نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 8:08 ق.ظ

مسیر تحول واقعی

28 اکتبر 2020

برای تحقق تغییرات پایدار ، شرکت ها باید اقداماتی انجام دهند که هم باعث افزایش عملکرد می شود و هم باعث الهام بخشیدن به کارکنان آنها می شود.

رهبران تجارت به توانایی خود در چرخش و اصلاح مسیر در زمان بحران و آشفتگی اقتصادی افتخار می کنند. اما  ذر حال حاضر هیچ مدیرعامل یا تیم مدیریتی روی زمین وجود ندارد که طوفان بهداشتی ، مالی و عملیاتی ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا را تجربه کرده باشد . این زمان اوقات فوق العاده ای است و به ناچار برخی از شرکت ها را مجبور کرده است تا با کاهش هزینه ها ، کاهش میزان سرانه پرداخت و متوقف کردن سرمایه گذاری برای ذخیره پول ، به این چالش ها بپردازند.

اما برای پیشرفت در وضعیت عادی بعدی ، شرکت ها باید تغییرات اساسی تری ایجاد کنند. این به این دلیل است که اگر مدل های کسب و کار و ذهنیت تغییر نکند ، این هزینه ها به عقب باز می گردند. تحول واقعی – نوعی که نحوه فعالیت یک تجارت را در سطح سلولی تغییر می دهد – همان چیزی است که در شرایط نامطمئن امروز مورد نیاز است. این تنها راه ارتقای عملکرد مالی ، ایجاد توانایی ها و تغییر فرهنگ از راه هایی است که نه تنها شرکت ها را از این بحران جهانی بهداشت عبور می دهد ، بلکه آنها را در سال های آینده نیز حفظ می کند.

خبر خوب این است که شرکت هایی هستند که این نوع تحول را با موفقیت انجام می دهند و رهبران تجارت می توانند از پیروزی های خود درس بگیرند. هری رابینسون ، یک شریک ارشد مستقر در لس آنجلس به McKinsey & Company ، می گوید: تحول یکی از اصطلاحات بیش از حد جدی در تجارت است”. “اما شرکت هایی وجود دارند که در ایجاد احساس فوریت ، انعطاف پذیری و حرکت برای ارائه نتایج مادی و پایدار ، دستخوش تحولات واقعی شده اند.

رابینسون می گوید ، مسلماً هر شركت هرگز به دنبال یك بیماری همه گیر برای كاتالیزاسیون تحول نیست. وی می افزاید: “اما اکنون  ایم موضوع با ما اینجاست و سازمان هایی که به طور کامل در حال تحول هستند می توانند مسیر را به نفع خود تغییر دهند و از این بحران در تسریع  کار استفاده خواهند کرد.” “این شرکت ها هرگز به عقب نگاه نخواهند کرد.”

بزرگ شروع کنید

یکی از مهمترین شاخصهای تحولات بسیار موفقیت آمیز ، مقیاس خود تعهد است. بزرگی و جاه طلبی باید یک گام بزرگ در عملکرد تغییر ایجاد کند. تحقیقات مک کینزی نشان می دهد که بیش از 40 درصد ارزش تحول موفق از طریق ابتکارات رشد حاصل می شود – نه کاهش هزینه ها ، اخراج کارگران یا سایر استراتژی های کاهش . رابینسون می گوید: “شركت هایی كه به درستی تحول را انجام می دهند از همان ابتدا ذهنی همه جانبه دارند.”

جورج الیور ، رئیس و مدیر عامل ، جانسون کنترل

برای جورج الیور ، رئیس و مدیرعامل Johnson Controls ، یک شرکت فناوری و راه حل های ساختمانی ، چالش تحول به همان اندازه بزرگ بود: ادغام سال 2016 Johnson Controls و Tyco را با یک استراتژی واحد و یک تیم رهبری منسجم تر کند. الیور با پذیرش سمت مدیر عامل شرکت در سپتامبر 2017 متقاعد شد که تغییرات کوچک و محرمانه نمی تواند مشکلاتی را برای شرکت ایجاد کند. او می گوید هر دو شرکت هر كدام میراث زیادی داشتند ، اما ما هنوز هم باید فرهنگ های مختلفی را با هم مخلوط كرده و آن را دوباره به گونه ای تنظیم كنیم كه شركت های تلفیقی در موقعیت پیروزی قرار بگیرند.”

این کار با اطمینان از اینکه شرکت در هر خط کسب و کار از رهبری صحیح برخوردار است شروع شد ، اما الیور می گوید این موضوع گستردگی بیش تری داشت و به معنای درگیر ساختن کارمندان در هر سطح سازمان بود. الیور می افزاید: “آنها برای سالها کار خود را انجام می دادند ، اما هیچ کس از آنها نمی پرسید ایده های آنها چیست یا چگونه می تواند اوضاع بهتر شود.” این شروع تحولات جانسون کنترل بود – تراز بندی صحیح در سطح رهبری ، و سپس ارتباط با سطوح پایین شرکت به گونه ای که بهترین ایده هایی را دریافت کنیم که در طول سالها مورد توجه قرار نگرفته بودند .

کار نتیجه داد. در ماه ژوئیه ، این شرکت از OpenBlue ، پلت فرم دیجیتال باز خود رونمایی کرد که به طور سنتی سیستم های جداگانه ای را برای ایجاد کارآیی ، پایداری و ایمنی بیشتر در ساختمانها ایجاد می کند  که یک پیشنهاد ویژه حیاتی در محیط امروز ی است  و به عنوان یک تغییر دهنده بازی طراحی شده است ، نه یک راه حل سریع یا راه حل موقت. الیور می گوید: “اگر در ابتدا تغییرات بزرگی را که لازم داشتیم ایجاد نمی کردیم ، نمی دانم که امروز می توانیم در وضعیت خوبی قرار بگیریم یا نه.”

سریع حرکت کن

وقتی نوبت به تحول می رسد ، سرعت دوست شماست. رابینسون می گوید در حقیقت ،  این یکی از مشخص ترین شاخص های یک تحول موفق است. یک رویکرد سریع  نه تنها به یک شرکت اجازه می دهد تا پیروزی های اولیه را به دست آورد – به عنوان مثال استفاده کارآمدتر از سرمایه در گردش و راه های سریعتر برای باز کردن قفل ایده های کارکنان – بلکه این سازمان را قادر می سازد تا استقامت لازم را برای حفظ جنبه های سخت تر تحول واقعی داشته باشد.

ملیسا آرنولدی ، مدیر عامل شرکت وریو

این احساس فوریت یکی از عناصر اصلی است که به Vrio ، واحد تجارت خدمات سرگرمی دیجیتال AT&T آمریکای لاتین ، اجازه داده است طی دو سال گذشته سهم بازار را بدست آورد و خدمات خود را متنوع کند. ملیسا آرنولدی ، مدیر عامل شرکت Vrio می گوید: ” تقریباً احساس می کند که پل در حال سوختن است و دیگر  نمی تواند بر گردد “. “شما باید تصویری از محل نیاز تجارت به تغییر  و چرایی آن ترسیم کنید.”

آرنولدی می گوید گروهی از مولفه های اقتصاد کلان ، از جمله نوسانات ارزی ، مقررات دولت و رقابت فزاینده از سوی سیستم عامل های جریان جدید و چابک در 10 بازار Vrio ، که اقدام سریع و قاطع را ضروری می کند برای او راحت تر است.  داده ها باور او را تقویت می کند. او می گوید: “ما در یک دوره سه ساله به تجارت نگاه کردیم و دیدیم که باید تجارت خود را متحول کنیم.” “شما باید بتوانید با استفاده از داده ها از دیدگاه خود پشتیبان تهیه کنید تا مردم بتوانند بفهمند چرا کاری را انجام می دهید.”

هر تحول واقعاً موفق باید با ایجاد محکومیت مدیر عامل درنظر کارمندان برای ایجاد تغییر مورد نظر شروع شود. اما در اینجا متوقف نمی شود. برای تحول واقعی ، کارمندان باید آرزوی چیز بزرگ تری را داشته باشند ، نوعی از طرز فکر که آنها را باور می کند تغییر فرهنگی است.

آرنولدی اطمینان حاصل کرد که در هر نوبت دیدگاه خود در مورد این شرکت را به عنوان پیشروترین ارائه دهنده در آمریکای جنوبی با کارمندان ، مشتریان و سرمایه گذاران در میان می گذارد. او می گوید: “شما باید یک داستان تحول ایجاد کنید که ارتباط پایدار با تغییر مورد نظر شما ایجاد کند.” برای آرنولدی ، این به معنای برقراری ارتباط با تیمش بود که قرار است متفاوت باشد. او می گوید: “ما به آنها گفتیم كه می خواهیم محصولات اضافی را به بازار عرضه كنیم و به سمت چیز های جدید برویم.” “و ما خاص بودیم و می گفتیم که می خواهیم تجارت خود را تا پایان سال 2020 بیش از 60 درصد بصورت دیجیتال و تا پایان سال 2023 بیش از 80 درصد بصورت دیجیتال تبدیل کنیم.”

   الیور می گوید شفافیت و ارتباط صریح و صادقانه – حتی اخبار سخت و نه چندان دلپذیر – بخشی از چشم انداز وی برای جانسون کنترل از لحظه تصدی مسئولیت بود. او می گوید: “در طول این تحول ، من گفتم كه برای موفقیت باید به روش دیگری كار كنیم.” این به معنای از بین بردن مشکلات ، گفتن حقیقت ، احترام گذاشتن و همکاری در راه حل ها بود. الیور می گوید: “اگر افراد برنامه های پنهانی داشته باشند و بروند و کارهای خود را انجام دهند ، نمی توانند یک تحول موثر ایجاد کنند.” “باید یک چشم انداز با وضوح اساسی وجود داشته باشد ، در غیر این صورت  فقط یک آشفتگی خواهد بود.”

آرزوهای کششی

رابینسون می گوید ، ایجاد یک گفتگوی با آرزوهای بلند ، به یک مدیر عامل اجازه می دهد تا به مردم الهام بدهد تا فراتر از آنچه فکر می کنند ممکن است ، انجام شود. او می گوید: “آرزوهای جسورانه عملکرد اغلب منجر به نتایج بیشتری می شود.” تحقیقات مک کینزی در مورد بیش از 80 تحول در مقیاس بزرگ نشان می دهد شرکتهایی که تجزیه و تحلیل جامع “پتانسیل کامل” را انجام می دهند و اهداف تحول را تعیین می کنند سود نزدیک به دو برابر احتمال بیشتری دارد که سود کل سهام نسبت به گذشته را بیش از اندازه افزایش دهند. اما برای این نوع تحول ، فرهنگ صحیح لازم است.

آرنولدی موافق است. او می گوید: “من فکر نمی کنم هیچ رهبری تمام پاسخ ها را داشته باشد ، اما این مسئولیت ماست که بخواهیم تحولاتی را برای داشتن برخی از راهنمایی ها را برای آنچه که  به نظر می رسد ، داشته باشیم و این بینش را به مرور رشد دهیم.” . وی اضافه می کند که انجام این کار در صورت وجود یک ذهنیت رشد آسان تر می شود. وی اضافه می کند: “این بدان معناست که ما در حال سرمایه گذاری در کارکنان خود هستیم و پاداش شفافیت ، ریسک پذیری هوشمند ، انعطاف پذیری و همکاری را می دهیم.”

اگر مدیران برنامه های پنهانی داشته باشند و بروند و کارهای خود را انجام دهند ، نمی توانند یک تحول موثر ایجاد کنند.  

 از نظر جانسون کنترل ، الیور می گوید تحول و رشد تنها زمانی امکان پذیر است که روی اصول اساسی همراستایی ایجاد شود.

الیور می گوید به دلیل کارهای اولیه انجام شده برای تراز کردن اصول شرکت ، به دست آوردن رهبری صحیح و القای حس حرکت و رشد به فرهنگ تغییر امکان پذیر بوده است. و از آنجا که Johnson Controls از همان ابتدای کار سرمایه گذاری های گسترده ای انجام داده است ، توانسته است به طرز محکم تری به بحران Covid-19 پاسخ دهد.

تحقیقات نشان می دهد که 70 درصد تحولات شکست می خورند ، اما با شروع جسورانه ، سریع عمل کردن ، تقسیم دیدگاه و آرزوها ، رهبران تجارت می توانند این متن را ورق بزنند. اتخاذ رویکرد جامع تر و گسترده تر در تحول ، احتمال اینکه سازمان در سالهای آینده شاهد پیشرفت چشمگیر و پایدار باشد را افزایش می دهد.

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *