نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 3:18 ب.ظ

انسان توسعه یافته عامل اصلی بهره وری است

http://media.dolat.ir/uploads/org/161347641147464100.jpg

سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وبدا، سعید نمکی، در دومین “جشنواره بیمارستان بهره ور” که با محوریت مدیریت هوشمند کرونا و رونمایی از نسل پنجم سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد‌، ضمن قدردانی از روسا و مدیران بیمارستانی در مدیریت بیمارستان ها در ایام سخت همه گیری کووید ۱۹، گفت: درود می فرستم به روح پرفتوح شهدای مدافع سلامت، عزیزانی که همواره داغشان را تا آخرین لحظه حیات بر دل خواهم داشت. تعداد قابل توجهی از این عزیزانِ، قربانی بی توجهی و سهل انگاری دیگران شدند، این را هرگز نخواهم بخشید و همواره این دغدغه خاطر را خواهم داشت که عزیزی از عزیزان من با توجه بیشتر، نگاه مهربانتر و رعایت بیشتر بعضی از اصول، می توانست امروز در کنار ما باشد؛ هریک از عزیزانی که از دست دادیم، ستونی از عشق و مهر و دانش بودند که با هیچ چیز دیگری جایگزین نخواهند شد. 

وی با اشاره به رونمایی از اپلیکشین مدیریت بیمارستانی، بیان کرد: محصولی که امروز به عنوان یکی از محصولات بسیار گرانقدر رونمایی شد، می تواند به عنوان یک منشا برای حرکت در سایر دانشگاه ها و بیمارستان های دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد و بسیار کامل تر از آن است که منتظر بمانیم تا فقط به عنوان پایلوت از آن استفاده کنیم، لذا از معاونت درمان وزارت بهداشت می خواهم سریع تر با کمک سایر معاونت ها و همچنین دانشگاه شهید بهشتی، این مجموعه را به عنوان یک زیرساخت و نرم افزار بسیار کارا در تمامی جنبه های افزایش بهره وری بیمارستان های دانشگاهی کشور مورد استفاده قرار دهند. تردید ندارم که این طرح مورد استفاده بخش خصوصی نیز قرار خواهد گرفت. به همین دلیل امروز را آغاز استفاده از این پایلوت در سطح ملی اعلام می کنیم و عزیزان سعی کنند این تجربه مهم را در اختیار مجموعه وزارت بهداشت و سایر دانشگاه ها قرار دهند تا این حلقه بهم پیوسته را به عنوان داشبورد مدیریتی در اختیار مدیران نظام سلامت قرار دهیم.

 نمکی با تاکید بر مسئله اهمیت بهره‌ وری در مسائل خرد و کلان کشور، عنوان کرد: همواره معتقدم که بهره وری و افزایش بهره وری تنها راه برون رفت از شرایط سختی است که کشورهای درحال توسعه پیش رو دارند. لذا باید به فکر انسان توسعه یافته ای باشیم که عامل اصلی بهره وری است.

 وی با بیان اینکه در نظام سلامت افزایش طول عمر همواره با افزایش بهره وری مساوی نیست، افزود: اگر اندیشه افزایش بهره وری را از سطح بیمارستان بالاتر ببریم، می رسیم به اینکه هیچ نظام و ساختاری در بهبود اوضاع آن مملکت موفق نخواهند بود مگر اینکه مدیران آن مملکت به افزایش بهره وری زندگی انسانها فکر کنند نه فقط به افزایش طول عمر؛ که این موضوع نیز راهی جز افزایش کیفیت زندگی مردم ندارد و متاسفانه ما نیز جزو کشورهایی هستیم که در مورد کیفیت زندگی مشکلات بسیاری داریم.

وزیر بهداشت بیان کرد: چنانچه بخواهیم برای افزایش بهره وری فراتر از بیمارستان گام برداریم، به چه عواملی باید بیندیشیم؟ آیا آموزش های ما در وزارت بهداشت همراه با بهره وری است؟ آیا منابعی که در پژوهش ها صرف می شود، همراه با بهره وری است ؟ آیا نظام بهداشت و پیشگیری ما همراه با بهره وری است؟

وی ادامه داد: اگر از من بخواهند تا یک پیشنهاد برای اداره بهتر ساختار کشور به رییس جمهور ارائه کنم،  پیشنهاد می‌ کنم ایشان یک معاونت بهره وری در ریاست جمهوری ایجاد کنند و این معاونت یک اشانتیون در بقیه وزارتخانه‌ ها راه ‌اندازی کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه متاسفانه امروز بسیاری از منابع کشور دور ریخته می ‌شود، با اشاره به دوره خدمت خود در سازمان برنامه و بودجه، عنوان کرد: طی آن دوره برخی مواقع احساس می‌ کردم که منابع کشور را به شدت هدر می ‌دهیم، در حالی که می‌ شود از این منابع به شکل بهتری استفاده کرد و بهره مناسب تری برد، ولی متاسفانه این کار را نمی ‌کنیم.

نمکی در ادامه درخصوص افزایش بهره وری، تصریح کرد: در رابطه با افزایش بهره وری در بیمارستان‌ ها باید این نکته را در نظر داشته باشیم که بیمارستان‌ ها ته خط ماست؛ اگرچه افزایش بهره‌ وری در بیمارستان‌ ها گره‌ گشاست، اما نه به اندازه سرچشمه. کمبود نگاه بهره‌ ورانه به سایر بخش‌ ها، باعث شده که تاوان آن را در انتهای خط یعنی بیمارستان پس بدهیم.

http://dolat.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *