکت نرم افزاری است.

“تجارت ما آن چیزی نیست که در جعبه های قهوه ای باشد. بلکه نرم افزاری است که جعبه های قهوه ای را به مسیرهای خود می فرستد. ” “توانایی ما برای پیروزی بر اساس توانایی ما در تنظیم ذرات مغناطیسی بر روی هارد دیسک ها بهتر ین  نحوه رقابت است.”

چندی نگذشت که آمازون را ترک کردم و شرکت خودم ، Twilio را تأسیس کردم. اما درس جف از آن زمان به بعد  مورد علاقه من شد ، به ویژه هنگامی که از مشتریان خود بازدید می کنم ، بسیاری از آنها درگیر تحول دیجیتال هستند. این شرکت ها امیدوارند که از شرکتهایی مانند Uber ، Lyft ، Airbnb و Spotify تقلید کنند و با غول هایی مانند Amazon و Salesforce رقابت کنند. اما بسیاری از آنها از درک آنچه که بزوس مدت ها قبل می دانست ، ناتوان هستند: در اقتصاد دیجیتال ، هر کسی که بهترین نرم افزار را بسازد برنده است.

متاسفانه ، بسیاری از شرکت ها هرگز به توسعه نرم افزار به عنوان صلاحیت اصلی نگاه نکرده اند. آنها به برنامه های نوشته شده توسط فروشندگان مستقل نرم افزار اعتماد می کنند و مشاورانی را برای نوشتن کد سفارشی استخدام می کنند. مشکل این است که برنامه های آماده شده از  همه نوع هستند و نمی توانند خیلی شخصی سازی شوند. این ممکن است برای سیستم های قدیمی مانند HR و منابع مالی خوب باشد ، اما برای قسمت هایی که مشتری با آن روبرو هستند ، کارایی و کیفیت لازم را ندارند . اگر از نرم افزار مشابه سایر نرم افزارها استفاده می کنید ، چگونه می توانید تفاوت و مزیت رقابتی کسب کنید؟ در آن بخش از تجارت شما ، انتخاب شما دیگر “ساختن یا خریدن” نیست بلکه با  این “بساز یا بمیر”  است.

این بدان معنی است که سازمان ها باید تیم های توسعه نرم افزار خود را تجهیز نموده و توسعه دهندگان را قادر سازند تا در حل مسئله خلاق باشند. شرکت ها می توانند با آموزش مجدد کارکنان فنی موجود ، کار خود را شروع کنند. این افراد از با ارزش ترین کارمندان شما هستند ، اما اغلب منابعی استفاده نشده هستند.

اما شرکت ها همچنین باید مهندسان سطح بالای نرم افزار را جذب و نگهداری کنند.  فکر می کنید چگونه یک شرکت غیر فناوری توسعه دهندگان بزرگ را فریب می دهد؟ شما باید نوع نگاه به توسعه دهندگان را تغییر دهید. بهترین مهندسان برای شرکتی کار نمی کنند که با آنها مانند “میمون های کد نویس” رفتار کند – در بعضی از دفترهای عقب مانده ، با این روش همکار خوب خود را خارج می کنند. توسعه دهندگان برتر می خواهند که میز خودشان کنار میز آنها باشد.  پس شما مهندسان را در حل مسئله و تصمیم گیری استراتژیک درگیر کنید. در شکل گیری آینده شرکت و آزادی و استقلال خلاقیت به آنها اجازه صحبت دهید.

بالا بردن نقش توسعه دهندگان شامل تغییر قدرت نامحسوس است و گاهی اوقات واکنش هایی را در بخشهایی از سازمان به وجود می آورد که با افزایش نفوذ فناوری ها احساس خطر می کنند. برای ایجاد نتیجه مناسب  ، باید طرز فکر کل سازمان را تغییر دهید. تعهد باید از بالا شروع شود.

حقیقتی ناخوشایند

مدیران تصمیم گیر معمولاً با پذیرفتن روشهایی مانند چابکی و قرار دادن افراد نفر در برنامه های آموزشی ، به رقابت دیجیتال پاسخ می دهند. سایر پاسخهای متداول در تحول دیجیتال ، شامل ایجاد “مراکز نوآوری” جدا از شرکت مادر ، خرید شرکتهای نوپا به امید انتشار DNA خود در سازمان و برون سپاری توسعه برنامه ها به شرکتهای مشاوره است.

با این حال ، اکثر شرکت ها دریافتند که پس از برداشتن قدمهای  این اقدامات  ، هیچ چیز تغییر نکرده است – غولهای دیجیتال هنوز به سرعت پیش می روند ، زیرا ساخت نرم افزار فقط با DNA آنها ساده  است.

خبر خوب این است که امروزه توسعه نرم افزار نسبت به یک دهه قبل آسان تر است. به جای نوشتن برنامه ها از ابتدا ، توسعه دهندگان ریز خدمات را با هم جمع می کنند – برنامه های کوچکی که هر کدام ویژگی های خاصی مانند ارتباطات و صورتحساب را ارائه می دهند. ابزارهای مدرن توسعه دهنده و اتوماسیون نیز سرعت کار را افزایش می دهد.

بازده می تواند عمیق باشد. ساختن نرم افزار داخلی به معنای این است که برنامه ها کاملاً متناسب با نیازهای منحصر به فرد سازمان شما هستند. به جای اینکه از شرکت غول نرم افزار برای ویژگی جدید درخواست کنید و سپس ماهها یا حتی سالها منتظر بمانید تا آن را بدست آورید ، تیمی از مهندسین داخلی را تشکیل می دهید که در عرض چند هفته یا حتی چند روز کد تولید می کنند.

به عنوان مثال ، وقتی پاتریک دویل در سال 2010 مدیر عامل شرکت دومینو شد ، او تشخیص داد که در یک تجارت کالا بهترین راه برای کسب مزیت رقابتی توجه به تجربه مشتری بهتر است. این به معنای داشتن نرم افزار بهتر و برنامه های موبایل عالی برای گوشی های هوشمند بود.  این شرکت توسعه دهندگان خود را 10 برابر و توسعه دهندگان یکپارچه سازی را  همراه با تیم های بازاریابی گسترش داد. آنها با هم برنامه ها و ویژگی های ابتکاری ایجاد کردند ، از جمله یکی که به مشتریان امکان می دهد روند سفارش  پیتزای خود را از اجاق پیتزا تا درب ورودی ردیابی کنند. نرم افزار عالی Domino’s را قادر ساخت تا نسبت به رقبای خود جهش کرده و به بزرگترین زنجیره پیتزا در آمریکا تبدیل شود. از سال 2012 قیمت سهام دومینو از 32 دلار به 400 دلار رسیده است و در این مدت عملکرد بهتری نسبت به اپل ، فیس بوک و گوگل داشته است.

ING ، یکی از بزرگترین بانکهای جهان ، تغییر شکل مشابهی را هنگامی آغاز کرد که رالف همرز مدیر عامل شرکت در سال 2013 شد. با گرفتن نشانه هایی از استارتاپ های فناوری ، Hamers ING را به اولین سازمان دیجیتال تبدیل کرد. وی سرمایه گذاری زیادی در توسعه نرم افزار انجام داد و مهندسان نرم افزار را به ریسک و خلاقیت تشویق کرد ، که شامل توسعه برنامه های داخلی برای جایگزینی بسته های کسب و کار  بود. در سال 2018 تیم کوچکی از مهندسان ING یک برنامه سفارشی را برای جایگزینی یک سیستم نرم افزاری گران قیمت آماده در بازار برای  استفاده نمایندگان خدمات مشتری بانک توسعه دادند. این نرم افزار داخلی از برنامه نرم افزاری قدیمی بهتر عمل می کند و هزینه های آن به مراتب کمتر است. از همه بهتر ، ING هر زمان که بخواهد می تواند ویژگی های جدیدی را اضافه کند.

پویایی های مشابهی در Target ، U-Haul و Allianz ، بزرگترین بیمه کننده های جهانی در حال انجام است. این سازمان ها “ذهنیت نرم افزاری” را اتخاذ می کنند که از برخی اصول مانند موارد زیر را دنبال  می کند:

مشکلات را تعیین کنید ، نه وظایف.

 به طور سنتی ، افراد طرف کسب و کار ایده هایی را ارائه می دهند و آنها را به توسعه دهندگانی می دهند که وظیفه تبدیل آنها به کد را دارند. در عوض ، به توسعه دهندگان اجازه دهید  آنها در حل مشکلات کسب و کار  مشارکت کنند. چه کسی بهتر از افرادی که عمیقاً فن آوری را درک می کنند می تواند نرم افزار را در فرایند های شما اعمال کند؟

تحمل شکست آزمایش پیش نیاز نوآوری است.

 فضایی را ایجاد کنید که توسعه دهندگان آزمایش های کوچک زیادی انجام دهند و شکست به جای مجازات شدن جشن گرفته شود. بجای محاکمه این روش را اجرا کنید تا کشف کنید که چرا یک آزمایش شکست خورده است و می توانید از این تجربه یاد بگیرید.

وسواس سرعت پیدا کنید.

شرکت های نوپا به طور مداوم و هر روز کد جدید را ارایه می دهند. شرکت ها دیگر نمی توانند ماه ها برای تهیه برنامه های جدید وقت بگذارند. بی وقفه به دنبال راه هایی برای کاهش زمان لازم برای رفتن از “ایده عالی” به کد تولید فعال باشید.

توسعه دهندگان را نزدیک به مشتریان نگه دارید.

 موانع سازمانی را که توسعه دهندگان را از افرادی که واقعاً از نرم افزارهای شما استفاده می کنند جدا کند ، بردارید. وقتی توسعه دهندگان با مشتریان صحبت می کنند می توانند در زمان کمتری ویژگی های بهتر و مفیدتری را ارائه دهند.

هر سازمانی به روش خود از طرز فکر سازنده استقبال خواهد کرد. اما این اصول چارچوبی را برای ایجاد یک سازمان توسعه نرم افزار در کلاس جهانی فراهم می کند ، بنابراین شما می توانید سریعتر به نیازهای مشتری پاسخ دهید ، با یک بازار دائماً در حال تغییر سازگار شوید و با آمازون های جهان همراه شوید. https://hbr.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *