نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 10:57 ق.ظ

وقت آن است که سرمایه گذاری در زیرساخت های کامیون های برقی را شروع کنیم

کامیون و اتومبیل در بزرگراه پاریس-بروکسل هنگام غروب آفتاب در تیلوی-لز-کامبرا ، فرانسه ، 4 دسامبر 2019 رانندگی می کنند03 آگوست 2020    لورا گرل

    حمل و نقل جاده ای منبع اصلی انتشار گازهای آلوده کننده در بخش حمل و نقل است و کاهش آن در این بخش برای تحقق اهداف آب و هوایی توافق نامه پاریس مهم است.

    اما محدودیتهای در دسترس بودن زیرساخت های شارژ ویژه کامیونها و کندتر شدن میزان استفاده از کامیون های  برقی در بزرگراه های اروپا ، علت آن است.

    آنچه باید اتفاق بیفتد و چگونگی آن.

اگر بخواهیم اهداف اقلیمی پیمان پاریس را برآورده کنیم ، دود زدایی از بخش حمل و نقل اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. بحث عمومی و فشار مداوم بر روی تولیدکنندگان خودرو منجر به افزایش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه برای بهبود اتومبیل های سواری برقی شده است . اما اگرچه در بخش الکترونیکی مرتبط اتفاقات زیادی رخ داده است ، اما مسیر انتشار گازهای آلاینده بخش حمل و نقل جاده ای علیرغم حرکت مثبت و پیشرفتهای چشمگیر فناوری در باتری ها و بهبود راندمان با اهداف قطعنامه پاریس فاصله دارد.

در اروپا ، کامیون ها تقریباً 2٪ وسایل نقلیه موجود در جاده ها را تشکیل می دهند. با توجه به اینکه بزرگراه های اروپا در بیشتر اوقات به شدت پر ازدحام می شوند ،  این موضوع را به سختی می توان باور کرد.

این 2٪ از وسایل نقلیه مسئول  22٪ از میزان انتشار CO2 ناشی از حمل و نقل زمینی را دارند. و تقاضای رو به رشد خدمات حمل و نقل نشان می دهد که تولید گازهای گلخانه ای حتی در آینده از حدود 2.5 Gigatonnes (Gt) امروز تا 4.6 Gt تا اواسط قرن افزایش می یابد.. با وجود اهمیت کاهش تولید گازهای گلخانه ای در حمل و نقل خودرو های سنگین جاده ای ، این بخش خاص در بحث عمومی درباره آینده جابجایی ها مورد توجه کمتری واقع شده است.

    تاکنون چه اتفاقی افتاده است؟

آخرین داده های انجمن تولید کنندگان اتومبیل اروپا (ACEA) نشان می دهد که 97.9٪ از کامیون های جدید ثبت شده در اتحادیه اروپا با سیستم دیزل کار می کنند. وسایل نقلیه الکتریکی فقط 0.2٪ از کل فروش کامیون های جدید را در سال 2019 به خود اختصاص داده اند و وسایل نقلیه دارای انرژی جایگزین تقریباً 2٪ سهم بازار را دارند. علیرغم سهم حاشیه ای بازار ، آنچه که باید توجه داشت مقایسه سالیانه است. در سال 2019 تقاضا برای کامیون های برقی با 109.2 درصد رشد قابل توجهی داشته است. علاوه بر این ، یک بررسی انجام شده توسط Bain & Company نشان می دهد که مشتریان به طور فزاینده ای به وسایل نقلیه کمتر آلاینده علاقه مند هستند. حدود 40٪ از پاسخ دهندگان نظرسنجی اظهار داشتند كه قصد خرید یك یا چند كامیون هیبریدی یا برقی را در خرید بعدی خود دارند.

این خبر خوب است – به ویژه به این دلیل که اروپا اهداف بلندپروازانه ای را برای دفع گازهای آلاینده از  وسایل حمل و نقل های سنگین تعیین کرده است.

در آگوست سال 2019 ، آیین نامه جدید اتحادیه اروپا در مورد استانداردهای انتشار CO2 برای وسایل نقلیه سنگین وارد عمل شد. برای هم ترازی میزان انتشار وسایل نقلیه سنگین با اهداف توافق نامه پاریس ، در این آیین نامه مقرر شده است که میزان انتشار گازهای گلخانه ای در سال 2025 پانزده درصد در مقایسه با سال 2019 و  تا سال 2030 نیز به میزان 15٪ کاهش یابد.

زیرساخت ها مهم است

هزینه باتری ها طی یک دهه گذشته بسیار کاهش یافته است. در حالی که در سال 2010 هزینه هر کیلو وات ساعت 183 دلار بود ، در سال 2019 به 156 دلار در هر کیلووات ساعت رسیده است. غول های تولید کامیون مانند دایملر ، MAN و ولوو در حال افزایش تولید کامیون های با انتشار صفر هستند و به نظر می رسد تقاضا برای محصولات آنها افزایش یافته و به طور پیوسته در حال افزایش است .  بازیگران جانبی مانند Carrefour ، IKEA ، Unilever ، Heineken و Nestlé قول داده اند که اثر کربن خود را کاهش دهند و خواستار حمایت بیشتر مردم برای تسهیل در سبز سازی صنعت حمل و نقل شدند.

اینها تحولات مثبتی است. فقط یک مشکل جزئی وجود دارد: زیرساخت.

مطالعات نشان می دهد که جذب خودروهای مسافری شخصی برقی نه تنها با کل هزینه مالکیت آنها (TCO) بلکه با در دسترس بودن زیرساخت شارژ عمومی به میزان کافی همبستگی دارد.

مروری بر عرضه فعلی از EV و شارژرهای عمومی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا

در حالی که سرمایه گذاری در زیرساخت ها طی دهه های گذشته و طرح های تشویقی ملی متعددی منجر به افزایش قابل توجهی در اتومبیل های مسافری شخصی برقی شده است ، هنوز هیچ هماهنگی برای متعادل کردن زیرساخت های شارژ عمومی به طور خاص برای استفاده از کامیون های برقی وجود ندارد. توجه به این نکته ضروری است که مشخصات فنی زیرساخت شارژ مورد نیاز برای وسایل نقلیه سنگین از مشخصات خودروهای سواری متفاوت است. برای شارژ یک کامیون الکتریکی ، به نقاط شارژ قدرتمندتری نیاز است و این موارد به بهترین وجه در امتداد بزرگراه های اروپا در مکانهایی قرار دارند که می توانند پارکینگ کافی داشته باشند. شارژ شدن یک کامیون سنگین با  زمان یک شارژر در نظر گرفته شده برای اتومبیل های مسافری شخصی باتری ، در حال حاضر شش روز کامل طول خواهد کشید – اما با وجود نقاط شارژ قوی تر ، این زمان به 45 دقیقه می رسد.

وضعیت فعلی نقاط شارژ مناسب برای کامیون های سنگین ، مطابق مطالعه جدیدی که توسط ACEA در مارس 2020 منتشر شد ، نشان می دهد که مراکز شارژ در دسترس وجود دارد که انرژی و توان این وسایل نقلیه را تامین می کند (آنها به شارژرهایی احتیاج دارند که با 500 کیلووات یا بیشتر کار کنند).

تا سال 2030 ، تخمین زده می شود که حدود 200،000 وسیله نقلیه سنگین برقی (بیش از 3.5 تن وزن) در اروپا فعالیت کنند. طبق اعلام اتحادیه تولید کنندگان اتومبیل اروپا ، این امر به حداقل 20،000 مرکز شارژ عمومی با قدرت بالا در طول بزرگراه های اروپا تا سال 2030 نیاز دارد.

 علاوه بر این ، شارژ انباره ها خود نیاز به شارژرها در مراکز لجستیک برای پوشش کل مسیرهای حمل و نقل دارد. تخمین زده می شود که حدود 80٪ از  این نیاز انرژی در طول شب امکان داشته باشد ، در حالی که 15٪ باید در مقصد تأمین شود. 5٪ باقیمانده اما باید توسط نقاط شارژ عمومی پوشش داده شود.

نقشه راه برای پیشرفت

طبق مقررات اروپایی ، سرمایه گذاری بیشتر در زیرساخت ها و رویکردی هماهنگ در سراسر اروپا لازم است تا کامیون های برقی جایگزین مناسبی برای کامیون های موتور احتراق داخلی باشند دیزلی باشند. اهداف اتصال به کشورهای عضو تعیین شده توسط کمیسیون اروپا برای تامین زیرساختها در کنار ابتکارات صنعتی برای پیشبرد استفاده برق در حمل و نقل جاده ای سنگین در اروپا مورد نیاز است. ابتکار عمل توسط بازیکنان صنعت ، مانند eTruck توسط دایملر ، با تهیه استانداردها و مقررات مشترک باید از نظر سیاسی پشتیبانی شود.

ابتکار جدید حمل و نقل جاده ای Decarbonizing Forum ، ذینفعان را از طریق اکوسیستم حمل و نقل الکترونیکی برای تسریع در انتقال و پذیرش وسایل نقلیه سنگین با انتشار صفر در اروپا ، گرد هم خواهد آورد. این ابتکار عمل به منظور ایجاد نقشه های عملی قابل اجرا ، رانندگان بی خطر و مدل های تأمین مالی برای بازیگران تقاضا و عرضه این اکو سیستم خواهد بود. علاوه بر این ، این طرح با هدف مشارکت در کار سیاست گذاری اندیشکده های مشهور و ایجاد طرح های بین المللی صنعت مانند حمل و نقل و محیط زیست ، RAP ، ICCT و ECTA انجام می شود.

https://www.weforum.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *