نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 6:40 ب.ظ

آرادکوه باید جا به جا شود

http://media.dolat.ir/uploads/org/160716030938494400.jpg

شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لزوم جابه جایی آراد کوه گفت: جا به جایی آرادکوه حداقل به ۵۰۰ میلیون دلار هزینه نیاز دارد و شهرداری عاجز از تامین این رقم است بنابراین باید به سمت سرمایه گذاری پیش رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت پسماند، تفکیک زباله ها، آرادکوه، بوی بد تهران و ده ها کلید واژه دیگر که همه روزه به گوش می رسد تنها تعدادی از ده ها ابر بحران شهر تهران در حوزه مدیریت زباله ها است که هر کدام به تنهایی می تواند زیست بشر را با چالش هایی سهمگین رو به رو کند اما به علت اینکه در مقابل چشمان ظاهربین امروز ما حضور ندارند کمتر کسی آن ها را در شیپور دمیده است. بحران هایی که به گفته غالب کارشناسان محیط زیست با اقدامات جزئی شهرداری نمی توان به سمت بهبود وضعیت آن ها گام برداشت و به زودی باید شاهد دست به گریبان شدن با این اژدهای هفت سر در کوچه و خیابان های محل زندگی خود باشیم.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: پسماند، زباله و فاضلاب معضلاتی هستند که در کوتاه مدت گریبان شهروندان و جامعه ما را خواهد گرفت. ۶۰ سال پیش که آرادکوه انتخاب شد کل جمعیت تهران یک میلیون نفر بود و با حرم عبدالعظیم حسنی ۴ کیلومتر فاصله داشت.

او افزود: این ما بودیم که به سمت آرادکوه رفتیم. آرادکوه باید حتما جا به جا شود و معتقدم باید یک سرمایه گذاری عظیم در آن منطقه صورت بگیرد. مشکل در این است که بدون سرمایه گذاری انتظار داریم مشکلات حل شوند.

کلانتری با ذکر نمونه مشابه در سایر  شهرها اظهار کرد: زمانی در گرگان که محلی برای زباله ها تعبیه شد، ۴ کیلومتر دورتر از حریم شهر بود اما امروز شهر گرگان با توسعه به آن محل رسیده است.

مصرف قلیان عامل آتش سوزی پارک پردیسان بود/ مخالفت محیط زیست با شهرداری برای ساخت و ساز در پردیسان

او ادامه داد: امروز دیگر نمی توان تهران را جا به جا کرد بلکه باید به فکر جا به جا کردن آرادکوه باشیم. تا زمانی که شرایط برای جا به جایی مهیا شود باید هوادهی کرد تا بوی متان از کمپوست ها خارج شود. مشکل امروز اصلی ما نبود سرمایه است.

عضو کابینه دولت دوازدهم اذعان کرد: امروزه از سرمایه گذاری عاجز شده ایم. جا به جایی آرادکوه حداقل به ۵۰۰ میلیون دلار هزینه نیاز دارد و شهرداری عاجز از تامین این رقم است. محیط زیست می تواند مانع ادامه فعالیت آرادکوه شود اما شهرداری در جواب قطعا می گوید من هم زباله ها را جمع آوری نخواهم کرد زیرا محل دیگری برای دفن وجود ندارد.

کلانتری گفت: کافیست چهار روز زباله در تهران جمع آوری نشود آن گاه تمامی تهران زباله خواهد شد. تمامی بودجه ای که وجود دارد صرفا برای هزینه های جاری است و امکان سرمایه گذاری وجود ندارد. ما به این علت امروز نمی توانیم مقابل آلودگی های زیست محیطی را در شهر بگیریم زیرا با آلودگی بزرگتری مواجه خواهیم شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری تلاش خود را در حوزه بازیافت و پسماند انجام می دهد اما کافی نیست و سرعت آن ها نیز باید بیشتر شود. با توجه به حجم زباله در تهران باید با سرعت بیشتری امورات این عرصه پیش رود. شهرداری امروزه زباله ها را دسته بندی می کند و صرفا زباله های تر به آرادکوه منتقل می شود که تبدیل به کمپوست می شود اما باید دقت کرد که کمپوست بویی به مراتب بدتر از زباله دارد.

http://dolat.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *