نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 6:22 ق.ظ

پارادیم همکاری اجتماعی و اعتماد دوجانبه

بحرانها همیشه خصایل فردی و اجتماعی سازمانهای حاکمیتی و مردم راعیان می کنند. در زمان بحران انسانها بیشتر تحت غرایز و احساسات عمل می کنند تا منطق و عقل. وهمینگونه است رفتار سازمانهای حاکمیتی که تحت فرهنگ سازمانی توجیه و خود را درست و صحیح دیدن و انداختن تقصیر اشتباهات بر عهده دیگران عمل می کنند . به نظر می رسد که در جوامع مختلف مسايل به وسيله برنامه ریزی کلان دولت و به وسيله سازمانها يا و شرکتها و موسسات دولتی و خصوصی انجام مي گيرد. اما گاهي برخي از معضل هاي پديد آمده، نه توسط دولت و نه سازمانهاي مربوطه به تنهايي قابل حل نيست، و براي حل آن معضل نياز به كمك مردم نيز هست، تا با همکاری و هم دلي مشكل پيش آمده را حل كنند ،كه به اين پديده در کشور ما عزم ملي مي گويند.

عزم ملي خودجوش زماني اتفاق مي افتد كه آحاد ملت  در کناردولت ها و سازمان ها، در اثر شرايط اجتماعي موجود براي رسيدن به هدف خاصي يا گريز از پديده پيش بيني نشده هم فكر شده و براي نيل به اين هدف اقدام مي كنند .

با وقوع بحران همه گیری ویروس کرونا  و گذشت ۱۰ ماه از آن در کشورمان با وجود تلاشهای گسترده بخشهای تخصصی در گیر مانند طیف خدمات پزشکی و امداد رسانی و نیز تولیدکنندگان و بسیاری دیگر در روحیه مردم یک نوع بی اعتمادی و در گفتار دست اندر کاران یک از هم گسیختگی پکپارچگی در مدیریت این بحران مشاهده می شود که قصد بازگویی مثالها را نداریم.

در این بحران مفهوم خدمت رساني به عنوان يك وظيفه اجتماعي در قبال جلب اعتماد مردم است. مفهوم خدمت با توجه به خاستگاه آن، طيف وسيعي از اقدامات رفاهي، حمايتي، امنيتي و فرهنگي گرفته تا حتي اطلاع رساني و نظاير آن را شامل مي شود. در زمينه ي خدمت رساني، حاكميت وظيفه دارد از ايجاد فضای امنيت فردي و وخانوادگی و اجتماعي هدف قرار دهد، و برای آن  برنامه داشته باشد .  در این زمینه در دنیا مثالهای خوبی وجود دارد که نه با تکیه به فناوری و امکانات بلکه با یکپارچگی مدیریتی و جلب اعتماد مردم بصورت حیرت انگیزی این بحران را تا کنون مدیریت نموده اند . این کشورها طیف مختلفی از نوع حکومتی را دارند . ویتنام و مالزی و کره جنوبی و آلمان و……از مثالهای مشخص این موضوع هستند.

اما در مقابل اینها هستند کشورهایی با امکانات بسیار بیشتر که در مدیریت بحران بسیار ناتوان بوده اند . همانند آمریکا و برزیل و …….

جالب است که یک عامل فرهنگی ساده یعنی شفافیت و صداقت از سوی سیاستگزاران به پیشرفت کار چنین کمک می کند .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *