نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 9:04 ق.ظ

دانشمندان از قندهای موجود در چوب ، پلیمر پایدار می سازند

11 ژانویه 2021توسط دانشگاه بات

دانشمندان از دانشگاه باث با استفاده از دومین قند فراوان در طبیعت ، گزیلوز ، یک پلیمر پایدار ساخته اند.

مواد جدید الهام گرفته از طبیعت نه تنها باعث کاهش اعتماد به محصولات نفت خام می شوند ، بلکه می توان به راحتی ویژگی های آن را کنترل کرد و مواد را انعطاف پذیر یا کریستالی کرد.

محققان ، از مرکز فناوری های پایدار و دایره ای دانشگاه ، گزارش داده اند که این پلیمر از خانواده پلی اتر ، کاربردهای مختلفی دارد ، از جمله به عنوان یک ماده سازنده پلی اورتان ، که در تشک ها و کف کفش استفاده می شود. به عنوان یک جایگزین مشتق شده برای پلی اتیلن گلیکول ، ماده شیمیایی که به طور گسترده ای در داروهای زیستی و یا به اکسید پلی اتیلن ، که گاهی اوقات به عنوان الکترولیت در باتری ها استفاده می شود.

این تیم می گوید با اتصال سایر گروههای شیمیایی مانند پروبهای فلورسنت یا رنگها به مولکول قند ، برای کاربردهای سنجش بیولوژیکی یا شیمیایی ، می توان قابلیت های اضافی دیگری به این پلیمر همه کاره اضافه کرد.

دکتر آنتوان بوچارد ، محقق پژوهشی دانشگاه سلطنتی و مسوول مرکز فناوری های پایدار و دایره ای ، این مطالعه را رهبری کرد ه و گفت: “ما بسیار هیجان زده هستیم که توانسته ایم این ماده پایدار را از یک منبع طبیعی فراوان – یعنی چوب تولید کنیم.

“اتکای پلاستیک ها و پلیمرها به کاهش سوخت های فسیلی یک مشکل اساسی است ، و پلیمرهای مشتق شده زیستی – آنهایی که از مواد اولیه تجدید پذیر مانند گیاهان به دست می آیند – بخشی از راه حل برای پایداری پلاستیک ها هستند.تاکنون دستیابی به این امر با پلیمرهای مشتق شده از زیست بسیار دشوار بود.این بدان معنی است که با استفاده از این پلیمر ، ما می توانیم تولید انواع  مواد مختلفی از بسته بندی گرفته تا مواد بهداشتی یا انرژی را با روشی پایدارتر هدف قرار دهیم.”

مانند همه قندها ، گزیلوز نیز به دو شکل وجود دارد که تصاویر آینه ای از یکدیگر هستند – به نام های D و L.

این پلیمر از D-enantiomer طبیعی زایلوز استفاده می کند ، با این حال محققان نشان داده اند که ترکیب آن با فرم L باعث تقویت مقاومت پلیمر می شود.

تیم تحقیقاتی حق ثبت اختراع خود را ثبت کرده و اکنون علاقه مند به همکاری با همکاران صنعتی برای افزایش مقیاس تولید و بررسی کاربردهای جدید است.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *