نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 9:12 ق.ظ

واقعیت افزوده را بیشتر بشناسیم

    99/09/10

در واقعیت افزوده معمولا چیزی کم نمی‌شود فقط اضافه می‌شود. دنیایی رویایی که پر است از عناصر و داده‌های خواستنی‌ و مورد پسندتان.

اینکه بتوانید دنیای اطرافتان را خودتان بسازید و هر آنچه که دوست دارید را به آن اضافه کنید لذت‌بخش نیست؟ اینکه اطراف شما پر باشد از همه آنچه که دوست دارید در کنارتان باشد هرچند مجازی و در دنیای غیرواقعی، کاری است که فناوری واقعیت افزوده انجام می‌دهد.

این دنیای ساختگی و لذت‌بخش را واقعیت افزوده می‌نامند. شاید از نظر شما این دنیای ساختگی همان واقعیت مجازی باشد که سالها است هم‌گام با زندگی مردم به پیش می‌آید، اما این دو دنیای غیرواقعی تفاوت‌هایی با هم دارند.

در واقع تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی همه چیز توسط رایانه ساخته شده است و هیچ کدام از عناصری که در تصویر می‌بینید واقعی نیستند اما در واقعیت افزوده بخشی از عناصر در دنیای واقعی هست و بخشی از آن توسط رایانه طراحی می‌شود.

واقعیت افزوده چه کاربردی دارد؟

اما این سوال پیش می‌آید که حالا فناوری واقعیت افزوده چه کاربردی در زندگی بشر دارد یا اینکه لزوم توسعه این فناوری در جامعه چیست؟ یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن در حوزه آموزش است. آمارها می‌گوید که استفاده از واقعیت افزوده در آموزش در چند دهه اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته ‌است و از طرفی با افزایش سطح استفاده از وسایل همراه در این زمینه، بهره‌برداری از این تکنولوژی به شدت رو به رشد است.

استفاده از واقعیت افزوده در آموزش سطوح بالا و دانشگاهی هم از دیگر مزایای این فناوری پیچیده است. مثلا یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که در زمینه آموزش در سطوح بالای دانشگاهی صورت گرفته‌است، راه اندازی آزمایشگاه‌های راه دور مجازی با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده است.

نرم‌افزار‌های کاربردی تلفن‌های هوشمند هم از این فناوری استفاده می‌کنند. با توجه به گسترش سریع موبایل‌های هوشمند (Smart Phones) به عنوان اصلی‌ترین سخت‌افزار‌ها برای واقعیت افزوده می‌توان به گسترش روزافزون نرم‌افزار‌های کاربردی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد.

این فناوری در صنعت ساختمان‌سازی و معماری هم کاربرد دارد و این روزها ساخت خانه‌ها با نرم‌افزارهای واقعیت افزوده شکل و فرم جدیدی به خود گرفته است. در واقع این فناوری به دنبال ارائه تصویری واقعی از عناصری است که در اطراف کاربر وجود ندارد. این فناوری تلاش می‌کند مخاطبان را در درون دنیای غرق کند که دوست دارند آن را تجربه کنند. اما در این میان برخی گمانه‌زنی‌ها و مسایل اخلاقی هم مطرح می‌شود که باید برای حل آنها راهی یافت.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم یکی از اولویت‌های فناوری و آینده‌محور خود را توسعه واقعیت مجازی و واقیعت افزوده قرار داده است. این کار را هم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها جلو می‌برد. در این زمینه هم در تلاش است تا با درک اهمیت توسعه این فناوری در دنیا و کشور، واقعیت افزوده را به صنایعی که به آن نیاز دارند، وارد و ارزش افزوده آن را به اقتصاد کشور تزریق کند. http://isti.ir/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *