نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 فروردین 1403 9:56 ب.ظ

محیط زیست را از حوزه امنیتی و سیاسی جدا کنید

 

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹

معاون رییس جمهور با اعلام حمایت مالی از تحقیقات دانشگاهی در حوزه محیط زیست و اولویت های مشخص شده، بر توان بالای دانشگاه ها در بخش مهندسی و ضعف موجود در حوزه بیولوژیک، تاکید کرد و با اشاره به مشکلات موجود در حوزه هوای پاک، آب و خاک، گفت: منابع محیط زیستی در حال پایمال شدن است و مسئله، نه امنیتی است و نه سیاسی، بلکه کشور باید پایدار بماند. در این بین تحریم ها نیز بر محیط زیست تاثیر گذاشته است و تاثیرش سیاست خارجی را بر هوای پاک می توان دید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: حدود ۳۰۶ روز از سال می گذرد و متاسفانه در شهر تهران، نزدیک ۱۰۷ روز آلوده داشتیم، به این معنا که بیش از یک سوم روزهای سال تا به امروز آلوده بوده است. درحالی که کمتر از یک دهم این روزها، تحت تاثیر آلاینده های طبیعی (گرد و غبار) بوده است.

 کلانتری با تاکید بر نتیجه توجه دولت و شخص رییس جمهور به آلاینده های طبیعی، گفت: در این دو سال گرد و غبار  با منشاء داخلی نداشتیم؛ با این وجود ریزگردهای خارجی همچنان هست اما اکثر  آلاینده ها در کشور ناشی از فعالیت های انسانی است.

وی با اشاره به اینکه از پتانسیل دانشگاه های کشور به قدرکافی استفاده نشده، گفت: پتانسیل های فراوانی در دانشگاه های کشور وجود دارد که می تواند مشکل گشای مسایل کشور باشد. می توانیم از طریق دانشگاه های کشور کمک کنیم که حقوق شهروندی مردم پایمال نشو، چون هوای سالم نیزاز حقوق شهروندی است.

معاون رییس جمهور با تاکید بر پتانسیل بالای موجود در بخش مهندسی کشور، تصریح کرد: شاید این مسئله به اینکه پیش از انقلاب همه می خواستند مهندس و دکتر شوند، بازمی گردد، بنابراین در بخش مهندسی دانشگاه ها راحت تر می توانند مسایل را حل کنند.

رییس سارمان محیط زیست با اشاره به اینکه در مسئله دریاچه ارومیه دیدیم که مهندسان و پیمانکاران توان لازم را ندارند، گفت: مهندسان در مسایلی که خیلی جامع است، نگاه باریک دارند و برخی دانشگاهیان هم می گفتند که دریاچه ارومیه امکان احیاء ندارد. مشکل دریاچه ارومیه مشکل خیلی سطحی نبودو  در مدتی که ۷۰۰ نفر با محوریت دانشگاه صنعتی شریف مسئله را بررسی می کردند، بسیاری از دانشگاهیان انتقاد می کردند.

***با اتمام  طرح های سخت افزاری، دریاچه ارومیه تا پایان سال وارد مرحله احیاء می شود

کلانتری با یادآوری مشارکت ۱۴ دانشگاه برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: امروز روند احیا شروع شده و تا پایان سال، عملیات سخت افزاری تمام و دریاچه وارد مرحله احیا می شود.

وی با بیان اینکه هوای پاک از حقوق شهروندی است، اظهار کرد: دانشگاه ها می توانند در این زمینه برنامه ریزی صحیح انجام دهند، حال اگر اجرا به درستی صورت نگیرد، دانشگاه مقصر نیست. روز گذشته هم که در ایران خودرو برای رونمایی از موتور سه سیلندر حضور داشتم، بیان کردم که تحقیق برای داشتن خودروی بدون آلایندگی در کشور ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر زمان می برد.

کلانتری همچنین اشاره کرد که به گفته خود خودروسازان پس از چندین سال پژوهش، تازه می توانیم به خودروهای استاندارد امروز دنیا برسیم؛ بنابراین دانشگاه ها باید در این زمینه و برای پرکردن این فاصله کمک کنند.

معاون رییس جمهور با تاکید بر لزوم مشخص شدن ضوابط اجرایی قانون هوای پاک و ضوابط اجرایی، گفت:  در این صورت امروز با توجه به شرایط موجود ۷۰ درصد اقتصاد کشور تعطیل است؛ تقریبا ۹۹ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها توسط انسان ها ایجاد می شود. ضمن اینکه نمی توانیم بگوییم سه میلیون موتور سواری که موتور کاربراتوری دارند وارد تهران نشوند. نمی توانیم بگوییم چون تولید برق آلایندگی به همراه دارد، برق نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در سطح تهران است، گفت: هر موتور کاربراتوری چند برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می کند، به عبارت دیگر این سه میلیون موتور برابر ۱۵ میلیون دستگاه خودروی فرسوده آلایندگی دارند و با توجه به شرایط موجود نمی توانیم تکنولوژی وارد کنیم.

***تحریم ها شدت تخریب محیط زیست را افزایش داد

کلانتری با تاکید بر اینکه تحریم ها شدت تخریب محیط زیست را افزایش داد و در آلودگی هوا نقش داشت، به لزوم برنامه ریزی دقیق اشاره و اظهار کرد: تحریم ها سب شد نتوانیم خودروها را جایگزین کنیم.حداقل ۴۰۰ هزار کامیون سنگین باید از رده خارج می شد؛ وزارت راه هم این کامیون ها را به جاده ها راه نمی دهد و همه در شهرها هستند.

معاون رییس جمهور ادامه داد: امروز در زمستان در بخش آلایندگی، موتورهای بنزینی رتبه سوم را دارند، درحالی که دو سوم آلایندگی، مربوط به موتورهای گازوئیل سوز و مازوت است. قرار بود ۷۰ هزار کامیون و شش هزار اتوبوس اسقاطی جایگزین شود اما نتوانستیم  چراکه درآمد ارزی نداشتیم.

وی با اشاره به لزوم اختصاص هفت میلیارد دلار اعتبار، برای جایگزینی کامیون ها و یک میلیارد دلار برای جایگزینی اتوبوس ها، گفت: اگر ۷۰ هزار کامیون جایگزین می کردیم ۲۸۰ هزار کامیون از رده خارج می شدند. خودروها، کامیون ها و اتوبوس های فرسوده باید جایگزین شوند.

کلانتری تاکید کرد که تهران ۶۵۰۰ اتوبوس دارد که چهار هزار دستگاه از آنها اسقاطی هستند و عمر بالای ۳۰ سال دارند

رییس سازمان  حفاظت محیط زیست ادامه داد: گازوئیل دو نوع است که یک نوع را به پالایشگاه ها و یک نوع را به خودرو ها می دهند. در بخش سوخت باید از وزات نفت تشکر کرد؛ سوخت استاندارد توزیع می شود، اما سوخت نیروگاه ها متفاوت است.

کلانتری با اشاره به تاثیر ریاست جمهوری ترامپ و تحریم ها، تصریح کرد: به دلیل تحریم ها دولت نتوانست به وظایف خود عمل کند. تقریبا نوسازی همه موارد ازجمله ناوگان حمل و نقل و صنعت باقی ماند و پیش نرفت. از طرفی پول های ایران در کره جنوبی، هند، ترکیه و سایر کشورها بلوکه شده و نمی دهند. بخش عمده ای از مشکلات هوای پاک به مشکلات ارزی بازمی گردد و اثرات سیاست خارجی بر هوای پاک نیز دیده می شود.

وی همچنین با اشاره به تلاش چهارساله سازمان حفاظت محیط زیست و به کارگیری تمام امکانات داخلی برای جفت گیری یوزپلنگ، اظهار کرد: در این بخش موفق نشدیم چراکه تحقیق نشده است. در بخش ژنتیکی متاسفانه کمبودهایی وجود دارد و اظهار نظرهایی هم که در این زمینه صورت می گیرد نیز مربوط به مسایل بهداشتی حیات وحش است.

معاون رییس جمهور یادآور شد: ازسه سال پیش اعلام کردیم که در این زمینه صندوق محیط زیست در خدمت دانشگاه ها است و ۱۰۰ درصد هزینه پژوهش را تقبل می کند. دانشگاه ها در بخش بیولوژیک و حیات وحش ضعیف هستند؛ ما در این حوزه مشکل اعتباری نداریم. هرچقدر در بخش مهندسی پیش رفتیم در بخش بیولوژیک ماندیم. هم اکنون قادر هستیم هرچقدر هزینه تحقیقات دانشگاه ها شود تامین کنیم. از دو سال پیش تاکنون توانمندی اعتباری لازم را داریم، اما از نظر علمی ضعف وجود دارد.

*** وزارت نیرو به عنوان بهره بردار قانون جامع آب را می نویسد

رییس سازمان  حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به اینکه در صورت عدم سرمایه گذاری برای هوای پاک، هوای ناپاک خواهیم داشت، گفت: در بخش آب هم شرایط مشابه است. آب و انرژی عوامل اصلی آلاینده محیط زیست هستند و حاضریم از صندوق محیط زیست پول پژوهش در این حوزه ها را بپردازیم. هنوز گمان می شود هرچه آب هست باید مصرف شود. وزارت نیرو همین فکر را دارد و گمان می کند ۹۰ میلیارد متر مکعب منابع تجدیدپذیر سالانه باید مصرف شود، اما این موضوع ریشه محیط زیست را می کند. صدها میلیارد تومان اعتبار برای پروژه ها در سالهای اخیر صرف شده ، اکنون پروژه ها تمام شده و نمی دانیم با آن ها چه کنیم.

معاون رییس جمهور ادامه داد: وزارت نیرو مصرف کننده آب است، ولی جایگاه محیط زیست کجاست؟ آب باید پایدار بماند و اصول پایداری آب می گوید که باید ۴۰ درصد منابع مصرف شود درحالی که هم اکنون، ۱۰۰ درصد مصرف می شود.

 هم اکنون وزارت نیرو با نگاه بهره بردار درحال نوشتن قانون جامع آب است. باید آب را به عنوان آب پایدار و دائمی دید. هم اکنون میزان آب نفوذی به منابع زیرزمینی، حدود ۲۵ میلیارد مترمکعب است، اما سالانه ۵۰ میلیارد مترمکعب برداشت می کنیم.

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه وزیر کشاورزی نیز از برداشت آب به هر میزان استقبال می کند، تصریح کرد: اما محیط زیست می گوید فقط ۴۰ درصد منابع تجدیدپذیر آب را باید برداشت کرد.

کلانتری با تاکید بر جدی بودن مسئله آب و خاک، ادامه داد: منابع محیط زیست در حال پایمال شدن است؛ مسئله نه امنیتی است و نه سیاسی. دوستان امنیتی مسئله را امنیتی و دوستان سیاسی مسئله را سیاسی نکنند؛ کشور باید پایدار بماند؛ این موضوع در قانون اساسی دیده شده و مقام معظم رهبری نیز بارها فرمودند که مسئله این دولت و آن دولت نیست.

وی با اشاره به اینکه به دلیل نبود تکنولوژی اگر زمانی همه مردم ایران مغنی می شدند نمی توانستند ۵۰ درصد منابع آب را برداشت کنند و مردم شمال نمی توانستند حتی درخت های افتاده را از جنگل خارج کنند، گفت: تکنولوژی را در تخریب به کار گرفتیم مانند چاقوی جراحی که می تواند فردی را نجات دهد یا بکشد. لازم است که مسئله امنیت و سیاست را از محیط زیست خارج کنید. بگذارید محیط زیست برای ملت ایران باقی بماند.

معاون رییس جمهور اظهار کرد: ما برای مسئله دریاچه ارومیه از توان بیش از ۴۰ کشور استفاده کردیم؛ سازمان محیط زیست اسن توانمندی را دارد که از ۱۰۰ درصد پتانسیل دانشگاه ها استفاده کند.

http://dolat.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *