نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 2:02 ق.ظ

نوآوری در مدیریت با ایجاد اکو سیستم های مرکب از موسسات خرد

در اوایل دهه  شروع قرن ۲۱ گروه حایر در چین  ، Haier Group Corporation ، مارک برتر لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی مصرفی در جهان ، با یک چالش دوگانه روبرو شد. در مرحله اول ، این نیاز بود که سریعتر به تغییر تقاضای مشتری در یک بازار کاملاً رقابتی پاسخ دهد در زمانی که تغییر فناوری امکان ایجاد انواع جدیدی از سفارشی سازی و خدمات را فراهم می آورد. دوم ، حایر فاقد استعداد های ماهر لازم برای استفاده از فناوری جدید و ایجاد ارزش برای مشتریان خود بود. برای حل این چالشها نوآوری سازمانی و سیستمی و مدیریتی و فناوری بطور همزمان لازم بود . اما مهمتر از همه بحث مدیریت بود . آنها چه کردند که امروزه به عنوان یک سازمان نوآور به دستاورد های مثال زدنی در عرصه بین المللی معروف شدند. مثل سیستم تولید تویوتا و مثل باز آفرینی جترال الکتریک در آمریکا .

رویکرد

این مدل به طور کامل مدل سنتی هرم مدیریت را برانداز کرد. هر کارمند این قدرت را دارد که به توانایی های خود بازی کامل بدهد ، به کار خود عمیقاً متعهد باشد و برای کاربران ارزش آفرینی کند.

در اوایل دهه 1990 ، ژانگ رویمین ، مدیر عامل گروه Haier ، متوجه شد که الگوی مدیریت بوروکراتیک سنتی و سیستم تصمیم گیری مسئله اصلی  و مانع نوآوری و حل مسئله است. بنابراین ، او شروع به کشف الگویی برای خود مدیریت کارکنان و نوآوری “خود وابسته” کرد. وی با گذشت بیش از یک دهه کاوش و تمرین ، مدل Rendanheyi را در سال 2005 ارائه داد. بر اساس این مفهوم ،

“Ren” به معنای کارمندان ،

“Dan” به معنای کاربران و

 “Heyi” به معنای ایجاد ارزش برای کارمندان و برای کاربران است.

این مدل به طور کامل مدل سنتی هرم مدیریت را زیر  و رو کرد.  در این مدل هر کارمند این قدرت را دارد که توانایی های خود بطور کامل ارایه بدهد ، به کار خود عمیقاً متعهد باشد و برای کاربران ارزش آفرینی کند. در فرهنگ حایر ، حق تصمیم گیری به خط مقدم کار واگذار می شود و : هر کس مدیر عامل خود است. و شرکتهای کوچکی در این راستا بایستی به حایر می پیوستند.

برای حمایت از این مدل جدید نیاز بنیادین به یک تحول در منابع انسانی است. به طور خاص ، رهبران منابع انسانی به توانایی جذب سریعتر انواع استعداد های کارآفرین ماهر که می توانند راه حل های ابتکاری در حایر را تأمین کنند ، نیاز داشتند. انجام این کار ، تغییر در ذهنیت و رویکرد منابع انسانی را ضروری می کند.

تحت مدل Rendanheyi ، حایر به تدریج به یک پلت فرم کارآفرینی باز تبدیل شده است ، جایی که همه استعدادها می توانند به آن بپیوندند و تجارت خود را شروع کنند. حایر همچنین جهان را  فضای استعداد خود می داند ، بنابراین پیش شرط رهبران منابع انسانی این شد که طرز تفکر بازتری را اتخاذ کنند زیرا استعدادهای برتر می توانند از هر کجا ناشی شوند. بعلاوه ، از آنجا که حایر به اندازه فرصتهایی که افراد برای استفاده بهتر از مهارتهای خود در پروژه های مختلف استفاده می کنند ، مشاغل تعریف شده ارائه نمی دهد ،  امور منابع انسانی باید توانایی تطبیق مهارت ها با فرصت ها را در مقابل استخدام برای یک نقش خاص ، ایجاد کند.

حایر برای تأمین قدرت این روند مداوم ، پلتفرم جذب کارآفرین خود را معرفی کرد ، یک پلت فرم استعدادیابی باز که به حایر امکان می دهد از استعدادهای ماهرتر از سراسر جهان استفاده کند. به این ترتیب ، امور منابع انسانی شرکت با ایجاد یک فضای جذب استعداد پویا با مهارت های بسیار و ذهنیت کارآفرینانه مورد نیاز برای رشد در فرهنگ حایر و تسریع در نوآوری در خط مقدم ، در Haier ارزش هدایت را دارد.

بستر جذب کارآفرین نقشی اساسی در موفقیت مدل خرد شرکت Haier داشت. در اجرای این رویکرد بنیادی به نوآوری ، حایر دیدگاهی طولانی داشت. این مدل بلافاصله موفق نبود زیرا تغییر ذهنیت و فرهنگ دشوار است. هایر مجبور شد با برنامه های آزمایشی کوچک شروع کند و سپس برنامه هایی را که موفقیت آمیز بودند تکرار کند. سهامداران در شرایطی که سهام در چند سال اول رشد قابل توجهی نکرد ،  برخی ابراز نگرانی کردند.

نتایج

در سال 2014 ، نه سال پس از اجرای اولیه این رویکرد ، سود گروه Haier دوازده برابر افزایش یافت.  در سال 2016 ، قیمت سهام آن دو برابر شد و در سال 2017 ، قیمت سهام دوباره دو برابر شد.

پشتیبان رشد سریع سود و قیمت سهام ، دستاورد اجرای Rendanheyi در دهه گذشته است. حایر همیشه ارزش انسانی را در اولویت قرار می داد و همه را تشویق می کرد که مدیرعامل خود باشند. این امر خلاقیت را به حداکثر رسانده و نوآوری و توسعه بلند مدت شرکت را ارتقا داده است. امروز Haier به کارمندان شغل ارائه نمی دهد  بلکه به آنها بستری را برای کارآفرینی ارائه می دهد.

چرا حایر این  اکوسیستم  را معرفی کرده و چگونه کار می کند؟

در سال 2012 ، حایر به 12000 نفر از کارکنانش این حق انتخاب  را داد که : “شما می توانید بروید ، یا به ساختار جدید ما بپیوندید.” برخی رفتند ، بسیاری ماندند و به یکی از 4000 شرکت کوچک مستقل و متصل به Haier پیوستند . موسسات کوچک موسوم به موسسات خرد ‘microenterprises.

 بسیاری از دانشگاهیان ، استادان مدیریت و سایر شرکت ها از نحوه تحریک کارآفرینی توسط ساختار موسسات خرد شگفت زده شدند.

این طرح همانند باز آفرینی روش تولید در شرکت ولو در سالهای دهه ۱۹۷۰ میلادی روش تولید سلولی و گروههای کوچک خود مختار کار را ابداع نمود و دوباره به بازار رقابت وارد شد .

مشکل موسسات خرد

ساختار موسسات خرد مردم را تشویق می کرد تا در مورد عملکرد خود و موسسات خود مسئول باشند. اگر آنها موفق بودند ، کارآفرینان سود می بردند. حایر برای 10+ سال گذشته بزرگترین سازنده لوازم خانگی در جهان بوده است.اما ساختار موسسات خرد یک نقطه ضعف داشت. بعضی اوقات ، موسسات خرد خیلی روی موفقیت خود متمرکز بودند و مشکل برای عدم همکاری بین موسسات خرد بود.

همزمان ، نیازهای کاربران تغییر کرده و پیچیده تر شدند. اینترنت اشیا (IoT) مورد توجه قرار گرفت و برخی از موسسات خرد حایر  متوجه شدند که دیگر نمی توانند به تنهایی تمام نیازهای کاربران خود را برآورده کنند. آنها برای رفع این نیازها ی مشتریان نیاز به همکاری با دیگران داشتند. “اینترنت غذا” (IoF) را به عنوان مثال در نظر بگیرید.

اینترنت غذا

درست قبل از شیوع ویروس کرونا ، این موسسات متوجه تغییرات جدی شدند. آنها فهمیدند که محصول در برخی موارد منسوخ می شود و دیگر هیچ کس آن را نمی خرد و چیزهایی باید تغییر کند. بنابراین ، در یکی از موسسات همکار “اینترنت غذا” (IoF) را آغاز کردند.

آنها برای نگهداری مواد غذایی بیشتری یخچال درست می کردند و می فروختند. اما IoF می تواند موارد بیشتری را ارائه دهد که عبارتند از  کمک در خرید غذا ، ذخیره آن . این ایده ساده ، اما درخشانی است. آنها متوجه شدند که کاربران آنها روی تهیه و تدارک غذا و پخت آن متمرکز شده اند. در حالیکه یخچال (یا اجاق گاز) فقط  دریک قدمی آنها بود.

با توجه کردن به نیازهای کاربران از این قبیل فرصت ها پیش می آید در حالی که حایر روی ساخت وسایل خانگی تمرکز کرده بود ، اکنون آنها فهمیدند که می توانند با تهیه غذا ، تهیه دستور العمل ها و اطلاع رسانی به مشتریان خود به آنها بپردازند! شاید این برنامه بتواند حتی با متخصصان تغذیه آنها ارتباط برقرار کند.

“تفکر اکوسیستمی”

انجام همه این کارها به منابع زیادی نیاز دارد – منابعی که برای به دست آوردن آنها لازم بود. این همان جایی است که “تفکر اکوسیستم” وارد کار شد. تفسیر Haier “اکوسیستم های خرد جامعه” یا EMC است. EMC ها تعدادی از موسسات خرد هستند که در ائتلاف های موقت  که با  انعقاد قراردادهایی بسته می شوند و بر روی برآورده سازی نیازهای یک گروه کاربر خاص متمرکز هستند.

همانطور که می بینید ، هر EMC دارای دو قسمت است یکی تجربه (با رنگ قرمز) و یکی راه حل با رنگ سیاه.

EMC Experience به عنوان نقطه تماس کاربر عمل می کند. آنها می دانند کاربرانشان چه کسانی هستند ، کجا هستند ، چه می خواهند و چگونه با آنها ارتباط برقرار کنند. این مسئولیت آنها است که “نقاط مشکل” و نیازهای کاربر را دریابند. در حال حاضر ، این امر به برخی از ایده های تجاری غیر معمول منجر شده است. مانند موسسات خردی که خدمات تعمیرات رایگان ارائه می دهند ، بنابراین درک بهتری از نیازهای مشتری پیدا می کنند.

Solution EMC ، همانطور که از نامش پیداست ، وظیفه ایجاد راه حل ها را دارد. نمایندگان موسسات در مورد راه حل طراحی ، ایجاد ، تولید و حمل و نقل محصولاتی هستند که “نقاط مشکل” کاربر را برطرف می کنند. اگر نماینده های عضو طرف راه حل فاقد منابع باشند ، می توانند کسانی را خارج از اکوسیستم حایر به دست آورند. مرزهای بین حایر و “جهان خارج” اکنون شفاف شده است. این موسسات می توانند انواع منابع (از داخل یا خارج) را برای رسیدن به اهداف خود جذب کنند. این منابع می تواند شامل دانش ، قسمتهای خاص یا در بعضی موارد پول باشد.

همه اینها ممکن است آشنا به نظر برسد ، اما تفاوت زیادی که با اکثر سازمانهای سنتی وجود دارد  قرارداد است . همه این موسسات خرد که در EMC همکاری می کنند ، موافقت می کنند که اتحادهای موقت تشکیل دهند. این قراردادها همچنین مشخص می کند که چه میزان سود به هریک از موسسات خرد خاص خواهد رسید.

این انگیزه باعث می شود تا همه اعضای اکو سیستم اقتصادی به موفقیت سایرعضو های کمک کنند. زیرا اگر یکی از اعضای خرد نتواند بخشی از کار خود را انجام دهد ، همه بقیه در معرض خطر از دست دادن بخشی از درآمد خود هستند. از طرف دیگر ، کمک به سایر بخشهای اقتصادی برای موفقیت می تواند بسیار سودآور باشد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *