نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 2:20 ب.ظ

اهمیت و جایگاه زنجیره بلوکی در زنجیره تامین از دیگاه سه مشاور بزرگ دنیا

موضوع تحول دیجیتال با همگرایی فناوری های متعددی که نقاط اتصال و کاربردهای مشترکی را یافتند بشدت توسعه یافت. در این گزارش قصد ما بر این بوده است که این تحول را در رابطه با فصل مشترک بین رشته ای هایی که در این رابطه دخیل می شوند نشان دهیم . مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی و سایر رشته های دیجیتالی . سه مجموعه بزرگ در خصوص مشاوران مدیریت را انتخاب و دیدکاه آنان را برای موضوع زنجیره های بلوکی و زنجیره تامین ارایه داده ایم . مکینزی و فوربس و دلویت .

مکینزی در سال ۲۰۱۷ در مورد این موضوع مطلبی را منتشر نمود . با یک پرسش و آن اینکه :

فناوری بلاکچین برای زنجیره های تأمین – باید یا ممکن است؟

یک فناوری جدید دیگر برای مطالعه و کاربرد مطرح شده است . این بار بلاکچین است ، فناوری ایجاد شده برای پشتیبانی از معاملات بیت کوین. به گفته تشویق کنندگان آن ، به ویژه در بخش مالی ، فناوری بلاکچین این پتانسیل را دارد که اثربخشی و سودآوری اکثر (اگر نه همه) کسب و کارها را بشدت زیاد کند ، و یا حتی همانطور که می دانیم توان آن را دارد که به ادامه تجارت کمک دهد. در حقیقت ، پذیرندگان اولیه را  ، و کسب و کارهای که فناوری بلاکچین را نادیده می گیرند با این کار  خودرا به خطر می اندازند.

اینها کلماتی قوی هستند اما چقدر صحت دارند؟ آیا فناوری بلاکچین واقعاً در دنیای زنجیره تأمین صدق می کند؟ آیا می تواند مشکلات زنجیره تامین شما را حل کند و سودآوری شما را افزایش دهد؟ اینها برخی از سوالات بسیار کاربردی است که مدیران زنجیره تأمین از ما پرسیده اند. اهداف ما این است که به شما درک واضح تری از فناوری بلاکچین بدهد و در وقت مطالعه ، آزمایش و ارزیابی ارزش آن برای عملکردهای خود صرفه جویی کنید.

درک فناوری بلاکچین

بلاکچین یک فناوری مبتنی بر اینترنت است که به دلیل توانایی در اعتبار سنجی ، ثبت و توزیع معاملات در دفاترو مخازن رمزنگاری غیرقابل تغییر ، به صورت عمومی مورد ارزیابی قرار می گیرد. این فناوری برای پشتیبانی از معاملات بیت کوین اختراع شده است ، ارز رمزنگاری شده دیجیتال که مستقل از  ارتباط با یک بانک مرکزی کار می کند. در حقیقت ، فناوری بلاکچین بستر ایجاد و توزیع یا ثبت هر معامله بیت کوین را به هزاران ، اگر نه میلیون ها رایانه متصل به شبکه ها در تمام نقاط جهان ، فراهم می کند.اگرچه در آینده ممکن است بسیار گسترش یابد.

از آنجا که معاملات و دفترها رمزگذاری شده اند ، فناوری بلاکچین امنیت بیشتری نسبت به مدل بانکی ارائه می دهد و انتقال فوری آن از طریق اینترنت ، روند تسویه حساب های دو تا سه روزه بانک ها و هزینه های همراه برای انتقال پول از یک حساب به حساب دیگر را از بین می برد. اصطلاح “زنجیره بلوک” از “بلوک” معاملات معتبر و تغییرناپذیر و چگونگی پیوند آنها به ترتیب زمانی برای تشکیل یک زنجیره (نمایشگاه) مشتق شده است. از این رو اصطلاح “بلاکچین” به کار می رود.

در حقیقت ، بلاکچین ها به دو نوع غالب عرضه می شوند. دفترکل توزیع شده “بدون مجوز” مانند بیت کوین در دامنه عمومی زندگی می کنند ، در حالی که دفاتر “مجاز” توسط “بازیگران” ، “گره ها” یا “استخراج کنندگان” متمرکز و اداره می شوند و در خارج از حوزه عمومی نگهداری می شوند. این تمایز در زمینه های زنجیره تأمین پیامدهای مهمی دارد.

ارزش بلاکچین در زنجیره های تأمین امروز

در بیشتر موارد ، زنجیره های تأمین امروزی در مقیاس و بدون فناوری بلاکچین کار می کنند. حتی در این صورت ، این فناوری ،  دنیای فناوری اطلاعات و زنجیره تأمین را به هیجان آورده است. این مقاله همچنین به بسیاری از مقالات الهام بخشیده و بازیکنان و شرکتهای نوپا را برای ایجاد پروژه های آزمایشی امیدوار کننده ترغیب کرده است ، از جمله:

    Walmart برای تأیید اعتبار معاملات و صحت و کارایی نگهداری سوابق ، برنامه ای را که ردیابی یک محصول در چین و تولید آن در ایالات متحده است ، آزمایش کرده است.

    Maersk و IBM در حال کار بر روی معاملات بین مرزی و بین شرکتها هستند که از فناوری بلاکچین برای کمک به بهبود کارایی فرآیند استفاده می کنند.

    BHP در حال معرفی یک راه حل بلاکچین است که برای ردیابی نمونه های داخلی و خارجی از طیف وسیعی از ارائه دهندگان ، صفحات گسترده را جایگزین می کند.

    Provenance ، یک شرکت تازه تأسیس در انگلستان ، فقط با بودجه ۸۰۰ هزار دلاری برنامه ریزی نمود تا از فناوری بلاکچین برای ردیابی مواد غذایی استفاده کند. پیش از این به طور آزمایشی ردیابی ماهی تن را در زنجیره تامین جنوب شرقی آسیا انجام می داد.

با این حال ، تا به امروز ، ( سه سال پیش ) نویسندگان از هیچ برنامه کاربردی گسترده ای در زنجیره تأمین آگاه نیستند ، و این سوال اساسی را ایجاد می کند: آیا فناوری بلاکچین می تواند به زنجیره های تأمین ارزش اضافه کند؟

بیایید با یک بررسی واقعیت شروع کنیم: همانطور که بیشتر کارشناسان می دانند ، بسیاری از زنجیره های تأمین امروز داده های خوبی دارند که  قادر به انتقال آنها در سطوح زنجیره تامین با سرعت نزدیک به زمان واقعی هستند. برای ارزیابی ارزش فناوری بلاکچین برای دنیای زنجیره تامین ، ما سه حوزه را بررسی کردیم که می تواند ارزش افزوده داشته باشد:

  • جایگزینی فرایندهای کند و دستی. اگرچه در حال حاضر زنجیره های تأمین می توانند مجموعه های داده پیچیده ای را اداره کنند ، اما بسیاری از فرآیندهای آنها ، به ویژه در سطوح پایین عرضه ، کند هستند و کاملاً به کاغذ متکی هستند – مانند این موارد هنوز در صنعت حمل و نقل متداول است.
  • تقویت قابلیت ردیابی افزایش تقاضای نظارتی و مصرف کننده برای اطلاعات مربوط به منشأ باعث تغییر می شود. علاوه بر این ، بهبود قابلیت ردیابی با کاهش هزینه های بالای مشکلات کیفیت ، از جمله فراخوان ، آسیب به شهرت ، یا از دست دادن درآمد محصولات بازار سیاه یا خاکستری ، خود نوعی از  ارزش افزوده است. ساده سازی یک پایه تأمین پیچیده ، فرصت های ارزش آفرینی بیشتری را فراهم می کند .
  • کاهش هزینه های معاملات فناوری اطلاعات زنجیره تامین. در این مرحله ، این سود بیشتر نظری است تا واقعی. بیت کوین به افراد اعتبار می دهد تا هر بلاک یا معامله را تأیید کند و از افرادی که بلاک جدیدی را پیشنهاد می دهند ، ملزم است هزینه ای را در پیشنهاد خود لحاظ کنند. چنین هزینه ای احتمالاً در زنجیره های تامین گران باشد زیرا مقیاس آنها می تواند سرسام آور باشد. به عنوان مثال ، در یک دوره 90 روزه ، یک تولید کننده اتومبیل معمولاً تقریباً 10 میلیارد تماس برای تأمین کنندگان سطح اول خود صادر می کند. همچنین ، همه این معاملات به طور قابل توجهی تقاضا برای ذخیره داده را افزایش می دهد ، یک جز اساسی رویکرد دفتر توزیع شده بلاکچین است. علاوه بر این ، ایجاد و نگهداری نسخه های بی شماری از مجموعه داده ها در محیط زنجیره تامین ، به ویژه در بلاک چین های غیر مجاز غیر عملی خواهد بود.

بزرگترین مانع بلاکچین: چه کسی اجازه می دهد؟

در اتخاذ فناوری بلاکچین برای زنجیره تأمین خود ، یک شرکت ابتدا باید در مورد نوع بلاکچین مورد نیاز خود تصمیم بگیرد. به یاد بیاورید که رویکرد بیت کوین یک بلاک چین بدون مجوز است و دارای مهمان هایی است که شناخته شده یا مورد اعتماد نیستند. بیت کوین دریک دامنه عمومی کارمی کند و از پروتکل تأیید اجماع برای ایجاد اعتماد در هر بلوک استفاده می کند. هیچ پایگاه داده مرکزی یا حاکمیت مرکزی در این بلاکچین ها وجود ندارد.

تعصب برای حفظ حریم خصوصی

برعکس ، در بیشتر زنجیره های تأمین ، طرفین شناخته شده و مورد اعتماد هستند. بعلاوه ، دنیای زنجیره تأمین بعید است که دسترسی آزاد را بپذیرد زیرا کاربران آن نمی خواهند جزئیات اختصاصی مانند تقاضا ، ظرفیت ها ، سفارشات ، قیمت ها ، حاشیه ها را در تمام نقاط زنجیره ارزش برای شرکت کنندگان ناشناخته فاش کنند. این بدان معنی است که اکثر زنجیره های تأمین زنجیره تأمین نیاز به اجازه دارند ، زیرا دسترسی به طور مرکزی کنترل می شود و فقط به اشخاص شناخته شده ای محدود می شود که ممکن است  از نظر دسترسی به بخشهای خاصی از داده محدود شوند.

از نظر تئوری ، این روش امکان تأیید عمومی یا خصوصی هر بلوک پیشنهادی را فراهم می کند. با این حال ، بعید می دانیم وقتی همه طرفین شناخته می شوند ، هرگز شاهد تأیید عمومی بلوک های پیشنهادی در جهان زنجیره تأمین خواهیم بود. به عنوان مثال ، در حمل و نقل فقط چند طرف شناخته شده در این زنجیره وجود دارند – از جمله شرکت حمل و نقل ، بنادر ، گمرک ، خطوط حمل و نقل – که مسئول اعتبار هر بلوک هستند. هنگامی که تعداد طرف های مورد اعتماد اندک باشد ، نیاز به اعتبارسنجی مستقل پروتکل های اجماع مورد استفاده در حوزه عمومی محدود است.

یک راه حل خوب و بدون بلاکچین

در بسیاری از موارد ، زنجیره های تأمین در حال انجام میلیاردها معامله و داده ، غالباً در زمان واقعی هستند. این سیستم ها کامل نیستند و بسیاری از زنجیره های تأمین با داده هایی روبرو هستند که قالب آنها متفاوت است ، دسترسی به آنها دشوار است و تجسم یا تجزیه و تحلیل آنها در زمینه داده های بزرگ مشکل دارد. حتی در این صورت ، امروزه می توان در مقیاس گسترده پایگاه داده های مرکزی مدیریت شده با مدیریت داده ها ، همراه با تجسم زنجیره تأمین و قدرت تحلیلی را به دست آورد.

این راه حل ها بار اضافی برخی از پیچیدگی های فنی که بلاک چین می تواند ایجاد کند را به دوش نمی کشد بنابراین ، ما معتقدیم که وقتی همه طرفهای زنجیره تأمین گسترده شناخته شده و مورد اعتماد قرار گیرند ، احتمالاً نیازی به بلاک چین نیست ، زیرا می توان به این موسسات شناخته شده اعتماد کرد تا نسخه ای واقعی در زمان واقعی ارائه دهند. در چنین شرایطی ، راه حل های متمرکز مانند پورتال ابری یا اتصالات غیر متمرکز نظیر به نظیر کافی است.

قبل از تصمیم در باره زنجیره بلوکی ، حقایق را در نظر بگیرید

تحقیقات ما نشان می دهد که فناوری بلاکچین در نهایت ممکن است راه حل خوبی برای برخی از انواع زنجیره های تأمین باشد ، اما هنوز برای تصویب جامع و گسترده آماده نیست. این دیدگاه را بر اساس موارد زیر قرار می دهیم:

  • پیشتازان بلاکچین که تا به امروز اجرا شده اند ارزش منحصر به فرد این فناوری را در بخش زنجیره تأمین ثابت نکرده اند
  • فناوری بلاکچین هنوز قادر به گرفتن داده ها در میان تعداد زیادی از افراد غیرقابل اعتماد نیست
  • ارائه شفافیت یا ردیابی کامل می تواند از راه های دیگری حل شود ، نه فقط با بلاکچین
  • هزینه توسعه و اجرای بلاکچین هنوز مشخص نیست ، اکنون استانداردهای کمی وجود دارد
  • شکاف بین ظرفیت فعلی بلاکچین و ظرفیت مورد نیاز زنجیره های تأمین بسیار زیاد است

برای زنجیره های تأمین که شرکت کنندگان شناخته شده یا مورد اعتماد نیستند ، فناوری بلاکچین می تواند اعتماد ، شفافیت و قابلیت ردیابی را ایجاد کند. تقریباً طبق تعریف ، این زنجیره های تأمین پیچیده ، چند طبقه هستند ، بخشهای زیادی را درگیر می کنند و در یک محیط تنظیم شده فعالیت می کنند که سطح بالاتری از قابلیت ردیابی را می طلبد.

با این حال ، برای زنجیره تأمین با بازیکنان شناخته شده و مورد اعتماد ، رویکرد پایگاه داده متمرکز به طور کلی بیش از کافی است. این بدان معنا نیست که در حال حاضر تمام این زنجیره های تأمین از یک رویکرد پایان به انتها پیروی می کنند و در واقع ، بسیاری از آنها از پایگاه داده های خاص استفاده می کنند که حاوی داده هایی هستند که فقط دارای قابلیت ردیابی محدود هستند. بنابراین ، بسیاری از این زنجیره های تأمین نیازی به فناوری بلاکچین برای حل چنین مسائلی ندارند ، زیرا می توانند از فناوری های موجود که به تناسب معاملات پر حجم آنها بهتر است ، چه به تنهایی و چه با شرکا استفاده کنند.

برای تخمین هزینه های استفاده از فناوری بلاکچین در دنیای زنجیره تأمین و مقایسه آنها با سایر فناوری ها خیلی زود است. بدون شک شرکت های فناوری اطلاعات آمادگی ارائه این اطلاعات را خواهند داشت.

با این حال ، ارزش پیشنهادی باید مشخص باشد. کارایی معاملات داخلی چیست؟ هزینه بالقوه شکست ، فراخوان و دادخواهی محصول نهایی چقدر است؟ آیا مصرف کننده ای برای کالایی که در سراسر زنجیره تامین خود شفافیت ارائه می دهد ، هزینه بیشتری پرداخت خواهد کرد؟ هنگام در نظر گرفتن بلاکچین برای استفاده در زنجیره های تأمین ، باید این نوع سوالات را بپرسید.

* * *

تعدادی از شرکت ها در حال بررسی مزایای استفاده از فناوری بلاکچین در سایر حوزه ها هستند ، مانند قراردادهای هوشمند ، ایجاد سخت گیری بیشتر برای خرید سفارشات یا زنجیره های تقاضا که در آن سیگنال های “تقاضای واقعی” می توانند زنجیره تأمین بالادست را سریعتر گسترش دهند. در حالی که ما از قدرت و وعده فناوری بلاکچین استقبال می کنیم ، به جهان زنجیره تأمین توصیه می کنیم که زمانی را برای سنجش مناسب بودن خود در برابر سایر فناوری های احتمالاً ساده تر و کم هزینه اختصاص دهد.

نشریه و پایگاه تحلیلی فوربس در تاریخ 23 مارس 2018  مطلبی را با این عنوان منتشر نمود.

چگونه بلاکچین صنعت زنجیره تأمین و تدارکات را متحول می کند.

مدیریت زنجیره های تأمین امروزی – همه پیوندهای ایجاد و توزیع کالاها – فوق العاده پیچیده است. بسته به محصول ، زنجیره تأمین می تواند طی صدها مرحله ، مکانهای جغرافیایی متعدد (بین المللی) ، تعداد زیادی فاکتور و پرداخت ، چندین شخص و نهاد درگیر داشته باشد و در طول ماهها گسترش یابد. به دلیل پیچیدگی و عدم شفافیت زنجیره های تأمین فعلی ما ، این علاقه وجود دارد که بلاک چین ها زنجیره تأمین و صنعت تدارکات را متحول کنند و البته چگونگی آن مهم است.

بیایید بررسی کنیم که چه چیز خراب شده است ، چگونه ویژگی های منحصر به فرد بلاکچین می تواند به شما کمک کند و به چند نمونه که روی زنجیره تأمین تأثیر گذاشته است ، نگاه کنیم.

چگونه زنجیره تامین شکسته است؟

زنجیره تأمین فعلی ما از چند جهت شکسته شده است. بیش از صد سال پیش ، زنجیره های تأمین به دلیل محلی بودن تجارت نسبتاً ساده بودند ، اما به طرز باورنکردنی بصورت پیچیده ای رشد کرده اند. در طول تاریخ زنجیره های تأمین نوآوری هایی مانند تغییر در حمل بار از طریق کامیون به جای راه آهن یا ظهور رایانه های شخصی در دهه 1980 وجود داشته است که منجر به تغییرات چشمگیری در مدیریت زنجیره تامین شده است. از آنجا که تولید جهانی شده است و بخش عمده ای از آن در چین انجام می شود ، زنجیره های تأمین ما با پیچیدگی خاص خود در شرایطی سنگین هستند.

دانستن واقعی ارزش محصولات برای مشتریان یا خریداران فوق العاده دشوار است زیرا در سیستم فعلی ما عدم شفافیت قابل توجهی وجود دارد. به روشی مشابه ، در صورت ظن به اعمال غیرقانونی یا غیراخلاقی ، بررسی زنجیره های تأمین بسیار دشوار است. آنها همچنین می توانند بسیار ناکارآمد باشند زیرا فروشندگان و تامین کنندگان سعی می کنند دانش نقاط مربوط به چه کسی ، چه زمانی و چگونه را نیاز دارند.

    بلاکچین چیست و چگونه می تواند به تأمین زنجیره کمک کند؟

در حالی که برجسته ترین کاربرد بلاکچین در ارز رمزنگاری شده بیت کوین است ، واقعیت این است که بلاکچین – اساساً یک دفتر توزیع شده و دیجیتال – کاربردهای بسیاری دارد و می تواند برای هرگونه مبادله ، توافق نامه / قرارداد ، پیگیری و البته پرداخت مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که هر معامله در یک بلوک و در چندین نسخه از دفتر ثبت می شود که در بسیاری از گره ها (رایانه ها) توزیع می شود ، بسیار شفاف است. همچنین از آنجا که هر بلوک به آن قبل و بعد از آن پیوند دارد بسیار ایمن است. هیچ مرجع مرکزی در مورد بلاکچین وجود ندارد و بسیار کارآمد و مقیاس پذیر است. در نهایت ، بلاکچین می تواند کارایی و شفافیت زنجیره های تأمین را افزایش دهد و از انبار تا تحویل گرفته تا پرداخت تأثیر مثبتی بگذارد. زنجیره فرماندهی برای بسیاری از موارد ضروری است و بلاکچین دارای زنجیره فرماندهی است.

مواردی که برای اطمینان و یکپارچگی در یک زنجیره تأمین لازم است ، توسط بلاکچین ارائه می شود. بلاکچین اجماع را فراهم می کند – هیچ مشاجره ای در رابطه با معاملات در این زنجیره وجود ندارد زیرا همه نهادهای موجود در این زنجیره نسخه یکسانی از دفتر دارند. همه افراد بلاکچین می توانند زنجیره مالکیت یک دارایی در بلاکچین را ببینند. سوابق موجود در بلاکچین را نمی توان پاک کرد ، این برای یک زنجیره تأمین شفاف مهم است.

نمونه هایی از زنجیره بلوکی که امروزه در زنجیره های تأمین استفاده می شود.

از آنجا که زنجیره بلوک امکان انتقال وجوه در هر نقطه از جهان و بدون استفاده از یک بانک سنتی را فراهم می کند ، برای زنجیره تأمین جهانی شده بسیار مناسب است. تولیدكننده وسایل نقلیه استرالیایی Tomcar از طریق بیت کوین به تأمین كنندگان خود پرداخت می كند.

در صنایع غذایی ، داشتن سوابق محکم برای ردیابی هر محصول به منبع آن ضروری است. بنابراین ، Walmart از زنجیره بلوک برای پیگیری خوک مورد استفاده خود از چین و سوابق زنجیره بلوکی استفاده می کند که هر قطعه گوشت از کجا آمده ، فرآوری ، ذخیره و تاریخ فروش آن انجام شده است. Unilever ، Nestle ، Tyson و Dole نیز برای اهداف مشابه از بلاکچین استفاده می کنند.

BHP Billiton ، بزرگترین شرکت استخراج معادن در جهان ، اعلام کرد که از بلاکچین برای ردیابی و ضبط بهتر داده ها در طول فرآیند استخراج با فروشندگان خود استفاده خواهد کرد. این نه تنها باعث افزایش کارایی در داخل می شود بلکه به شرکت امکان می دهد ارتباط موثرتری با شرکای خود داشته باشد.

شفافیت بلاکچین همچنین برای اینکه مصرف کنندگان که بتوانند بدانند از شرکتهایی پشتیبانی می کنند که دارای ارزشهای مشابه نظارت بر محیط زیست و تولید پایدار هستند ، بسیار مهم است. این همان چیزی است که پروژه Provenance امیدوار است بتواند با رکورد شفافیت بلاک چین ارائه دهد.

De Beers غول الماس از فناوری بلاکچین برای ردیابی سنگ ها از نقطه  مورد نظر خود تا زمانی که به مصرف کنندگان فروخته می شوند استفاده می کند. این اطمینان می دهد که شرکت از “درگیری” یا “الماس خونین” جلوگیری می کند و به مصرف کنندگان اطمینان می دهد که کالای اصلی را خریداری می کنند.

چندین استارت آپ زنجیره تأمین مانند Cloud Logistics وجود دارد که فرصتی را برای ارائه راه حل های زنجیره تأمین مجهز به بلاکچین برای بهبود کارایی و کاهش هزینه ها برای صنعت عظیم زنجیره تأمین مشاهده کردند. مطمئناً بیشتر آنها با پی بردن به پتانسیل و تقاضای راه حل های مجهز به بلاکچین برای تبدیل زنجیره تأمین و صنعت تدارکات ، به آنها می پیوندند.

شرکت مشاور اروپایی دلویت روندهای آینده در زنجیره تامین را با این عنوان برسی نموده است که:

استفاده از بلاکچین برای هدایت شفافیت زنجیره تامین

فناوری های جدید فرصت های امیدوارکننده ای را برای بهبود در سراسر زنجیره تأمین ارائه می دهند. استفاده از زنجیره بلوک در زنجیره تأمین امکان بهبود شفافیت و ردیابی زنجیره تأمین و همچنین کاهش هزینه های اداری را دارد.یک زنجیره تامین بلاکچین می تواند به شرکت کنندگان کمک کند تا قیمت ، تاریخ ، مکان ، کیفیت ، گواهینامه و سایر اطلاعات مربوط را برای مدیریت موثرتر زنجیره تأمین ثبت کنند. در دسترس بودن این اطلاعات در بلاکچین می تواند قابلیت ردیابی زنجیره تامین مواد ، کاهش تلفات ناشی از بازار تقلبی و خاکستری ، بهبود دید و انطباق با تولید قراردادهای برون سپاری شده و به طور بالقوه موقعیت سازمان را به عنوان رهبر در تولید مسئول افزایش دهد.

Deloitte توصیه می کند: استفاده از زنجیره بلوکی در زنجیره تأمین می تواند به شرکت کنندگان کمک کند تا قیمت ، تاریخ ، مکان ، کیفیت ، گواهینامه و سایر اطلاعات مربوط را برای مدیریت موثرتر زنجیره تأمین ثبت کنند.

استفاده از بلاکچین برای پیشبرد نوآوری در زنجیره تامین

بیت کوین ، اولین اجرای بلاکچین ، آزمایش گسترده بلاکچین را به خصوص در خدمات مالی آغاز کرد. در سال 2015 ، Nasdaq و OMX Group Inc. برای راه اندازی و آزمایش فناوری بلاکچین برای معاملات سهام در بازار خصوصی Nasdaq ، با Naspaq و OMX Group Inc همکاری کردند.  ویزا اروپا ، بانک مشترک المنافع استرالیا ، RBS و بسیاری از کشورهای انگلستان و بانک ها همه اعلام کرده اند که با استفاده از بلاکچین در حال اثبات امور خود هستند

همزمان با تبلیغات بلاکچین ، شرکت های بزرگ و استارت آپ ها در حال استفاده از این فناوری خارج از صنعت خدمات مالی هستند. بسیاری از سازمان ها در حال آزمایش نوآوری های بلاکچین برای برآورده ساختن مجموعه ای از نیازها هستند.. Provenance  یک شرکت راه اندازی شفافیت در زنجیره تأمین ، اخیراً یک آزمایش شش ماهه را برای ردیابی مسئولیت تأمین منابع ماهی در اندونزی از طریق بلاکچین به اتمام رسانده است. به عنوان کلیپ های ویدئویی یا محتوای مورد حمایت تجاری و تقسیم درآمد را در بین سازندگان ، ناشران و توزیع کنندگان رسانه امکان پذیر می کند. Skuchain محصولات سرمایه گذاری تجاری و زنجیره تامین B2B مبتنی بر بلاکچین را با هدف دستیابی به بازار مالی تجارت جهانی 18 تریلیون دلاری ایجاد می کند که شامل نهادهای زیادی از جمله خریداران ، فروشندگان ، ارائه دهندگان تدارکات ، بانک ها ، گمرکات و اشخاص ثالث است.

نوآوری های مبتنی بر بلاکچین در زنجیره تأمین این امکان را دارد که با افزایش شفافیت زنجیره تأمین ، کاهش ریسک و بهبود کارایی و مدیریت کلی زنجیره تأمین ، ارزش کسب و کار فوق العاده ای را به بازار ارائه دهد.

ارزش محرک در زنجیره تأمین

بلاکچین می تواند شفافیت زنجیره تامین را افزایش دهد و همچنین هزینه و ریسک را در سراسر زنجیره تامین کاهش دهد. به طور خاص ، نوآوری های زنجیره تامین بلاکچین می تواند مزایای اصلی زیر را به همراه داشته باشد:

مزایای بالقوه اولیه

  • قابلیت ردیابی زنجیره تأمین مواد را افزایش دهید تا از رعایت استانداردهای شرکت اطمینان حاصل کنید
  • زیان کمتر از تجارت تقلبی / خاکستری
  • بهبود قابلیت مشاهده و انطباق با تولید قراردادهای برون سپاری شده
  • کاغذبازی و هزینه های اداری را کاهش دهید

مزایای بالقوه ثانویه

  • از طریق ارائه شفافیت مواد مورد استفاده در محصولات ، اعتبار شرکت را تقویت کنید
  • اعتبار و اعتماد عمومی داده های به اشتراک گذاشته شده را بهبود ببخشید
  • خطر بالقوه روابط عمومی ناشی از قصور زنجیره تأمین را کاهش دهید
  • ذینفعان را درگیر کنید

بلاکچین می تواند در زنجیره تأمین شفاف و دقیق تر ردیابی از انتها به انتها را امکان پذیر کند: سازمان ها می توانند دارایی های فیزیکی را دیجیتالی کرده و یک سابقه تغییر ناپذیر غیر متمرکز از کلیه معاملات ایجاد کنند ، این امکان را برای ردیابی دارایی ها از تولید تا تحویل یا استفاده توسط کاربر نهایی فراهم می کند. این افزایش شفافیت زنجیره تأمین دید بیشتری را هم برای کسب و کارها و هم برای مصرف کنندگان فراهم می کند.

بلاکچین می تواند باعث افزایش شفافیت زنجیره تأمین شود تا در کاهش تقلب در کالاهای با ارزش بالا مانند الماس و داروهای دارویی کمک کند. بلاکچین می تواند به شرکت ها کمک کند تا درک کنند که چگونه مواد اولیه و کالاهای نهایی از طریق هر پیمانکار فرعی منتقل می شود و زیان سود حاصل از تجارت تقلبی و بازار خاکستری را کاهش می دهد و همچنین با کاهش یا از بین بردن تأثیر محصولات تقلبی ، اعتماد به نفس را در کاربران نهایی در بازار افزایش می دهد.

علاوه بر این ، کسب و کارها می توانند كنترل بیشتری بر اجرای قراردادهای برون سپاری شده داشته باشند. بلاکچین به همه طرفهای یک زنجیره تأمین مربوطه امکان دسترسی به همان اطلاعات را می دهد ، به طور بالقوه ارتباطات را کاهش می دهد یا خطاهای داده را انتقال می دهد. زمان کمتری می تواند برای تأیید اعتبار داده ها صرف شود و بیشتر می تواند صرف ارائه کالاها و خدمات یا بهبود کیفیت ، کاهش هزینه یا هر دو شود .

سرانجام ، بلاکچین می تواند فرآیندهای اداری را ساده کرده و با امکان کنترل موثر داده های زنجیره تأمین ، هزینه ها را کاهش دهد. فرآیندهای مربوط به چک دستی برای انطباق یا اهداف اعتباری که ممکن است در حال حاضر هفته ها طول بکشد ، می توانند از طریق یک دفتر توزیع شده از تمام اطلاعات مربوطه تسریع شوند.

با شتاب گرفتن بلاکچین ، شرکت ها باید بازیگران صنعت خود را که شروع به آزمایش بلاکچین کرده اند ، مشاهده کنند. بلاکچین از تأثیر شبکه بسیار سود می برد. هنگامی که یک تعداد مناسب از عناصر در یک زنجیره تأمین جمع شد ، برای دیگران آسان تر است که به آن بپردازند و به مزایای آن برسند. شرکت ها می توانند به سایر ذینفعان در زنجیره تأمین و رقبا برای نشان دادن زمان تولید نمونه اولیه بلاکچین توجه کنند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *