نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 4:27 ب.ظ

شرق آسیا و رفتن به سمت انرژی های تجدید پذیر

11 نوامبر 2020توسط SciDev.Net نیروگاه Mariveles در باتائان ، فیلیپین. فیلیپین برای تأمین انرژی به زغال سنگ بسیار متکی است.

فیلیپین با اعلام توقف احداث نیروگاه های زغال سنگی سبز در بیانیه ای که در تاریخ 27 اکتبر صادر شد ، اعلام کرد قصد دارد سایر کشورهای آسیای پاسیفیک را در آینده ای سبز دنبال کند.

سارا جین احمد ، تحلیلگر امور مالی انرژی موسسه اقتصاد انرژی و تجزیه و تحلیل مالی (IEEFA) ، در گزارشی ، اقدام وزارت انرژی فیلیپین را به عنوان نشانه ای توصیف کرد که “فیلیپین قصد دارد از نظر هزینه و رقابتی سازگارتر با آینده انرژی با تغییر به منابع انرژی پاک و فناوریهای سبز باشد.  “.

 احمد به SciDev.Net می گوید: همانطور که فیلیپین در حال به روزرسانی مشارکت تعیین شده ملی است ، مسیر تورم زای انرژی های تجدیدپذیر را فراتر از عمل به تعهدات توافق نامه پاریس را طی می کند و کشور را قادر می سازد ضمن ایجاد یک بخش برق با هزینه رقابتی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی. را دنبال نماید.

ژاپن و کره جنوبی قبلاً قصد خود را برای حذف کربن و کمک به دستیابی به هدف آب و هوایی 1.5 درجه سانتیگرادی را ابراز کرده اند. چین ، یکی از بزرگترین مصرف کنندگان و صادرکنندگان زغال سنگ ، در سپتامبر متعهد شد که تا سال 2060 عاری از کربن باشد. با این حال ، گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد چین در واقع در انجام تعهدات خود در زمینه توافق نامه آب و هوایی پاریس به دلیل بیماری همه گیر ، عمل نمی کند.

به گفته آرمیدا سالسیا ، معاون دبیرکل سازمان ملل و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه ، این اعلامیه های اخیر تأثیر بسزایی در تجارت صادرات زغال سنگ در منطقه خواهد داشت.

وی به SciDev می گوید: در حالی که اعلامیه ها طولانی مدت است ، تأثیرات آن بر توسعه زیرساخت ها بلافاصله احساس می شود … به ویژه اثرات آن در بخش برق كه در آن بسیاری از اقدامات برنامه ریزی شده ذغال سنگ در آینده با چالش های بیشتری برای ساخت آنها روبرو می شوند ، بسیار مشهود خواهد بود.”. “هر دو سرمایه گذاران دولتی و خصوصی به طور فزاینده ای نسبت به تأمین مالی نیروگاه های جدید با زغال سنگ ، با توجه به خطر دارایی های موجود و با توجه به تعهدات بین المللی موجود برای کاهش انتشار منفعل می شوند.

در همین حال ، تان سون لنگ ، وزیر دوم تجارت و صنعت در سنگاپور ، گفته: در همین حال ، Lao PDR ، مالزی ، سنگاپور و تایلند در حال ادغام پروژه های نیرو هستند ، که دسترسی مشترک این کشورها به منابع انرژی پاک را افزایش می دهد. کنفرانس وزرای ادغام انرژي تجدیدپذیر ، رویدادی در هفته بین المللی انرژی سنگاپوربود . این موضوع با برنامه اتحادیه ملل آسیای جنوب شرقی (ASEAN) برای تأمین 23 درصد از انرژی اولیه خود از منابع تجدید پذیر تا سال 2025 مطابقت دارد.

با این حال ، طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر ، منطقه آسیا و اقیانوسیه از سوخت های فسیلی که در حال حاضر 85 درصد انرژی آن را تشکیل می دهد ، سازگار نیست. از قضا ، این منطقه همچنین یکی از مناطق آسیب پذیر در برابر تأثیر تغییرات آب و هوایی است.

احمد به SciDev.Net می گوید: “برای کشورهای آسیب پذیر از نظر آب و هوا ، نقض حد 1.5 درجه سانتیگراد ممکن است به معنای تضعیف یا معکوس کردن هرگونه پیشرفت در توسعه باشد.”

چاک باکلون ، فعال مالی 350.org در آسیا ، می گوید که می توان تعهدات را بهبود بخشید. وی می گوید: “تعهدات و مهلت قانونی فعلی اگرچه عالی به نظر می رسد اما متأسفانه تحقق نخواهد یافت”. وی خاطرنشان کرد: آسیا تنها قاره ای است که در آن تولید برق با زغال سنگ در حال افزایش است و حداقل بخشی از آن توسط چین و ژاپن تأمین می شود ، دو کشور متعهد به حذف کربن هستند.

باکلون می گوید که مهلت قانونی فیلیپین محدود است. وی به SciDev می گوید: “این مهلت قانونی فقط كارخانه های زغال سنگ را كه هنوز تصویب نشده اند تحت پوشش قرار می دهد. پروژه هایی كه مجوزهای كافی را دریافت كرده اند یا در حال توسعه هستند ، می توانند ادامه پیدا كنند ، با وجود مقاومت جوامعی كه تأثیرات زیست محیطی و اجتماعی را حتی قبل از شروع كار این نیروگاه ها تجربه می كنند.” .

وی همچنین خاطر نشان كرد كه فیلیپین همچنان یكی از كشورهای وابسته به ذغال سنگ است زیرا منبع انرژی ارزانی است و یارانه دولت آن همچنان ادامه دارد.

به گفته باكلون ، این همه گیری فرصتی را برای كشورهای منطقه فراهم می كند تا سیستم های خود را به نفع انرژی های تجدیدپذیر تنظیم كنند. وی می گوید: “اگر این سرمایه گذاری ها به سمت توسعه پایدار مانند انرژی پاک و حذف تدریجی صنعت آلوده کننده سوخت های فسیلی باشد ، ما می توانیم سالانه ضمن رسیدن به اهداف آب و هوایی مانع از میلیون ها مرگ در آسیا شویم.”

الیسیا، به تأثیر سلامتی در کاهش انتشار کربن اشاره دارد. وی می گوید: “منابع انرژی بسیار متمرکز بر کربن مانند ذغال سنگ تمایل به تولید ذرات معلق دارند. یکی از مهمترین تأثیرات فوری کاهش انتشار کربن ، بهبود کیفیت هوا است و در نتیجه بسیاری از خطرات بهداشتی مرتبط با تغییرات آب و هوایی را کاهش می دهد.”

وی می گوید تغییر جهت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نیز می تواند تأثیر خنک کننده داشته باشد. “اقدامات بهره وری انرژی می تواند مزایای بیشتری به همراه داشته باشد ، به ویژه استانداردهای بهره وری انرژی ساختمان كه می تواند به طور بالقوه اثر جزیره گرمایی شهری را كه باعث افزایش دما در شهرهای بزرگ می شود ، کاهش دهد.”

وی می گوید که تغییر جهت به سمت انرژی های تجدیدپذیر همچنین می تواند منافع مالی داشته باشد ، به خصوص با کاهش قیمت در فناوری ها. “منابع انرژی تجدیدپذیر اکنون با هزینه کمتری نسبت به برخی منابع معمولی در دسترس هستند. بنابراین ، سیاست هایی که انرژی تجدیدپذیر بیشتری را تحویل می دهند ، می توانند با صرفه جویی در هزینه خالص اجرا شوند.”

یونگپینگ ژای ، رئیس گروه بخش انرژی در بانک توسعه آسیا ، می گوید ، پیشرفت فناوری و سیاست های همراه به ما کمک خواهد کرد تا تغییر در انرژی های تجدیدپذیر در آسیا و اقیانوسیه را تغییر دهیم. “واضح است که کشورهایی که در اتخاذ انرژی های تجدیدپذیر پیشرو هستند دارای ویژگی های مشابهی هستند ، به عنوان مثال چشم انداز بلند مدت ، سیاست پایدار و سیاست های نظارتی برای حمایت از انرژی های تجدید پذیر ، مشوق های مالی شفاف [و] مشارکت فعال بخش خصوصی.

یونگپینگ می گوید: “همچنین نیاز به حذف یارانه های سوخت های فسیلی و قرار دادن تدریجی قیمت کربن برای تشویق بیشتر توسعه انرژی های تجدیدپذیر است.”

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *