نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 6:56 ب.ظ

جامعه فرا اطلاعاتی ژاپن یا جامعه 5.0 چیست؟

تعریف: “جامعه ای انسان محور که پیشرفت اقتصادی را با حل مشکلات اجتماعی توسط سیستمی که فضای مجازی و فضای فیزیکی را با هم و بصورت عمیق ادغام و متعادل کند.”جامعه 5.0 به عنوان جامعه آینده ای که ژاپن باید آرزویش را داشته باشد ، در برنامه بنیادی 5 علوم و فناوری ژاپن پیشنهاد شد.

 از جامعه شکار (جامعه 1.0) ، جامعه کشاورزی (جامعه 2.0) ، جامعه صنعتی (جامعه 3.0) و جامعه اطلاعات (جامعه 4.0) پیروی می کند.

تحقق جامعه 5.0

در جامعه اطلاعاتی (جامعه 4.0) ، اشتراک مقطعی دانش و اطلاعات کافی نبود و همکاری دشوار بود.از آنجا که برای کارهایی که افراد می توانند انجام دهند محدودیت وجود دارد ، وظیفه یافتن اطلاعات لازم از طریق بعلت حجم زیاد اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها  بسیار سنگین بود و کار و دامنه عملکرد به دلیل افزایش سن و درجات مختلف توانایی محدود شد.همچنین ، به دلیل محدودیت های مختلف در مواردی مانند افزایش جمعیت و یا کاهش جمعیت ، پاسخ کافی به سختی انجام شد.

اصلاحات اجتماعی (نوآوری) در جامعه 5.0 به جامعه ای آینده نگر دست می یابد که احساس رکود موجود را از بین می برد ، جامعه ای که اعضای آن احترام متقابل نسبت به یکدیگر دارند ، نسل ها را فراتر می برد و جامعه ای که هر کس  برای یک زندگی فعال و لذت بخش می تواند در آن رهبری کند.

جامعه 5.0 چگونه کار می کند

جامعه 5.0 به درجه بالایی از همگرایی بین فضای مجازی (فضای مجازی) و فضای فیزیکی (فضای واقعی) دست می یابد. در جامعه اطلاعاتی گذشته (جامعه 4.0) ، مردم از طریق اینترنت به یک سرویس ابری (پایگاه داده) در فضای مجازی دسترسی پیدا می کردند و اطلاعات یا داده ها را جستجو ، بازیابی و تجزیه و تحلیل می کردند.

در جامعه 5.0 ، اطلاعات عظیمی از حسگرها در فضای فیزیکی در فضای مجازی گرد اوری می شود. در فضای مجازی ، این داده های بزرگ توسط هوش مصنوعی (AI) مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و نتایج تجزیه و تحلیل در اشکال مختلف به انسان در فضای فیزیکی باز می گردد.

در جامعه اطلاعاتی گذشته ، روش معمول جمع آوری اطلاعات از طریق شبکه و تجزیه و تحلیل آنها توسط انسان بود. در جامعه 5.0 ، افراد ، اشیا و سیستم ها همه در فضای مجازی متصل هستند و نتایج بهینه حاصل از هوش مصنوعی بیش از توانایی های انسان به فضای فیزیکی باز می گردد. این فرآیند ارزش جدیدی را برای صنعت و جامعه به ارمغان می آورد از طریقی که قبلاً امکان پذیر نبوده است.

جامعه 5.0 توسعه اقتصادی را متعادل می کند و مسائل اجتماعی را حل می کند

می توان گفت که محیط پیرامون ژاپن و جهان در دوره  مواجهه با تغییرات فاحشی قرار دارد. با رشد اقتصاد ، زندگی در حال پیشرفت و رفاه است ، تقاضا برای انرژی و مواد غذایی افزایش می یابد ، طول عمر طولانی تر می شود و جامعه بسوی پیری در حال پیشرفت است. علاوه بر این ، جهانی شدن اقتصاد در حال پیشرفت است ، رقابت بین المللی به طور فزاینده ای شدیدتر می شود و مشکلاتی مانند تمرکز ثروت و نابرابری منطقه ای در حال رشد است. مشکلات اجتماعی که باید در تقابل با چنین توسعه اقتصادی حل شوند ، به طور فزاینده ای پیچیده شده اند. اقدامات مختلفی از جمله کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) ، افزایش تولید و کاهش اتلاف مواد غذایی ، کاهش هزینه های مرتبط با جامعه پیری ، حمایت از صنعتی شدن پایدار ، توزیع مجدد ثروت و اصلاح نابرابری منطقه ای ، انجام می شود  اما دستیابی به توسعه اقتصادی و هم زمان حل مشکلات اجتماعی در سیستم اجتماعی کنونی دشوار است.

در برابر چنین تحولات بزرگی در جهان ، فناوری های جدید مانند اینترنت اشیا ، رباتیک ، هوش مصنوعی و داده های بزرگ که همه می توانند روند جامعه را تحت تأثیر قرار دهند ، همچنان در حال پیشرفت هستند. ژاپن به دنبال ایجاد جامعه 5.0 به عنوان جامعه ای جدید است که این فن آوری های جدید را در تمام صنایع و فعالیت های اجتماعی در خود جای داده است و به طور همزمان به توسعه اقتصادی و راه حل مشکلات اجتماعی دست یابد.

توسعه اقتصادی و راه حل مشکلات اجتماعی در جامعه 5.0

در جامعه 5.0 ، ارزش جدیدی که از طریق نوآوری ایجاد می شود ، شکاف های منطقه ای ، سنی ، جنسیتی و زبانی را برطرف می کند و امکان ارائه محصولات و خدمات متناسب با نیازهای مختلف فردی و نیازهای نهفته را فراهم می کند.از این طریق دستیابی به جامعه ای امکان پذیر خواهد بود که هم بتواند توسعه اقتصادی را ارتقا بخشد و هم راه حلی برای مشکلات اجتماعی پیدا کند.

اما دستیابی به چنین جامعه ای خالی از لطف نخواهد بود و ژاپن قصد دارد رو در رو با آنها روبرو شود و هدف  این است که برای اولین بار در جهان به عنوان کشوری که با موضوعات چالش برانگیزی روبرو است برای ارائه جامعه ای نمونه از آینده تلاش نماید.

نمونه هایی از ارزش جدید در هر زمینه

جامعه 5.0 درمورد جامعه ای انسان محور ایجاد خواهد کرد

در جامعه تاکنون ، به طور کلی اولویت با سیستم های اجتماعی ، اقتصادی و سازمانی است ، نتیجه این که در محصولات و خدماتی که افراد براساس توانایی های فردی و دلایل دیگر دریافت می کنند ، شکاف هایی بوجود آمده است. در مقابل ، جامعه 5.0 به همگرایی پیشرفته ای بین فضای مجازی و فضای فیزیکی دست می یابد و با استفاده از هوش مصنوعی مبتنی بر داده های بزرگ و روبات ها قادر به انجام یا پشتیبانی کارها و تنظیماتی است که بشر تاکنون انجام داده یا از آن پشتیبانی می کند. این امر انسان را از انجام کارهای دست و پاگیر روزمره و وظایفی که به مهارت خاصی نیاز ندارند ، آزاد می کند و از طریق ایجاد ارزش جدید ، امکان تهیه تنها کالاها و خدمات مورد نیاز مردم را ، فراهم می کند. ، در نتیجه کل سیستم اجتماعی و سازمانی را بهینه می کند.این جامعه ای متمرکز بر تک تک افراد است و آینده ای نیست که توسط هوش مصنوعی و روبات ها کنترل شود.

دستیابی به جامعه 5.0 با این ویژگی ها نه تنها ژاپن بلکه جهان را نیز قادر می سازد تا ضمن حل مشکلات اساسی اجتماعی ، به توسعه اقتصادی دست یابد. همچنین به تحقق اهداف توسعه پایدار (SDG) که توسط سازمان ملل متحد ارایه شده است کمک خواهد کرد.

ژاپن قصد دارد اولین کشور در جهان برای دستیابی به جامعه ای انسان محور (جامعه 5.0) باشد که در آن هر کسی می تواند از زندگی با کیفیت بالا و سرشار از نشاط برخوردار شود. و قصد دارد با در اختیار قرار دادن فن آوری های پیشرفته در صنایع مختلف و فعالیت های اجتماعی و پرورش نوآوری برای ایجاد ارزش جدید ، این مهم را به انجام برساند.

https://www8.cao.go.jp

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *