نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 7:05 ب.ظ

آب ، موضوعی مرتبط با همه ابعاد زندگی و کسب و کار

Importance of Water Management | Water Resource Management

 یک پرسش ساده است که پاسخ آن در یک سطح کلان سخت و پیچیده است .

چرا آب برای ما  مهم است؟

 تقریبا در تمامی فرهنگها آب یک منبع بسیار مقدس برای موجودیت بشر است. تمدنهای برجسته جهان مانند بین النهرین ، مصر ، چینی ، و غیره را بنا نهاد ، از زمان های بسیار قدیمی در کنار رودخانه های بزرگ شکل گرفتند. تا امروز زیباترین و مهمترین شهرهای دنیا تقریبا با یک رودخانه و یا ساحل دریا ارتباط دارند.

اما در قرن بیست و یکم ،  تحقیقات این واقعیت را اثبات کرده است که مردم به جایی می رسند که آب از نظر ارزش به اندازه مواد بسیار کمیاب گران باشد. جای تعجب نیست که ما از طبیعت به حدی بهره برداری کرده ایم که بحران آب در سراسر جهان بوجود آمده است .

دقت کنیم که در اروپا که قاره سبز نامیده می شود ، آب به عنوان یکی از مهمترین موضوعات اتحادیه مطرح می باشد و در راستای مدیریت آن نهادی بسیار قوی برای هماهنگی همه ارگانها در رابطه با آن بنام پلتفرم تکنولوژی آب برای تحقیق و توسعه و ایجاد خلاقیت و نوآوری ایجاد شده است .

اما چند محور اصلی وجود دارد که همه باید به آنها توجه کنیم . در سطح فردی و اجتماعی بعنوان یک مسوولیت اجتماعی در هر شغل و پیشه ای که داریم .

جلوگیری از آلودگی آب

 یکی از مهمترین مواردی  مهم که با این م.ضوع  است  این است که که اجسام مختلف و مواد مضر در آب  رودخانه ها ، اقیانوس ها ، دریاچه ها ، خلیج ها و غیره به دلیل انفجار جمعیت ، روز به روز و بشدت زیاد می شوند.

ما مقدار واقعی آب آشامیدنی مورد نیازمان را در کره زمین را از دست می دهیم. آب های زیرزمینی برای منافع  خصوصی برخی از افراد مورد استفاده قرار می گیرند. روزی خواهد رسید که دیگر هیچ مخزن آب زیرزمینی باقی نمانده است. این موضوعات خیلی جدی تر از وضعیت فعلی دنبال شود.

نحوه استفاده از منابع

مدیریت آب به توسعه روشهای آبیاری کارآمد برای بهسازی کشاورزی در کشور کمک می کند.در این رابطه نهاد ها و سازمانهای مرتبطی وجود دارند. اقدامات و برنامه های آنها باید بسیار جدی تر و عمیق تر دنبال شود.

 استفاده صحیح از آب در مصارف شهری نیز می تواند این منبع با ارزش را ذخیره کند. مدیریت آب در سطح فردی و خانگی  به ما می آموزد که هر زمان که لازم باشد از مقدار محدودتری از آب استفاده کنیم. این باعث می شود همه شهروندان در قبال هدر رفتن آب پاسخگو باشند.این امری بدیهی است که ما باید منابع آب را برای نسل های آینده  نیز حفظ کنیم.

بلایای طبیعی

    گرمایش جهانی در حال از بین بردن منابع طبیعی موجود در کل کره زمین  است و شتاب  برای پیشرفت صنعتی اوضاع را  بسیاربدتر  و پیچیده تر می کند. در چنین شرایطی منابع آب  قربانی مسائل زیست محیطی و فجایع مربوطه می شود .  خشکسالی ، یکی از موضوعات مهم در کشورمان است که زیر بنای جامعه را سست کرده و سیاسیتهای زیربنایی مهمتری را می طلبد .

به نمودار زیر توجه کنید که بصورت ساده اهمیت آب را نشان می دهد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *