نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 1:31 ق.ظ

نقش هوش مصنوعی در مشاغل تضمین کیفیت خدمات بهداشتی

تضمین کیفیت دارویی و کنترل کیفیت

صنعت داروسازی ارتباط عمیقی با بخش فناوری دارد و غالباً از نوآوری ها و کشف های فناوری بهره مند می شود. یکی از حوزه های خاص نوآوری در فن آوری که در بسیاری از صنایع ، از جمله داروسازی موج می زند ، هوش مصنوعی (AI) است. هوش مصنوعی اصطلاحی گسترده است که به سیستم های رایانه ای گفته می شود که وظایفی را انجام می دهند که معمولاً به هوش انسانی نیاز داشته باشند. به طور عملی ، این شامل ابزارها و روش هایی مانند یادگیری ماشینی ، شبکه های عصبی و موارد دیگر است. ارتباط بخشهای مختلف در شکل زیر نشان داده شده است.

اگر شما به عنوان یک دانشجو در صنعت داروسازی مشغول به کار هستید ، ممکن است این پرسش را داشته باشید که آیا تأثیر AI بر روی داروها و تأثیرات بالقوه آن بر تضمین و کنترل کیفیت دارو  در آینده چه وضعیتی خواهد داشت  ، جواب شما این است که ؛ هوش مصنوعی در حال تغییر شکل تحقیق و توسعه دارویی است. این موضوع خود تاثیر عمیقی بر نحوه کنترل کیفیت داروها در تولید و کل مراحل آن خواهد شد.

 اما در حال حاضر ، حوزه دارویی که بیشترین تأثیر را از طریق هوش مصنوعی می بیند ، تحقیق و توسعه است. به طور خاص ، بسیاری از شرکت های دارویی و محققان استفاده از AI را برای کمک به روند کشف دارو آغاز کرده اند و با دقت بیشتری پیش بینی می کنند که چه نوع داروهایی برای بیماران خاص و شرایط سلامتی موثرترین هستند. اما در صنایع دارویی نیز تحولات در حال شکل گیری هستند . این امر محدود به صنعت دارو سازی نیست و بخشهای توزیه و داروخانه ها و بیمارستانها را نیز تحت تاثیر خواهد گذاشت.  در حوزه آموزش هم اثرات عمیقی خواهد داشت . آموزش تضمین کیفیت دارویی نیز از جمله موضوعات مهم است. کشف دارو با کمک هوش مصنوعی جهت گیری های جدیدی را دنبال می کند.

 از آنجا که هوش مصنوعی قادر است داده ها را با سرعت و مقادیری پردازش کند که انجام این کار برای انسان غیر ممکن باشد.یکی از مثالهای جالب استفاده از این اصل  مطالعه متون و سوابق و مدارک  را خیلی سریعتر از انسان انجام می دهد و برای یافتن روش های درمانی بهتر برای بیماران مختلف می تواند جستجو کرده و ساخت دهی نموده  و در نهایت مطابق مدلهای مورد نظرترکیب کند. متخصصان داروسازی می توانند روی چشم اندازهای امیدوارتر تمرکز کنند و بالقوه حتی داروها و درمان های بیشتری را به بازار عرضه کنند.

تضمین کیفیت دارویی و هوش مصنوعی

همانطور که گفته شد به نظر نمی رسد که مزایای هوش مصنوعی فقط به تحقیق و توسعه محدود شود. در واقع ،کاربرد آنها در روند تضمین کیفیت دارو و کنترل کیفیت آشکار شده اند.

به طور کلی ، شرکت های دارویی برای تعیین اینکه آیا یک محصول در مشخصات مطابق با استاندارد های کیفیت قرار دارد ، از “باندهای” قابل قبول استفاده کرده اند. با این حال ، این گروهها از نظر ماهیتشان دقیقاً دقیق نیستند. با استفاده از هوش مصنوعی ، می توان محصولات را به طور مداوم در بین شرکت های مختلف با ساختار داده محور آزمایش کرد که می تواند با دقت بیشتری پیش بینی کند که چگونه تغییرات کوچک محصول بر ایمنی و عملکرد فروش در طیف گسترده ای از بازارها و انواع مصرف کنندگان تأثیر می گذارد. این موضوع برای متخصصان علاقه مند به مشاغل کنترل کیفیت دارویی است و شواهدی وجود دارد که هوش مصنوعی پدیده ای است که قطعا ممکن است در این بخش برای افزایش دقت و تولید حتی محصولات بهتر استفاده شود.

 اما تأثیر AI بر روی تضمین کیفیت و روش های کنترل کیفیت هنوز در سطح گسترده ای دیده نمی شود. با توجه به همه این پیشرفت های جالب توجه ، هنوز چیزهای زیادی باقی مانده است که می توان به تأثیر AI بر روی تضمین کیفیت و شغل کنترل کیفیت اشاره کرد. بسیاری از تأثیرات هوش مصنوعی هنوز در فرایندهای تحقیق و توسعه متمرکز است و به طور کلی هوش مصنوعی هنوز یک رشته کاملاً گران و پیش بینی گسترش آن در  صنایع مختلف  دشوار است.

با این وجود کارشناسان کنترل کیفیت و تضمین کیفیت باید تحولات هوش مصنوعی مرتبط با صنعت دارو را تحت نظر داشته باشند. با داشتن یک برنامه آموزش مناسب ، افزایش توانایی های فن آوری در صنعت فقط توانایی آنها را برای کار موثر تقویت می کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *