نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 5:10 ب.ظ

در فناوری برق سبز ، راه حل های کوچک نیز مقرون به صرفه است

17 آگوست 2020توسط موسسه مطالعات پایداری پیشرفته (IASS)

مقایسه عرضه در مقیاس قاره و عرضه در مقیاس منطقه ای. اعتبار: تیم ترندل ، IASS / ETH زوریخ

اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال 2050 به وضعیت پایداری آب و هوایی برسد و برای دستیابی به این هدف تا حد زیادی به برق تجدید پذیر متکی است. نحوه اجرای این انتقال به نوع انرژی سبز موضوع بحث های داغی است: یک سیستم در مقیاس قاره ای که زیرساخت های تولید انرژی را در مناسب ترین مکان ها متمرکز می کند مقرون به صرفه ترین راه حل را ارائه می دهد ، اما بسیاری از شهروندان از شبکه های کوچکتر و پراکنده تری حمایت می کنند. یک مطالعه جدید که توسط محققان پوتسدام و زوریخ تهیه شده است نشان می دهد که اجرای چنین سیستم هایی  با هزینه های اضافی قابل توجهی مواجه نمی شود.

محققان امکان سنجی فنی و اقتصادی  ، تولید برق تجدید پذیر در سطح قاره ، ملی و منطقه ای را مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه با هدف بررسی اینكه آیا سیستم های تأمین انرژی كوچك به مراتب گران تر از یك سیستم در مقیاس قاره هستند . تری ترندل مؤسسه مطالعات پایداری پیشرفته ، پوتسدام / ETH زوریخ توضیح می دهد كه : طرفداران سیستم قاره ای معتقدند كه در مقیاس بزرگ راه حل ها مقرون به صرفه تر هستند ، تأمین کنندگان را قادر می سازند نوسانات را متعادل کنند و استفاده کارآمد از منابع را بدون توجه به موقعیت مکانی آنها تسهیل کنند.در حالی که این مزایا غیرقابل انکار هستند ، اما منافع سیاسی و پذیرش عمومی نقش مهمی در شکل گیری انتقال انرژی بازی می کنند . در نتیجه ، همچنین باید توجه مناسبی به سیستمهای کوچکتر بشود. “

مدل سازی انجام شده به عنوان بخشی از مطالعه تأیید کرده که مقرون به صرفه ترین راه حل شامل ایجاد شبکه به هم پیوسته اروپا برای توزیع برق تولید شده در نقاط مختلف اروپا با بهترین منابع خورشیدی و بادی می باشد. اما اگر تأمین کنندگان قادر به تعادل نوسانات تولید برق در کشورها و مناطق باشند ، هزینه های ناخواسته و اضافی که توسط سیستم های کوچکتر اعمال می شود کم است. در این حالت ، اپراتورهای شبکه می توانند به جای استقرار فن آوری های ذخیره سازی پرهزینه یا محدود کردن تولید برق از باد و نیروگاه های خورشیدی ، با تعادل برق با شبکه های همجوار ، با همکاران در سطح ملی و منطقه ای همکاری کنند تا  تعادل نوسانات را با استفاده از برق برقرار کنند.

ایجاد بازار انرژی اروپا با عملکرد مناسب می تواند اضافه هزینه هایی را که توسط سیستم های مقیاس کوچک ایجاد شده است به کمتر از 20 درصد در مقایسه با یک سیستم عرضه قاره ای کاهش دهد. به گفته نویسندگان ، این یافته از تلاش های فعلی برای ایجاد بازار برق اروپا و گسترش شبکه اتصالات بین مرزی که سیستم های ملی را بهم پیوند می دهد ، پشتیبانی می کند و این به تعادل نوسانات کمک می کند.

نیازهای زیرساختی بسیار متفاوت است

بر اساس این مطالعه ، محل زیر ساخت های تولید برق تأثیر قابل توجهی در هزینه تأمین برق کاملاً تجدید پذیر ندارد. یوهان لیلیستام (نویسنده یوتان پوتسدام / دانشگاه پوتسدام) می گوید که “با این وجود ، موقعیت مکانی بر انتخاب زیرساخت ها تأثیر بسزایی می گذارد ، به ویژه با توجه به این سوال که آیا نیاز به تولید بیشتر یا زیرساخت های انتقال نیاز است. با توجه به این ، برای ترقی در انتقال انرژی باید اندازه دلخواه سیستم های تولید برق به سرعت روشن شود.”

 چندین راه حل امکان پذیر است ،  مثلا یک سیستم قاره ای که در آن تولید برق در بهترین مکانها از طریق چندین سیستم محلی کوچکتر که در آنها برق نزدیک به  محل مصرف کنندگان تولید می شود. https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *