نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 5:36 ب.ظ

استارت آپ نیوزیلندی به شبکه جهانی بی سیم برق نگاه می کند

wireless energy

توسط پیتر گراد ، گزارش 31 آگوست 2020اعتبار Unsplash / CC0

یک شرکت نوپای انرژی در نیوزیلند معتقد است که می تواند با سیستم انتقال برق بی سیم که می تواند برق را به مناطق صعب العبور نیز برساند ، دنیا را از این نظر تأمین کند و این کار را با هزینه کمتری نسبت به خطوط برق سنتی انجام دهد.

شرکت نوپای ، Emrod با یک شرکت منبع تغذیه پیشرو در این راستا در آزمایش انتقال قدرت با استفاده از یک سری آنتن ها همکاری کرده است.  بنظر می رسد که تنها عامل محدود کننده آنتن ها این است که باید در فاصله دید با یکدیگر قرار بگیرند.

این سیستم متشکل از یک منبع تغذیه ، یک آنتن انتقال دهنده ، ایستگاه های رله متعدد و یک آنتن گیرنده است که غالباً به آن “رکتن” گفته می شود.

Emrod انرژی الکتریکی را به مایکروویو تبدیل می کند ، که به نوبه خود از طریق یک پرتو استوانه ای به ایستگاه های رله منتقل می شود. این ایستگاه ها پرتو را دوباره متمرکز می کنند و آن را در مسیر خود به سمت که هدف بعدی است هدایت می کنند ، جایی که از طریق  مایکروویوها دوباره به برق تبدیل می شوند.

البته این مفهوم جدیدی نیست. در حقیقت ، مهندس برق و مخترع، آینده نگر نیکولا تسلا بیش از 100 سال پیش یک سیستم الکتریکی بی سیم را تصور کرده بود . شبکه های رله مایکروویو شبه قاره ای در دهه 1950 ارتباطات تلفنی بین اروپا و آمریکا را باز کردند و در دهه های اخیر ما را به طور فزاینده ای از فن آوری ارتباطات شبکه های بی سیم و ماهواره بهره مند کرده است.

آنچه باعث برجسته شدن سیستم جدید این شرکت می شود ، درجه بالای کارایی و تقریباً کمبود اتلاف انرژی است.

گرگ کوشنیر ، بنیانگذار شرکت امرود ، گفت: “کارایی تمام مولفه هایی که توسعه داده ایم تقریباً خوب و نزدیک به 100 درصد است.” وی گفت که سیستم وی از عناصر مشابه اجاق مایکروویو خانگی معمولی استفاده می کند که تنها به 70 درصد بازده می رسند. توسعه مواد جدیدتر برای انتقال انرژی در سال های اخیر به حداقل رساندن اتلاف انرژی کمک می کند.

کوشنیر گفت: “ما اولین کسانی نیستیم که از این فناوری استفاده می کنیم اما اولین کسانی هستیم که از نظر تجاری یک راه حل مناسب داریم.”

شرکت امرود این سیستم را تاکنون در مسافت های کوتاه 130 پا آزمایش کرده است. مقامات شرکت می گویند هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم این سیستم در بیش از صدها مایل کاملاً کار نخواهد کرد. تاسیسات دریایی می توانند نیرو را به مقصدهای صعب العبور منتقل کنند. برق می تواند به راحتی از طریق مناطق کوهستانی یا مناطقی منتقل شود که برای انجام سیم کشی های سنتی بسیار مضر یا هزینه بر است. پس از طوفان ها یا سایر بلایای طبیعی می توان ایستگاه های برق بی سیم را به سرعت راه اندازی کرد.کوشنیر گفت: “ما می توانیم دقیقاً از همین فناوری برای انتقال 100 برابر بیشتر انرژی در فواصل بسیار طولانی تر استفاده کنیم.”

آیا حیوانات وحشی مانند پرندگان می توانند تحت تأثیر پرتوهای مایکروویو قرار بگیرند؟ مقامات امرود می گویند یک حلقه محافظ از پرتوهای لیزر که به عنوان محافظ در اطراف انتقال مایکروویو عمل می کنند ، با نزدیک شدن اجسامی مانند پرندگان ، سایر حیوانات یا انسان ، پرتوها را خاموش می کند. قطعی های لحظه ای نباید بر روی انتقال قدرت کلی تأثیر بگذارد. امکاناتی که از تجهیزات حساس مانند وسایل پزشکی استفاده می کنند ، برای قطع شدن گاه به گاه برق که حتی توقف چند ثانیه ای در آنها بسیار حیاتی است ، باید از باتری های پشتیبان استفاده کنید. علاوه بر این ، چگالی قدرت کم است.

کوشنیر گفت: “فقط این مهم نیست که چقدر نیرو جذب می شود ، بلکه چقدر در هر متر مربع نیرو جذب می شود مهمتر است.” او می گوید آب و هوای بد یا شرایط نامساعد جوی تاثیری در انتقال نخواهد داشت. در صورت عدم موفقیت در انتقال ، ایستگاه های سیار متصل به کامیون ها می توانند نسبتاً سریع برای رفع کمبود ارسال شوند.

کوشنیر گفت: “ما به میزان زیادی انرژی پاک آبی ، خورشیدی و بادی در سراسر جهان در دسترس داریم اما چالش های پرهزینه ای برای تأمین انرژی با استفاده از روش های سنتی همراه است.” “من می خواستم به یک راه حل برای انتقال تمام انواع انرژی به مقدار مورد نیاز ، به روش مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست ارائه دهم.”

وی گفت: “روشهای تولید و ذخیره انرژی طی قرن گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است اما انتقال انرژی تقریباً برای 150 سال بدون تغییر باقی مانده است”

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *