نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 4:30 ب.ظ

مصرف روزانه 6 میلیارد ماسک صورت واستفاده از آن در جاده سازی

 

توسط اندی کوربلی -5 فوریه 2021 موسسه فناوری رویال ملبورن

میلیاردها نفر در دوره شیوع همه گیری هفته ای چند عدد ماسک استفاده می کنند و این امر قطعاً زنگ خطری را به صدا در می آورد ، اما ممکن است تیمی از محققان در ملبورن استرالیا راه حل این مشکل را داشته باشند.

آنها کشف کرده اند که با افزودن میلیون ها ماسک صورت دور ریخته شده به مخلوط های روسازی جاده ها ، هزینه جاده کاهش می یابد ، در حالی که میلیاردها از آنها همراه زباله ها دفن می شوند.

یک کیلومتر راه به سه میلیون ماسک نیاز دارد و پلاستیک پلی پروپیلن که برای ساخت ماسک های صورت یکبار مصرف استفاده می شود ، انعطاف پذیری و دوام جاده را نیز افزایش می دهد.

جی لی و سایر دانشمندان در موسسه فناوری رویال ملبورن و کالج فنی ملبورن مقاله ای را در مجله Science of the Total Environment منتشر کردند که توصیف این ایده است.

این ماده ترکیبی جدید مخلوطی از حدود 2٪ ماسک خرد شده ، با سنگدانه بتن بازیافتی (RCA) است – ماده ای که از بتن و سایر نخاله های ساختمانهای تخریب شده به دست می آید.

این ماده بازیافت شده در این مطالعه برای کاربرد در دو لایه از چهار لایه ای که برای ایجاد معابر مورد نیاز است ، ایده آل است. آسفالت یک کیلومتر جاده دو طرفه با RCA و سه میلیون ماسک صورت منجر به تغییر مسیر 93 تن زباله از محل دفن زباله می شود.

جاده های پلاستیکی

جاده ها در واقع انعطاف پذیری بیشتری نیز به دست می آورند ، زیرا پلی پروپیلن به تقویت اتصال ذرات قلوه سنگ کمک می کند ، و همچنین مقدار کمی کشش به سنگدانه های ذرات می دهد.علاوه بر این محصول نهایی نسبت به آسفالت طبیعی در برابر سایش مقاوم و همچنین ارزان تر است ، به شرطی که روشی برای جمع آوری ماسک وجود داشته باشد.

لی و تیمش یک تجزیه و تحلیل هزینه انجام دادند و دریافتند که با 26 دلار در هر تن ، RCA تقریباً نیمی از هزینه استخراج مواد تازه از معادن و به اندازه یک سوم هزینه حمل ماسک های استفاده شده به محل دفن زباله است.

اگر درصد جاده های آسیب دیده در ایالت واشنگتن با مخلوط LiCA RCA / ماسک اصلاح شود ، تقریباً از 10 میلیارد ماسک مجدداً استفاده می شود و صدها میلیون تن زباله را در زباله دانی های آمریکایی صرفه جویی می کند.

طبق گفته کمپانی فست ، لی و تیمش به دنبال شرکای خصوصی صنعت یا دولتهایی هستند که می خواهند جاده ماسک پلاستیکی خود را برای یک آزمایش بزرگ فراهم کنند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *