نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 11:57 ب.ظ

۲۵ زنجیره تأمین برتر سال ۲۰۲۰

دیو بلانچارد18 سپتامبر 2020

وقتی صحبت از یک زنجیره تأمین می شود ، “کلاس جهانی” را در رابطه با آن چگونه تعریف می کنید؟ چه خصوصیاتی خوب و بزرگ را از هم جدا می کند ، شرکت هایی که عملکرد خوبی دارند با آنانکه فوق العاده عمل می کنند چه تفاوتی دارند؟ طی 16 سال گذشته ، شرکت تحلیل گر گارتنر راهی برای پاسخگویی حداقل تا حدی به این سوالات از طریق برنامه 25 زنجیره تأمین برتر ارائه داده است.

گارتنر با وضعیت چشمگیر تمرکز ، روند تعیین بهترین زنجیره تامین جهان را آغاز می کند. برای مبتدیان ، فقط شرکتهای دولتی با درآمد سالانه بیش از 12 میلیارد دلار در نظر گرفته می شوند. برای کم کردن از تعداد حتی بیشتر ، فقط شرکت های صنایع تولیدی ، خرده فروشی و توزیع ارزیابی می شوند. در این راستا  از جمله صنایعی که از 25 رتبه برتر خارج شده اند می توان به؛  خطوط هوایی ، راه آهن ، شرکت های حمل و نقل ، شرکت های ساختمانی ، سرگرمی ، مراقبت های بهداشتی ، تولیدکنندگان فلزات ، شرکت های انرژی ، بانک ها ، نفت و گاز ، خطوط لوله و تاسیسات اشاره کرد. بنابراین بسیاری از شرکت هایی که در واقع مدیریت زنجیره تأمین را دارند ، در واقع واجد شرایط برنامه 25 برتر نیستند.

بر اساس واقعیات موجود فعلی در واقع هیچ رتبه بندی دیگری از زنجیره تامین قابل مقایسه با Gartner Top 25 نیست ، به همین دلیل است که ما هر ساله به بررسی دقیق آنها می پردازیم. این شرکت تحلیلگر در ارزیابی خود بر روی چندین معیار اصلی متمرکز شده است ، و آنها دائماً در حال تغییر و به روزرسانی روش خود هستند تا بتوانند هرچه بیشتر به نمایش واقعی بهترین روشها در عرصه زنجیره تأمین نزدیک شوند. یکی از معیارهای کلیدی جدید در رتبه بندی 2020 ، بازده دارایی های فیزیکی (ROPA) است که جایگزین معیار بازده دارایی (ROA) می شود که در سال های گذشته استفاده شده است. این شاخص ۲۰ درصد از کل امتیاز اختصاص یافته به هر شرکت واجد شرایط را تشکیل می دهد.

گارتنر همچنین به جای شاخص قبلی مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) ، به روشهای محیطی ، اجتماعی و حاکمیت (ESG) اشاره دارد ، هرچند هنوز بین آنچه که یک شرکت ادعا می کند و آنچه آنها در واقع به دست آورده اند۱۰ درصد امتیاز را به خود اختصاص می دهد. رشد درآمد و چرخش موجودی کالا نیز به ترتیب 10٪ است.

50٪ دیگر امتیازات اساساً براساس نظرکارشناسی و شهرت است: 25٪ بر اساس نظرات 44 تحلیلگر گارتنر و 25٪ بر اساس نظرات رأی دهندگان نظیر (متخصصان زنجیره تأمین ، متخصصان و کارشناسان ؛ براساس منافع). بنابراین تا حدی در مورد نتایج بررسی ها رضایت احساس می شود.

به گفته تحلیلگران گارتنر ، سه عامل اصلی تمایز زنجیره های تأمین بهترین کلاس در سال جاری ، سازمان های هدف دار ، موتورهای مدل کسب و کار و پیشتازان تحول دیجیتال هستند. اینها همه حرفهای خوبی هستند ، اما منظور آنها دقیقاً چیست؟

با این حال ، قبل از رسیدن به نفر 10 بالا ، بیایید نگاهی به شرکت هایی بیندازیم که در حاشیه آن لیست متعالی قرار دارند ، یعنی شماره های 11-25. شش شرکت جدید امسال در 25 لیست برتر قرار گرفتند (با حروف بزرگ در زیر نشان داده شده است) ، با سازنده رایانه Lenovo که اولین و تأثیرگذارترین نمایش را داراست. و البته شش شرکت مجبور شدند از لیست خارج شوند تا فضای جدیدی فراهم شود. Novo Nordisk ، Home Depot ، Samsung Electronics ، BASF ، Adidas و Akzo Nobel از 25 گروه برتر امسال نیستند.

قبل از رسیدن به 10 گزینه برتر ، یادآوری سریع لیست های قبلی مبنی بر اینکه گارتنر چند سال پیش با یک دسته “مستر” روبرو شده است. شرکتهایی که از 10 سال گذشته حداقل 7 امتیاز در پنج تیم برتر کسب کرده اند ، از لیست 25 برتر به یک دسته جداگانه منتقل می شوند که “رهبری پایدار” آنها را تشخیص دهد (در حالی که این امکان را برای برخی از شرکتهای جدید فراهم می کند که بتوانند در 10) بنابراین شما آمازون ، اپل ، مک دونالد ، پروکتر و گمبل یا یونیلور را در 10 لیست برتر مشاهده نخواهید کرد زیرا آنها در کلاسهای خاص خود قرار دارند.

https://www.industryweek.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *