نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 3:36 ب.ظ

بازاریابی تلفنی چیست و چرا هنوز در دنیای دیجیتال مهم است؟

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

۱۹-۱۱-۹۹

کسب‌وکارها از بازاریابی تلفنی به عنوان ابزاری برای تولید سرنخ، فروش و انجام سایر فعالیت‌های بازاریابی جهت برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان خود استفاده می‌کنند. درحقیقت بازاریابی تلفنی می‌تواند به عنوان ابزاری برای پرورش سرنخ‌ها و ایجاد پایگاه‌های داده با کیفیت بالا درنظر گرفته شود. بنابراین جای تعجب نیست که بیش از نیمی از بازاریابان B2B هنوز از بازاریابی تلفنی استفاده می‌کنند و آن را به عنوان یکی از بهترین تکنیک‌ها برای فروش معرفی کرده‌اند. بازاریابی تلفنی روشی بسیار متداول و پرکاربرد برای تماس با مشتریان بالقوه است.

بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی تلفنی یک استراتژی بازاریابی است که شامل برقراری ارتباط از طریق تلفن با مشتریان است. در گذشته، بازاریابی تلفنی متشکل از شرکت‌هایی بود که با مشتریان موجود یا مشتریان بالقوه تماس تلفنی برقرار می‌کردند. با استفاده از فناوری‌های جدید، بازاریابی تلفنی گسترش یافته و تماس‌های کنفرانس ویدیویی را نیز شامل می‌شود. هرچند که این تماس‌ها معمولا با مشتریان موجود صورت می‌گیرد. بازاریابی تلفنی غالبا برای فروش محصول یا خدمات به کار گرفته می‌شود. اما می‌تواند برای نظرسنجی یا جمع‌آوری اطلاعات نیز از آن استفاده کرد.

هنگامی که شرکت‌ها با مشتریان جدید تماس تلفنی برقرار می‌کنند، از آن به عنوان تماس سرد یاد می‌شود. این بدان معناست که مصرف کننده قبلا از شرکت خریدی نکرده است. شرکت‌ها می‌توانند لیستی از مشتریانی که علائق مشابه یا سابقه خرید متناسب با بازار هدف شرکت را دارند، تهیه کنند.

صنایع زیادی وجود دارند که وابستگی زیادی به بازاریابی تلفنی دارند، از جمله:

    خدمات کابل و اینترنت

    سیستم‌های امنیتی خانگی

    خدمات مالی

    موسسات خیریه

چرا از بازاریابی تلفنی استفاده می‌شود؟

بازاریابی تلفنی یا به عنوان یک تکنیک مستقل یا در ترکیب با سایر استراتژی‌های بازاریابی برای کمک به سازمان‌ها در جهت دستیابی به هدف فروش استفاده می‌شود. Telemarketing نه تنها برای ارائه محصولات و خدمات به مشتریان بلکه به عنوان ابزاری برای تولید سرنخ، کمپین‌های تبلیغاتی و فروش B2B استفاده می‌شود. در ادامه برخی از موارد استفاده از بازاریابی تلفنی ذکر شده است.

فروش

۶۰٪ از مدیران بازاریابی ۵۰۰ شرکت برتر Fortune در مورد ارتباط تلفنی با مشتری، شاهد اثربخشی آن در فروش بوده‌اند. بازاریابی تلفنی توسط شرکت‌ها برای فروش محصولات یا خدمات وبهره‌مندی از بازارهای جدید استفاده می‌شود. رضایت مشتریان برای یک کسب و کار بسیار مهم است. بازاریابی تلفنی اطمینان می‌دهد که کسب‌وکار موردنظر هم به آن‌ها توجه می‌کند و هم به درخواست‌هایشان رسیدگی می‌کند.

ایجاد سرنخ

بازاریابی تلفنی می‌تواند در ایجاد هدایت و مشتری جدید نقش مهمی داشته باشد. ازطریق این تکنیک، یک سازمان می‌تواند با مشتریان بالقوه تماس بگیرد و لیستی از چشم اندازهای جدید را تهیه کند. سپس بازاریاب‌های تلفنی این لیست‌های به‌روز شده را به تیم‌های فروش منتقل می‌کنند که می‌توانند به مشتریان بالفعل تبدیل شوند. آن‌ها همچنین ماهیت و نیازهای مشتری احتمالی را شناسایی می‌کنند و این اطلاعات را به نیروی فروش انتقال می‌دهند. پیگیری پس از بسته شدن فروش نیز از وظایف ‌اصلی و اساسی بازاریاب تلفنی است. زیرا پیگیری با آگاهی ایجاد شده می‌تواند فرصت‌های فروش را ۲۰٪ افزایش دهد.

انجام نظرسنجی‌ها و گردآوری اطلاعات

بازاریابی تلفنی می‌تواند ابزاری کارآمد در تحلیل موفقیت هرگونه کمپین بازاریابی یا فروش باشد. بازاریابان تلفنی برای جمع‌آوری نظرات و اندازه‌گیری میزان رضایت یا عدم رضایت با مشتریان در تماس هستند و اطلاعات جمع‌آوری شده را برای تجزیه و تحلیل به تیم بازاریابی ارائه می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد که ۱۷٪ از زمان یک فروشنده صرف وارد کردن اطلاعات مشتری می‌شود. سپس می‌توان از این اطلاعات برای هدف قرار دادن مشتریان احتمالی برای فعالیت بعدی بازاریابی یا کمک به ارتباط مجدد با مشتریان غیرفعال و جلب مجدد آن‌ها استفاده کرد.

افزایش تجربه مشتری

ارتباط با مشتری‌های غیرفعال می‌تواند مقرون به صرفه‌تر از جذب مشتری جدید باشد. مطالعات نشان داده است که به دست آوردن مشتری جدید پنج برابر بیشتر از حفظ مشتری قبلی هزینه دارد. و همچنین می‌تواند به جلب رضایت مشتری و ایجاد اعتماد کمک کند.

مزایای بازاریابی تلفنی در عصر دیجیتال امروز

بازاریابی تلفنی یک ابزار ارزشمند بازاریابی است که شما را قادر می‌سازد با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کرده و نیازهای آن‌ها را بهتر درک کنید. علاوه بر این، مزایای بسیاری را برای کسب‌وکار شما ایجاد کرده و تجارت شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد. برخی از مزایای یک استراتژی بازاریابی تلفنی عبارتند از:

تقویت بازاریابی تلفنی با به کارگیری اتوماسیون بازاریابی

هنگامی که بازاریاب‌های تلفنی توانایی ردیابی روندهای رفتاری و سطح تعامل آینده را پیدا می‌کنند، درک عمیقی از نحوه تامین بهتر نیازها کسب خواهند کرد. این اتوماسیون به آن‌ها امکان می‌دهد در هنگام تماس، چشم‌اندازها و تمام علایق را پرورش دهند. بعلاوه این اطمینان را می‌دهد که تماس دیگر سرد نیست بلکه درحقیقت کاملا به‌موقع و مناسب است. هنگامی که از فناوری اتوماسیون بازاریابی بهره‌مند شوید، یک کمپین بازاریابی تلفنی می‌تواند بیش از هرزمان دیگری موثر واقع شود.

تقویت سرنخ‌ها

مهمترین مزیت آن، توانایی آن در تولید سرنخ است که هدف اصلی مشاغل و شرکت‌ها است. ایجاد سرنخ به معنای جستجوی مشتریان مناسب است.

صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی

انتخاب بازاریابی تلفنی به جای سایر استراتژی‌های بازاریابی راهی عالی برای ارتقا مقرون به صرفه تجارت شما است. این شیوه موجب می‌شود تا کسب‌وکار اهداف بودجه خود را کنترل کند و در عین حال حداکثر بهره‌برداری را از فعالیت‌های بازاریابی خود داشته باشد.

تماس گرم

تماس سرد می‌تواند بسیار تهاجمی باشد و ممکن است واکنش‌های منفی مشتریان شما را در پی داشته باشد. اما به لطف برنامه‌هایی مانند اتوماسیون بازاریابی، بازاریاب‌های تلفنی اکنون می‌توانند به تماس‌های گرم بپردازند. این به این معنی است که به جای تماس با آن‌ها برای فروش محصولات یا خدمات خود، می‌توانید سوالات و شکایت‌های آنان را نیز پیگیری کنید. این کار موجب می‌شود تا مشتری به شما گوش کند و حتی ممکن است منجر به فروش شود.

بازخورد سریع

مهمترین مزیت این نوع بازاریابی این است که به شما امکان می‌دهد نظرسنجی کنید و بازخوردی را برای سنجش میزان موفقیت کمپین خود به دست آورید. این شیوه پیوندی بین مصرف‌کننده و شرکت ایجاد می‌کند و ارتباط مستقیم را به حداکثر می‌رساند. بعلاوه مصرف‌کننده را قادر می‌سازد سوالات و مشکلات خود را در مورد محصولات یا خدمات به شرکت منتقل کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *