نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 1:54 ب.ظ

بومی سازی تحول دیجیتال

Blockchain in Supply Chain Market to witness astonishing growth with Key  Players | Microsoft IBM Oracle T-Mining DTCO Deloitte Primechain Veem  Guardtime BTL Ripple OpenXCell Ripple – Owned

با تبدیل شدن اقتصاد دیجیتال به واقعیت جدیدی که مظاهر آن را همه در اطراف خود مشاهده می کنند ، باید  به انتظارات مردمی که عمدتا در بخش مشتریان کالا ها و خدمات در طیف گسترده آن هستند ، بایستی توجه ویژه ای بشود .

می پرسید چرا ؟

جواب بسیار ساده ای دارد و آن اینکه اصولا اقتصاد دیجیتال بر این اساس شکل گرفته است . تمرکز بر مشتری .   اما از سوی دیگر قابل درک است که برآورده کردن برخی از انتظارات مشتریان  برای تولیدکنندگان بسیار دشوار و گران است.

به همین دلیل است که نوآوری در زمینه اقتصاد نوظهور دومین اصل است . یعنی کم کردن هزینه برای مشتری از طریق نوآوری . که این امر  ادامه تکامل فناوری ها  را برای آینده دیجیتالی واقعی هموار می کند.

یکی از نشانه های این امر سقوط بسیاری از زنجیره های تأمین کننده مهم بلافاصله پس از بروز بحران کرونا در بسیاری از مناطق دنیا بود .  اما امروز پس از یک سال اززمان شروع کرونا ، انتظار شفافیت نه تنها برای مصرف کنندگان بلکه برای تولیدکنندگان در اولویت قرار داده شده است.

در طرف مشتریان آنها شفافیت برای تامین نیاز هایشان با قیمت های شفاف و کیفیت قابل ارزیابی و نیز تحویل به موقع و از همه مهمتر رسیدگی شفاف و سریع و امکان مرجوعی کالای نامناسب است. این امر ابزار های خود را در حوزه توزیع و فروش مجازی می طلبد و هرچه دقیق تر شود به تولید کننده کمک می کند .

در طرف تولیدکنندگان  که با زنجیره تأمین پیچیده سر وکار دارند نیز ابزار های پشتیبانی وجود دارند  ، در این راستا  فناوری بلاکچین شفافیت را عملی می کند.بر مبنای بکار گیری این فناوری مشتریان می توانند قیمت و کیفیت و اصالت کالا را ردیابی کنند .

اما این کاری سخت و هزینه بر است . در شرایطی که در بخش تولید در کشورمان حاکم است صحبت از اینگونه موارد بسیار ایده آلیستی تلقی می شود . ولی من به عنوان یک مشتری هزینه را می پردازم و حتی مالیات کالا را می دهم پس چرا نباید انتظار دریافت کیفیت و قیمت متناسب را نداشته باشم .

بدیهی است که اتصال همه مولفه ها مجموعه ای از چالش های خاص خود را داشته  و نیاز به همکاری ارکان مهمی را دارد که در این مسیر گامهای جدی بردارند .

پرسش دیگری مطرح می شود که آیا رونق تولید و بومی سازی و خود اتکایی در این حوزه ها مهم است یا ساختن چند دستگاه و یا کارخانه و ….. . مسلم است که هردو اما اولویت امروز در جه زمینه ای مطرح می شود؟

برای طراحی و ایجاد راه حل ها ، ما به تخصص هایی داریم تا تمام این بخشهای مختلف صنعت را در راه تحول دیجیتال برنامه ریزی کنیم . چگونه کار می کند

مطالعه موردی از نمونه های موفق می تواند به ما کمک کند . یک مثال در مورد تجربه ای از بخش کشاورزی ارایه می شود . زنجیره بلوکی یا  block chain سیستمی برای ثبت و ضبط داده‌ها است. این داده‌ها می‌توانند برای نمونه تراکنش‌های بانکی باشند یا اسناد مالکیت، قرارها، پیام‌های شخصی یا دیگر اطلاعات. ویژگی زنجیره ی بلوکی این است که کار ذخیره  این داده‌ها بدون وجود یک مدیر و صاحب‌اختیار مرکزی امکان‌پذیر است و نمی‌توان با تخریب یک نقطه  مرکزی داده‌های ذخیره‌شده را تحریف یا نابود کرد. معروف‌ترین کاربرد زنجیره  بلوکی، رمز ارز بیت‌کوین است. کاربرد آن در مورد صنعت قهوه بشکل زیر عمل نموده است.

زنجیره تأمین قهوه با توجه به اینكه قهوه سبز توسط بیش از 25 میلیون كشاورز خرده پا تولید می شود ، ، در مقایسه با مزارع بزرگتر كه با تحویل بیشتر كالاهای دیگر همراه هستند ،  پیچیده است. از طریق بستر بلاکچین ، مصرف کنندگان می توانند به شفافیت بی سابقه ای دسترسی داشته باشند و می توانند در یک اقتصاد دایره ای جهانی شرکت کنند که در آن مصرف کنندگان می توانند به طور مستقیم در جوامع کشاورزی که از طریق کمک های مالی به کشاورزان و جوامع ، غذا و نوشیدنی خود را تولید می کنند ، درگیر شوند.این شفافیت با استفاده از بلاکچین برای ثبت داده ها در مورد وقایع زنجیره تامین در سفر قهوه به دست می آید. از جمله حبوباتی که استفاده می شود .

بومی سازی تحول دیجیتال نه به معنای تغییر اصول و پایه های آن بلکه به معنای انجام امور تحقیقاتی باسرعت و جهشی بر مبنای نوآوری باز به منظور سازگار سازی و تطبیق شرایط است . یک نمونه آن ارایه شد و هزاران نمونه دیگر موجود است .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *