نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 1:31 ب.ظ

فیبرنوری بصورت نامحدود و با سرعت های بسیار بالا داده ها را انتقال می دهد

بصورت نامحدود و با سرعت های بسیار بالا داده ها را انتقال می دهد/ بعد از شبکه مخابرات کشوری (وزارت ارتباطات) بزرگترین شبکه فیبر نوری کشور در صنعت برق می باشد

    11 بهمن 1399:

فیبر نوری یکی از محیط های انتقال داده با سرعت بالا است . امروزه از فیبر نوری در موارد متفاوتی نظیر: شبکه های برق ، شبکه های تلفن شهری و بین شهری ، شبکه های کامپیوتری و اینترنت و… استفاده می شود. فیبرنوری رشته ای از تارهای شیشه ای بوده که هر یک از تارها دارای ضخامتی معادل تار موی انسان را داشته و از آنان برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی استفاده می شود. مزیت های فیبر نوری در مقایسه با سیم های مسی را می توان ارزانتر، نازک تر، ظرفیت بسیار بالاتر، تضعیف ناچیز سیگنال های نوری ، مصرف برق پایین ، غیر اشتعال زا ،سبک وزن و انعطاف پذیر دانست. در این ارتباط و اطلاع از چند و چون فیبرنوری در صنعت برق پای صحبت های “مهندس علی اکبر عباسی معاون مخابرات و پشتیبانی فنی” نشستیم.

– در ابتدا خلاصه ای از شبکه فیبر نوری صنعت برق کشور را توضیح دهید.

شبکه فیبر نوری صنعت برق بالغ به 28000 کیلومتر فیبرنوری 24 تار می¬باشد که کلیه نقاط کشور از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب کشور را در بر گرفته است.

این شبکه بعد از شبکه مخابرات کشوری (وزارت ارتباطات) بزرگترین شبکه فیبر نوری در کشور می-باشد.از کل تعداد24 تار نوری 6 تار به شبکه کشوری صنعت برق و 6 تار به شبکه های منطقه ای صنعت برق و 12 تار نیز جهت واگذاری به غیر برای درآمدزایی اختصاص داده شده است.

شبکه کشوری شامل 130 ایستگاه و حدود16000 کیلومتر فیبرنوری می¬باشد که وظیفه ارتباط بین برق¬های منطقه ای و شرکت مدیریت شبکه را جهت انتقال اطلاعات کنترل شبکه و همچنین اطلاعات بازاربرق و دیگر داده¬های مورد نیاز صنعت برق را برعهده دارد.

شبکه برق¬های منطقه¬ای شامل16 شبکه و بالغ بر 720 ایستگاه وظیفه گردآوری و انتقال اطلاعات را از ایستگاه¬های برق به مراکز کنترل محلی و در صورت نیاز به اطلاعات در مراکز کنترل ملی به شبکه کشوری به عهده دارند.

– مزیت های شبکه فیبرنوری برق کشور را به طور خلاصه توضیح دهید.

با اختراع فیبرهای نوری عملاً انتقال داده¬ها بصورت نامحدود و با سرعت های بسیار بالا ممکن شد و انقلابی در مخابرات آنالوگ که در آن انتقال داده¬ها بصورت بسیار محدود و با سرعت بسیار کم بود اتفاق افتاد.

مزیت فیبرهای صنعت برق نسبت به فیبرهای زمینی در این است که چون فیبرهای صنعت برق بر بالای دکل¬های برق نصب میشوند علاوه بر استحکام بسیار زیاد کابلی که فیبرها داخل آن قرار دارند و بندرت دچار پارگی و یا قطعی می¬شوند. دسترسی افراد غیر نیز به آنها به دلیل ولتاژ زیاد خطوط برق غیرممکن بوده و از هر نظر قابل اعتماد بوده و قیمت تمام شده این نوع فیبر نسبت به فیبرهای زمینی حدود یک پنجم می¬باشد و با توجه به وجود ایستگاههای برق در اقصی نقاط کشور استفاده از آنها نیز به سادگی و بدون هزینه ایجاد ایستگاه¬های نگهداری قابل انجام می¬باشد. طی بررسی اقتصادی انجام شده در صورت احداث خط فشار قوی برق وجود فیبرنوری روی آن کمتر از یک درصد هزینه به هزیته خط اضافه مینماید که عملاً قابل اغماض می¬باشد.

با توجه به اینکه روی یک زوج تار نوری با تکنولوژی امروزدنیا می¬توان داده¬هایی بالغ بر 10ترابایت بر ثانیه را انتقال داد، با استفاده از این فیبرها که در صنعت برق با هزینه کم احداث شده است می¬توان انقلابی را در ارتباطات کشور ایجاد نمود.

البته نیازهای خود صنعت برق خیلی کمتر از امکانی است که این فیبرها در اختیار صنعت قرار داده است و نیاز صنعت براحتی و با تجهیزات بومی طراحی و ساخته شده طی پنج سال گذشته براحتی برای سالهای متمادی قابل رفع می¬باشد.

– مشکلات شبکه فیبر نوری در صنعت برق چیست.

عدم وجود برنامه ریزی و سیاست گذاری بلندمدت در مخابرات نوری، می تواند صنعت برق را با مشکلاتی همچون موازی کاری ، دوباره کاری در بسیاری از پروژه های مخابراتی صنعت برق، ازدیاد تنوع تجهیزات، عدم یکپارچگی شبکه های مخابرات، عدم استفاده بهینه از تارهای نوری و عدم امکان تعامل مناسب با سازمان های خارج از صنعت برق روبه رو نماید.

– دیگر اقدامات معاونت مخابرات و پشتیبانی فنی شرکت مدیریت شبکه ایران چیست.

ایجاد مرکز مانیتورینگ یکپارچه برای کلیه تجهیزات مخابراتی صنعت برق از دیگر کارهای این معاونت می¬باشد که طی سال گذشته به بهره¬برداری رسید. طراحی و سفارش ساخت تجهیزات بومی جهت مخابرات نوری اعم از کشوری و منطقه ای با نرم افزارهای بومی از دیگر دستاوردهای این معاونت می¬باشد به قسمی که در حال حاضر بالغ به 95% تجهیزات مخابراتی مورد نیاز صنعت برق در داخل کشور تولید می¬شود و مشکلاتی که بخاطر تحریم در بروزرسانی تجهیزات و نرم افزارهای مربوطه با خارجی¬ها داشتیم تا حد بسیار زیادی حل شده است.

https://www.igmc.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *