نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 3:38 ب.ظ

هوش مصنوعی در هنر: ابزاری ساده یا نبوغ خلاق؟

Artificial intelligence in art: a simple tool or creative genius?

توسط انجمن ماکس پلانک

در اکتبر 2018 ، یک اثر هنری از ادموند دی بلامی ، که با کمک یک الگوریتم هوشمند ساخته شده بود ، به قیمت 432،500 دلار در حراج خانه کریستی حراج شد.

از الگوریتم های هوشمند برای ایجاد نقاشی ، سرودن شعر و سرودن موسیقی استفاده می شود. طبق مطالعه ای که توسط یک تیم بین المللی از محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و مرکز انسانها و ماشین آلات در موسسه توسعه انسانی ماکس پلانک انجام شده است تا به این سوال جواب دهند که آیا مردم هوش مصنوعی را به عنوان خالق ابتکاری هنر تصور می کنند یا خیر؟. و یا اینکه ابزار ساده دیگری است که توسط هنرمندان استفاده می شود  و به نحوه ارائه اطلاعات در مورد هنر  به هوش مصنوعی بستگی دارد.

در اکتبر 2018 ، یک اثر هنری از ادموند دی بلامی ، که با کمک یک الگوریتم هوشمند ساخته شده بود ، به قیمت 432،500 دلار در حراج خانه کریستی حراج شد. طبق آگهی حراج کریستی ، این پرتره توسط هوش مصنوعی ساخته شده است. رسانه ها غالباً این اثر را به عنوان اولین اثر هنری توصیف می کنند که توسط یک انسان خلق نشده بلکه به طور مستقل توسط یک ماشین خلق شده است. درآمد حاصل از این کار به ماشین داده نمی شد بلکه در عوض به جمعی از هنرمندان فرانسوی داده می شد. این مجموعه الگوریتمی را با تصاویر نقاشی های واقعی نقاشان انسانی تغذیه کرده و آن را آموزش داده بود تا به صورت مستقل تصاویر را خلق کند. آنها سپس یک تصویر خاص را انتخاب کردند ، آن را چاپ کردند ، نامی به آن دادند و به بازار عرضه کردند. با این حال ،  اسامی برنامه نویسان توسعه دهنده شبکه های عصبی مصنوعی و الگوریتم های مورد استفاده ذکر نشده اند و هیچ یک از عواید فروش نقاشی را نیز دریافت نکرده اند.

“بسیاری از افراد در هنر هوش مصنوعی دخیل هستند: هنرمندان ،  ازجمله کیوریتورها و برنامه نویسان که به طور یکسان در این امر دخیلند. در عین حال ، تمایل به خصوصی در رسانه ها وجود دارد که هوش مصنوعی را با ویژگی های انسانی معرفی کنند. Ziv Epstein ، دانشجوی دکترا در آزمایشگاه MIT Media و اولین نویسنده مطالعه ، توضیح داد:

طبق گزارشاتی که می خوانید ، هوش مصنوعی خلاقانه به طور مستقل ابتکاری ایجاد می کند  و ما می خواستیم بدانیم که آیا ارتباطی بین این انسان سازی هوش مصنوعی و این سوال وجود دارد که چه کسی برای محصول هوش مصنوعی اعتبار کسب می کند ؟

به همین منظور ، محققان تقریباً 600 شرکت کننده را در مورد چگونگی ایجاد هنر هوش مصنوعی آگاه کردند و از آنها پرسیدند چه کسی باید برای کار هنری  صاحب شناخته شود. در همان زمان ، آنها میزان انسانی سازی هوش مصنوعی هر یک از شرکت کنندگان را تعیین کردند. پاسخهای فردی بسیار متفاوت بود. اما به طور متوسط ​​، افرادی که هوش مصنوعی را ایجاد می کنند و آن را صرفاً به عنوان ابزار درک نمی کنند ، باید صاحب یا خالق هنر هوش مصنوعی شناخته شود و نه افرادی که در فرآیند ایجاد آن نقش دارند.

در پاسخ به این سوال که در فرآیند خلق هنر از طریق هوش مصنوعی کدام یک از افراد شایسته بیشترین امتیاز هستند ، امتیاز  به هنرمندانی که داده هایی را در الگوریتم های یادگیری ارائه داده و آنها را آموزش داده اند ، تعلق گرفت. پس از آن کیوریتورها انتیاز داده شدند و به دنبال آنها تکنسین هایی که الگوریتم ها را برنامه ریزی می کنند. و در آخر ، “جمعیت” (به عنوان مثال انبوه کاربران اینترنت که داده هایی را که غالباً با آن هوش مصنوعی آموزش می بینند) را تولید می کنند ، ذکر شد.

یافته اصلی این مطالعه این است که می توان به طور فعال در این زمینه کار کرد و تعیین نمودکه آیا افراد با استفاده از تغییر زبان استفاده شده برای گزارش سیستم های هوش مصنوعی در هنر ، آن را به طریقی انسانی می کنند یا خیر. روند خلاقیت را می توان با توضیح این واقعیت توصیف کرد که هوش مصنوعی ، فقط توسط یک همکار هنری پشتیبانی می شود ، آثار هنری جدیدی را تصور می کند و خلق می کند.  یا می توان با توضیح این واقعیت که یک هنرمند اثر هنری را تصور کرده و هوش مصنوعی دستورات ساده ای را که توسط هنرمند داده شده است ، به یک اثر تبدیل کرد ه است و توصیفات مختلف میزان انسانی سازی را تغییر داد و بنابراین شرکت کنندگان شناخت و مسئولیت  اثر  حاصل از هوش مصنوعی را به بازیگران انسانی نسبت دادند.

از آنجا که هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در جامعه ما نفوذ می کند ، ما مجبور خواهیم بود بیشتر توجه کنیم که چه کسی مسئول آن چیزی است که با هوش مصنوعی ایجاد می شود. در پایان ، انسانهایی در پشت هر برنامه هوش مصنوعی وجود دارند. این امر خصوصاً در موارد سوء عملکرد هوش مصنوعی رخ می دهد و باعث آسیب می شود – به عنوان مثال ، در یک تصادف با یک وسیله نقلیه خودمختار این امر کاملا واضح است. بنابراین مهم است که درک کنیم که زبان بر دیدگاه ما نسبت به هوش مصنوعی تأثیر می گذارد و انسانی سازی هوش مصنوعی منجر به مشکلاتی در تعیین مسئولیت می شود .

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *