نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 1:19 ب.ظ

استفاده از قدرت رنگ در مارک تجاری و تبلیغات

توسط سارا هانی

فقط 90 ثانیه طول می کشد تا فرد هنگام تعامل با یک محصول جدید نظرات اولیه خود را شکل دهد. و تا 90٪ این ارزیابی فقط بر اساس رنگ است. برداشت های اول مهم است.

رنگ چه نقشی در برقراری ارتباط پیام های اصلی برند به مصرف کنندگان دارد؟ و چگونه کسب و کار ها می توانند به طور موثر از رنگ برای تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید استفاده کنند؟

آیا یک رنگ می تواند احساس خاصی را برانگیزد؟

روانشناسی پشت رنگ موضوعی پیچیده است و تلاشهای بی شماری برای تعیین تأثیرات رنگ بر انتخاب مصرف کننده انجام شده است. ناگفته نماند که نگرش به رنگ ، بر اساس تجارب ، ترجیحات و تربیت شخصی فرد ، یک امر ذهنی است.

آیا رنگ قرمز بیانگر انرژی جوانی است. . . یا خطر؟ یا این رنگ شور است؟ در غرب ، صورتی عمدتا به عنوان یک رنگ زنانه شناخته می شود ، در حالی که در ژاپن  رنگ صورتی دارای ارتباطات مردانه است ، با شکوفه های گیلاس صورتی نشان دهنده جنگجویان است. این امر بستگی به زمینه و محل قرارگیری رنگ و همچنین تجارب قبلی فرد در مورد آن رنگ دارد.

در حالی که شناسایی رنگهای خاص در ایجاد احساسات خاص آسان نیست ، برخی از الگوهای پیام رسانی مهم وجود دارد که باید از ادراک رنگ آموخت.

درس 1: رنگ باعث می شود یک مارک شناخته شود

برخی از موفق ترین مارک های جهان از رنگ استفاده کرده اند تا بلافاصله قابل تشخیص باشند. شما فکر می کنید کوکا کولا  چرا رنگ قرمز را علامت تجاری کرده است . در حقیقت ، استفاده این شرکت از رنگ قرمز در مارک تجاری بسیار موفق بوده است و حتی نام تجاری یکی از مشهورترین شخصیت های دنیای غرب را نیز تغییر نام داده است: بابا نوئل فقط هنگامی شروع به پوشیدن لباس قرمز کرد که کوکا کولا  را دستش گرفت.

مطالعات نشان داده است که مغز ما مارک های قابل تشخیص فوری  را ترجیح می دهد ، مارک تجاری قوی باعث فعالیت شدید در مغز ما می شود. انتخاب رنگ یکی از مهمترین تصمیمات در ایجاد هویت برند در ابتدایی ترین سطح آن است.

در حالی که برای هر نوع خاص از مارک تجاری انتخاب “صحیحی” وجود ندارد ، آنچه مهم است اندازه گیری پاسخ مصرف کننده به تناسب رنگ است. آیا رنگ هایی که برای نشان دادن یک مارک تجاری استفاده می شود ، با آنچه فروخته می شود ، مطابقت دارد؟ مناسب بودن استفاده از رنگ می تواند ارزش ذاتی و فوری را برای یک برند به همراه داشته باشد.

در هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب رنگهای مناسب برای برند شما ، منابع و تئوری های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید ، اما وقتی  به سما فشار می آید ،  و شما بهترین مصرف کنندگان خود را می شناسید. فقط شما می توانید تصمیم بگیرید که مصرف کنندگان شما کدام رنگ را با نام تجاری شما مناسب می دانند.

درس 2: نشاط و کنتراست پاسخ بیننده را تعیین می کند

تنالیته و شادابی رنگ ها می تواند نحوه تعامل و واکنش بیننده با برند شما را تعیین کند. رنگ های روشن و پر جنب و جوش ، انرژی بیشتری و تحریک کنندگی دارند که به احتمال زیاد پاسخ ها و واکنش های شدید بینندگان را برانگیخته است. مک دونالد به طرز مشهوری از سایه های اصلی قرمز و زرد استفاده می کند تا انرژی جسورانه ، سرگرم کننده و هیجانی ایجاد کند.

از طرف دیگر ، رنگهای های ملایم ، تیره و خنثی باعث آرامش بیننده می شود. این سایه های کم جنب و جوش بیننده را قادر می سازد تا اطلاعات بیشتری را پردازش کند – ایده آل برای محصولات و وب سایت هایی که از نظر اطلاعات بسیار سنگین هستند.

رنگ های کنتراست بالا احتمالاً توجه مشتری را به خود جلب می کنند. به همین دلیل علامت گذاری “SALE” اغلب آن فونت سفید فوری قابل تشخیص را در پس زمینه قرمز روشن تعریف می کند. ترکیبات و الگوهای رنگی با کنتراست بالا می توانند در تشویق اقدامات مصرف کننده بسیار موثر باشند.

درس 3: زن و مرد رنگ های مختلف را ترجیح می دهند

به طور کلی ، برخی از رنگ ها در بین جنس های خاص محبوبیت بیشتری دارند. اگر مخاطب کاملا مرد یا زن را هدف قرار داده اید ، درک روندهای مختلف ترجیح رنگ بین زن و مرد مفید است.

آبی محبوب ترین رنگ در بین هر دو جنس است ، اما به ویژه در مردان. زنان سایه های بنفش ، قرمز و سبز را ترجیح می دهند ، در حالی که مردان سیاه و سبز را ترجیح می دهند. کم توجه ترین رنگ در بین مردان قهوه ای ، زرد و سفید است ، در حالی که در بین زنان خاکستری ، سفید ، زرد و قهوه ای است.

درس 4: قدرت شناخت روندهای رنگی تثبیت شده وجود دارد

در حالی که رنگ ها در سایه ها و رنگ های مختلف می توانند پیام های بی شماری را برقرار کنند ، اما برخی از روندهای استفاده از رنگ در بین مارک های اصلی وجود دارد. آگاهی از این گرایش ها می تواند به برند شما این قدرت را بدهد که یا با انطباق با پیام های رنگی تثبیت شده پیام واضحی را برقرار کند یا با جلب توجه به روند موجود ، برجسته شده و بیانیه دهد.

برخی از نمونه های روندهای فوری قابل تشخیص رنگ در مارک تجاری غربی عبارتند از:

آبی: آبی معمولاً با اعتماد و وفاداری همراه است. به بانکداری آنلاین یا پی پال فکر کنید.

مشکی: مارک های لوکس مانند هتل Chocolat ، Burberry و Rolls-Royce برای مثال چند مورد با موفقیت از رنگ مشکی برای برقراری ارتباط با کلاس ظرافت و کلاس روز استفاده می کنند.

سفید: سفید به برند یک شفافیت ، فضا و سادگی می بخشد. شاید به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های فن آوری در هویت تجاری خود بسیار زیاد از رنگ سفید استفاده می کنند. اپل مشهورترین نمونه این امر است.

سبز: به دلیل ارتباطات واضح آن با طبیعت ، از رنگ سبز اغلب برای انتقال نگرانی های زیست محیطی استفاده می شود. به همین ترتیب ، شرکت هایی که می خواهند مسئولیت زیست محیطی خود را برجسته کنند ، اغلب رنگ سبز را در مارک تجاری خود گنجانیده اند.

https://www.allbusiness.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *