نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 4:41 ق.ظ

سیستم جدید برای جلوگیری از ترافیک در اسپانیا

road traffic jam

توسط Asociacion RUVID  26 آگوست 2020

با خروج از تعطیلات در ساعت نه صبح در مسیر های منهی به دوربرگردان هایی که به بزرگراه A-3 والنسیا منتهی می شوند ، خود رو ها به بن بست رسیده اند. آیا می توان این ترافیک را متوقف کرده و یا حداقل کاهش داد؟

 تیمی از محققان دانشگاه پلی تکنیک والنسیا (UPV) سیستم جدیدی برای شمارش خودکار وسایل نقلیه ارائه داده اند که به دستیابی به این هدف کمک می کند. این ابزاری با هزینه بسیار کمی است که به راحتی می تواند در میادین و چهارراه ها نصب شده واطلاعات ماتریس مبدا-مقصد را به روشی مداوم و خودکار تولید کند.

این روز ها مدیریت ترافیک به دلیل تراکم زیاد وسایل نقلیه در شبکه راهها و همچنین به دلیل افزایش باربرای حمل بین نقاط مختلف و افزایش سرعت ترافیک از اهمیت بالایی برخوردار است. این عوامل منجر به مشکلات مربوط به ترافیک در انواع جاده ها ، چه شهری و چه بین شهری می شود. گفته می شود که هزینه سالانه آن در اسپانیا حدود 5،500 میلیون یورو است.

به این معنا ، محققان UPV توضیح می دهند که داشتن اطلاعات دقیق در زمان واقعی در مورد ماتریس مبدا-مقصد برای مدیریت مناسب ترافیک بسیار مفید است. “این ماتریسها امکان شناختن تعداد وسایل نقلیه از مبدأ خاص (O) و به هر مقصدی که می روند (D) را دارند و با این اطلاعات ، نهاد متولی مدیریت ترافیک می تواند بهترین و تا حد امکان سریع ترین تصمیمات را بگیرد ، تا اطمینان حاصل شود که ترافیک تا حد ممکن روان است. “روبن سانچو ، محقق مؤسسه ریاضیات چند رشته UPV این موضوع را توضیح می دهد.

به طور سنتی ، ثبت اطلاعات برای به دست آوردن این ماتریس های مبداء مقصد با شمارش دستی در سایت انجام شده است. با این حال ، برای حجم زیاد ترافیک ، این  روش کارآمد نیست. علاوه بر این ، سیستم های شناسایی خودکار امروزی دارای نواقص فنی خاصی هستند ، زیرا آنها نیاز به نصب دوربین هایی در ارتفاع دارند که می تواند تحت تأثیر شرایط آب و هوایی نافذ ، ناشی از خود ترافیک و غیره باشد ، که باعث احتمال خطای زیاد باشد ، و بنابراین آنها بسیار قابل اعتماد نیستند.

به همین دلیل ، تیم تحقیقاتی UPV سیستمی ارائه داده اند که می تواند با استفاده از تجزیه و تحلیل ثبت وضعیت ارائه شده توسط شبکه ای از سنسورها (شتاب سنج ها و مغناطیس سنج ها) ، نوع وسیله نقلیه ای را که از تقاطع عبور می کند طبقه بندی کند و در عین حال ، در زمان واقعی ماتریس های مبدا و مقصد را تولید کند.

روبن سانچو می گوید: “این ابزار به مدیریت بهینه و دقیق ترافیک کمک می کند ، این امر باعث می شود با آگاهی از الگوهای تحرک وسایل نقلیه ، از بروز حجم ترافیک جلوگیری شود و در هر صورت ، از سرعت آنها کاسته شود.”

سیستم چگونه کار می کند؟

این سیستم از واحدی برای ثبت و ارسال داده ها و توسط حسگرها ، شتاب سنج و مغناطیس سنج ها که در جاده نصب شده اند تشکیل شده است. به منظور نظارت بر ترانزیت وسایل نقلیه ، این دستگاه ها در تمام جاده های منتهی به داخل و خارج از تقاطع توزیع و نصب می شود و در هر یک جاده ها ایستگاه اندازه گیری ایجاد می شود.

با عبور هر یک از این ایستگاه ها ، وسایل نقلیه سنسورهایی را فعال می کنند که به آنها امکان طبقه بندی و شناسایی داده می شود. تجزیه و تحلیل سیگنال لرزشی تولید شده توسط تعامل وسیله نقلیه – جاده امکان دستیابی به تعداد محورهای وسیله نقلیه و فاصله بین آنها را ممکن می سازد. امکان طبقه بندی نوع وسیله نقلیه با استفاده از یک معیار طبقه بندی استاندارد را فراهم می کند .

اما از سویی دیگر ، جرم فلزی وسیله نقلیه و توزیع آن اختلال در میدان مغناطیسی ایجاد می کند که امکان طبقه بندی وسایل نقلیه را به روشی منحصر به فردی با اصطلاح “رد پای مغناطیسی” ایجاد می کند. این امکان را می دهد که برای هر وسیله نقلیه ، مبدا (O) و مقصد  را(D) بدانید.

وی می گوید : این داده ها در یک زمان واقعی با یک سری الگوریتم های ریاضی فیلتر ینگ سیگنال های به دست آمده از سنسورها را انجام می دهند ، پردازش می شوند. از این طریق ، ماتریس های مبدا-مقصد برای هر تقاطع بدست می آیند و نه تنها تعداد وسایل نقلیه را یاد می گیرند ، همچنین طبقه بندی و تفکیک آنها  را ، به عنوان مثال ، بین اتومبیل های مسافری ، وسایل نقلیه سنگین ، موتور سواری و غیره را انجام می دهند.

این سیستم می تواند برای انتقال داده در زمان واقعی به سرور یا مرکز هماهنگی به شبکه های ارتباطی بی سیم و کابل وصل شود. این اطلاعات به اشخاصی که وظیفه نگهداری و مدیریت جاده را برعهده دارند اجازه می دهد تا وضعیت بویژه را به روز کرده و به مدل های مدیریت و پیش بینی ترافیک تغذیه کنند تا اقدامات را تعریف کنند. https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *