نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 5:22 ب.ظ

ثبت رکورد جدید جهانی 20 ثانیه ای خورشید مصنوعی کره ای در 100 میلیون درجه

24 دسامبر 2020توسط شورای تحقیقات ملی علوم و فناوری

تحقیقات ابررسانای کره Tokamak Advanced Research (KSTAR) ، یک دستگاه همجوشی ابررسانا که به خورشید مصنوعی کره ای نیز معروف است ، رکورد جدید جهانی را ثبت کرد زیرا موفق شد پلاسمای دمای بالا را برای 20 ثانیه با دمای یون بیش از 100 میلیون درجه (سانتیگراد) را حفظ کند .

در تاریخ 24 نوامبر ، مرکز تحقیقات KSTAR در انستیتوی انرژی همجوشی کره (KFE) اعلام کرد که در یک تحقیق مشترک با دانشگاه ملی سئول (SNU) و دانشگاه کلمبیا ایالات متحده ، موفق به کار مداوم پلاسما به مدت 20 ثانیه با دمای یون بالاتر از 100 میلیون درجه شد ، که یکی از اصلی ترین شرایط همجوشی هسته ای در کمپین پلاسمای KSTAR 2020 است.

این یک موفقیت است که 8 بار زمان کارکرد پلاسما را در طول کمپین KSTAR 2019 Plasma بیش از 2 برابر افزایش دهید.  این انستیتو در آزمایش 2018 خود برای اولین بار  بمدت ۱۵ ثانیه به دمای یون پلاسما 100 میلیون درجه رسید.

برای ایجاد واکنشهای همجوشی که در خورشید مصنوعی روی زمین اتفاق می افتد ، ایزوتوپهای هیدروژن باید در داخل دستگاه همجوشی مانند KSTAR قرار بگیرند تا یک حالت پلاسما ایجاد کنند که یونها و الکترونها از هم جدا شوند و یونها باید در دماهای بالا گرم و نگهداری شوند.

تاکنون ، دستگاه های همجوشی دیگری نیز وجود داشته اند که به مدت کوتاهی پلاسما را در دمای 100 میلیون درجه یا بالاتر مدیریت کرده اند. برخی از آنها سد حفظ عملیات برای 10 ثانیه یا بیشتر را شکستند. این حد عملیاتی دستگاه رسانای طبیعی است و نگه داشتن حالت پلاسمای پایدار در دستگاه همجوشی در چنین دماهای بالا برای مدت طولانی دشوار بود.

KSTAR در آزمایش سال 2020 خود ، عملکرد حالت مانع جابجایی داخلی (ITB) ، یکی از نسل بعدی حالت های عملکرد پلاسما را که سال گذشته توسعه یافت ، بهبود بخشید و با غلبه بر محدودیت های موجود موفق به حفظ حالت پلاسما برای مدت زمان طولانی شد.

مدیر این طرح   سی وو یون از مرکز تحقیقات KSTAR در KFE توضیح داد ، “فن آوری های مورد نیاز برای عملیات طولانی 100 میلیون درجه کلید تحقق انرژی همجوشی  پلاسما  و موفقیت KSTAR در حفظ پلاسمای دمای بالا برای 20 ثانیه ها یک نقطه عطف مهم در مسابقه برای تأمین امنیت فن آوری های طولانی مدت عملکرد پلاسما هستند که یکی از اجزای مهم یک راکتور همجوشی هسته ای تجاری در آینده است. “

دکتر Young-Seok Park از دانشگاه کلمبیا که به ایجاد پلاسمای دمای بالا کمک کرده ، گفت: “ما افتخار می کنیم که در چنین دستاورد مهمی که در KSTAR انجام شده است نقش داشته باشیم. دمای یونی 100 میلیون درجه ای که با امکان پذیر کردن پلاسمای هسته کارآمد به دست می آید گرمایش برای چنین مدت طولانی توانایی منحصر به فرد دستگاه ابررسانا KSTAR را نشان می دهد و به عنوان پایه قانع کننده ای برای عملکرد بالا و پلاسمای همجوشی حالت پایدار شناخته می شود. “

علاوه بر موفقیت در عملکرد پلاسمای دمای بالا ، مرکز تحقیقات KSTAR آزمایشاتی را بر روی موضوعات مختلف از جمله تحقیقات ITER انجام می دهد که برای حل مشکلات پیچیده در تحقیقات همجوشی در بقیه دوره آزمایش انجام شده است.

KSTAR قرار است نتایج اصلی آزمایش خود را در سال 2020 از جمله این موفقیت با محققان همجوشی در سراسر جهان در کنفرانس انرژی همجوشی IAEA که در ماه مه برگزار می شود ، به اشتراک بگذارد.

هدف نهایی KSTAR موفقیت در یک عملیات مداوم 300 ثانیه ای با دمای یون بالاتر از 100 میلیون درجه تا سال 2025 است.

سوک جه یو رئیس KFE اظهار داشت ، “من بسیار خوشحالم که ا راه اندازی KFE به عنوان یک سازمان تحقیقاتی مستقل کره را خبر می دهم. انین سیستم به سنت خود در زمینه تحقیقات چالش برانگیز برای رسیدن به هدف بشر دوستانه تحقق انرژی همجوشی هسته ای ” ادامه می دهد. https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *