نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 10:10 ق.ظ

نوآوری و فناوری از دیدگاه گروه صنعتی بارز

در میانه دهه شصت و در اوج جنگ تحمیلی و تضییقات سیاسی و اقتصادی مترتب برآن، احداث یک کارخانه تایرسازی در استان کرمان (کیلومتر 25 جاده کرمان به جوپار) با طرح ریزی و اجرا از طریق امکانات داخلی، در برنامه وزارت صنایع آن زمان کشور قرار گرفت که از همان ابتدا، بنیان‌گذاران آن داعیه کسب جایگاه نخست در صنعت تایرسازی کشور را برای آن در سر می‌پروراندند. شروع کار با تاسیس شرکتی تحت نام «شرکت مجتمع لاستیک کرمان» آغاز گردید که بعدها و طی دو دهه با توسعه زمینه‌های فعالیتی آن از طریق ایجاد شرکت‌های مجتمع لاستیک سیرجان، شرکت سامان بارز، شرکت بارز ترابر و …، به «گروه صنعتی بارز» تغییر نام یافت.

با تجهیز دفتر فنی مجتمع در سال 1365 و عقد قرارداد انتقال فناوری با شرکت لاستیک دنا (بریجستون سابق) و در پی آن تطبیق ترکیب محصول اولیه پروژه با نیازهای بازار، عملا کار اجرائی پروژه در این سال آغاز گردید. در سال‌های نخست صنایع ملی و بانک ملی ایران سهام‌داران شرکت بودند که در سال‌های بعد با خرید سهام سازمان صنایع ملی توسط سازمان تامین اجتماعی وضع مالی شرکت بهبودی اساسی پیدا نمود.

در همین سال‌ها و به رغم کمبود منابع ارزی کشور، این شرکت برای اولین بار در صنعت تایرسازی توانست با عقد قرارداد فاینانس با یک شرکت ژاپنی نسبت به تامین ماشین آلات مورد نیاز طرح اقدام کرده و با اتمام مراحل نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات، تولید کارخانه را در سال 1372 آغاز نماید. انجام این مهم نه تنها نزدیک به 25 هزار تن به ظرفیت سالیانه تولید تایر کشور اضافه نمود بلکه دستیافت‌های دیگری نیز در پی داشت که از جمله آن ها می‌توان به کسب توان طراحی کارخانه تایرسازی، تحقق انتقال فناوری ساخت تایر برای اولین بار در کشور و بالاخره ایجاد اشتغال در شهر کرمان که در آن سال‌ها از جمله نقاط محروم و کمتر توسعه یافته کشور به حساب می‌آمد، گردید.

مجموعه مدیران ارشد اولیه و رهبری گروه به ویژه مدیرعامل شرکت در این سال‌ها چشم‌انداز پیشنهادی مدیرعامل یعنی «اول بودن در همه زمینه‌ها در کشور» را همواره پیگیری نموده و از این رهگذر گروه منشاء تغییرات و نوآوری‌های سازمانی گوناگونی در بارز و نیز صنعت تایر کشور شده است. این چشم‌انداز که همچنان بر اول بودن و نخست بودن جایگاه بارز در کشور تاکید دارد با اندک تغییراتی در قالب زیر در سال‌های اخیر و همچون گذشته نصب العین رهبران و کارکنان گروه بوده و پیگیری تحقق آن از اولویت‌های مجموعه قرار داشته است.

با آغاز فعالیت تولیدی مجتمع، فرایند به ظرفیت رسانی کارخانه خوشبختانه در حداقل زمان ممکن عملی گردید و کارخانه در سال 1375 با پشت سر گذاردن «دوره احداث و راه‌اندازی» به ظرفیت تعیین شده خود رسید و در همین دوره بود که شرکت با استقرار یک شبکه توزیع گسترده همراه با افزایش ظرفیت تولیدی خود به 38.6 هزار تن در سال توانست محصولات تولیدی خود را در بازار مصرف عرضه نموده و جایگاه مناسبی برای برند «بارز» به وجود آورد. ذکر این نکته بی مناسبت نیست که پایه‌گذاری مجتمع صنایع لاستیک کرمان (با نام تجاری بارز) از همان ابتدا با هدف توسعه اقتصادی کشور و پیشرفت و آبادانی استان محروم کرمان به اجرا گذارده شد، به‌طوری‌که می‌توان تاسیس این مجتمع به همراه مجموعه مس باهنر را آغاز شتاب گرفتن برنامه صنعتی شدن این استان به حساب آورد و اشتغال تدریجی نزدیک به 2 هزار نفر نیرو به صورت مستقیم در این منطقه و همچنین تربیت و آموزش کارشناسان زیادی در مجتمع را از جمله دستیافت‌های مهم این پروژه قلمداد نمود.

اتمام «دوره احداث و راه اندازی» و به تبع آن به ظرفیت کامل رسیدن کارخانه در سال 1375 مصادف با شروع تحولاتی در صنعت خودروسازی کشور گردید که گرایش به مصرف تایرهای رادیال، ویژگی عمده و چشمگیر آن به حساب می‌آمد. خوشبختانه این تحولات با بهبود شرایط روابط خارجی کشور و تسهیل تعاملات با شرکت‌های خارجی همراه شد که از رهگذر آن، امکان انتقال فناوری تایرهای رادیال سواری سیمی به کشور فراهم آمد.

بارز در همین دوره زمانی بود که توانست به عنوان اولین شرکت تایرسازی کشور با انتقال فناوری از مرکز تایر روسیه و پس از آن از شرکت مارانگونی ایتالیا، اقدام به احداث خط تولید رادیال با کمربند سیمی با ظرفیت 3.3 میلیون حلقه در سال نماید که آن‌را نه تنها تحولی بنیادین در گروه بارز باید تلقی نمود بلکه در صنعت تایرسازی کشور نیز اقدامی نوآورانه و تاثیرگذار به حساب می‌آمد. با راه‌اندازی این خط بود که عملا بارز قدم به دوره‌ای گذارد که به دوره «رادیال‌گرائی محصولی» موسوم شده و در همین دوره بود که گروه با عقد قراردادی 10 ساله برای ارتقاء فناوری تایرهای رادیال سواری خود و انتقال فناوری تایرهای رادیال باری/ اتوبوسی تمام‌سیمی با شرکت کنتیننتال آلمان، خط تولید این تایرها را با ظرفیتی معادل 160 هزار حلقه در سال به بهره‌برداری رسانید.

توسعه کمی تولیدات کارخانه و عرضه محصولات متنوع آن در شبکه توزیع گسترده گروه ایجاب می‌نمود که استفاده از نظام‌های یکپارچه اطلاعاتی در بارز، مورد توجه قرار گیرد و از همین رو گروه از سال 1377 اقدام به طراحی و استقرار نظام یکپارچه مدیریت اطلاعات با امکانات داخلی نمود که حاصل آن با بیش از 25 سیستم اطلاعاتی در تصمیم‌سازی‌های مدیریت گروه نقشی چشمگیر ایفا نموده است.

از سال 1386، گروه صنعتی بارز دوره «مقیاس‌افزائی تولید» خود را آغاز نمود که طی آن نه تنها همراه با بهره‌برداری از خط تایرهای اریب (بایاس) و افزایش تولید خطوط تایرهای رادیال سواری و باری/ اتوبوسی و تاسیس خط جدید تولید تایرهای معدن و راهسازی در سال 1390 به تولیدی معادل 70 هزار تن در سال نائل گردید، بلکه پابه پای این فعالیت‌ها، اقدام به تهیه طرح‌های توسعه‌ای برای رسیدن به ظرفیتی معادل 140 هزارتن درسال (معادل 10 میلیون حلقه در سال) نیز به شرح زیر نموده است :

– اجرای فازهای 1 و 2 طرح لاستیک بارز کردستان

– دو برابرکردن ظرفیت تولید خط تایرهای رادیال باری/ اتوبوسی تمام سیمی و رسانیدن آن به ظرفیت 360 هزار حلقه در سال

– طرح جایگزینی خط تایرهای لایه اریب سواری و باری موجود کارخانه

محصولات گروه صنعتی بارز (شرکت اصلی) خوشبختانه در بازار مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته و هر ساله فروش آن روندی افزایشی داشته است. فروش گروه در سال 1391 بالغ بر 6.171 میلیارد ریال بوده که عمدتاً به مشتریان داخلی متشکل از عاملین فروش گروه و خودروسازان کشور عرضه شده و سهم بازاری بیش از 21% را تشکیل داده است. تعداد کارکنان گروه در حال حاضر 1979 نفر (بدون احتساب نیروهای شرکت‌های زیرمجموعه) بوده که در دفتر تهران و مجتمع لاستیک کرمان مشغول به کار می‌باشند. رهبران گروه پا به پای تدوین اهداف راهبردی سال 1395 به شرح زیر که برای آن نام «دوره صادرات» برگزیده‌اند، هم خود را در سال‌های اخیر مصروف ایجاد فرهنگ سرآمدی در چارچوب مدل EFQM نیز کرده‌اند و برای اجرائی کردن و ایجاد هماهنگی‌های بهتر این مهم در سطح شرکت زیر نظر اداره مدیریت راهبردها و تغییر مشغول فعالیت می‌باشد.

به‌رغم رکود اخیر صنعت خودرو سازی کشور و با وجود افزایش مشکلات اقتصادی ناشی از محاصره‌ها و تحریم‌های تحمیلی یکی دوساله اخیر، صنعت خودرو سازی کشور را همچنان باید از صنایع کلیدی و راهبردی کشور بشمار آورد که به طور قطع با ادامه حمایت‌های دولت از آن، این صنعت در آینده نزدیک روند پیشرفت و توسعه قبلی خود را باز خواهدیافت.

صنعت تایرسازی کشور که محصول آن تایر به عنوان یک محصول مکمل خودرو، بخشی از زنجیره تولید صنعت خودروسازی را تشکیل می‌دهد از یک سو از افت تولید خودروسازان، و از سوئی دیگر از افزایش قیمت ارز در کشور، کاهش نقدینگی شرکت‌ها و همزمان با همه این عوامل اعمال فشار نهادهای تعزیراتی کشور در عدم افزایش متناسب قیمت‌های تایر با قیمت مواد اولیه در یکی دو ساله اخیر نیز با مشکلاتی مواجه بوده که هر چند در سال 1391 تولید آن مشابه سال 1390 بوده، اما تولید برخی از کارخانجات تایرساز داخلی با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده و عملا پروژه‌های توسعه‌ای هیچ یک از آن‌ها پیشرفتی نکرده است. البته این امید وجود دارد که به با رفع و یا حتی کاهش برخی تحریم‌ها و شروع حمایت‌های ضروری از صنعت کشور، توسعه صنعت تایرسازی کشور نیز مورد توجه قرار گرفته و روند تولید آن نیز بهبود یابد.

از میزان مصرف 313 هزار تنی تایر کشور در سال 1391 که بیش از یک سوم آن‌را واردات تشکیل داده است، گروه صنعتی بارز با تولیدی حدود 71.5 هزار تن از جمع تولید 213 هزار تنی کشور توانسته است با سهم 34 درصدی در این سال با اختلافی حدود 40 هزار تن نسبت به تایرساز بعدی کشور برای یازدهمین سال متوالی بیشترین تولید داخلی تایر را به خود اختصاص دهد.

دامنه تولیدات گروه نیز که شامل تایرهای سواری، کامیونی، اتوبوسی، کشاورزی و راه‌سازی می‌باشد به ویژه دارا بودن ظرفیت تولید 3.5 میلیون حلقه تایر رادیال سواری و 140 هزار حلقه تایرهای رادیال باری با استفاده از فناوری شرکت کنتیننتال آلمان، بارز را به عنوان یکی از پیشتازان و رهبران این صنعت در کشور درآورده است.

https://www.barez.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *