نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 3:50 ب.ظ

درباره بزرگترین پروژه شهرسازی دنیا در عربستان چه می دانید؟

Visitors watch a 3D presentation at an exhibition on Neom held in Riyadh, Saudi Arabia

روت میکلسون  ، آخرین بار در دوشنبه 4 مه 2020 20.30 BST تغییر یافته است. بازدید کنندگان نمایشگاهی سه بعدی را در نمایشگاهی از Neom که در ریاض ، عربستان سعودی برگزار می شود ، مشاهده می کنند. عکس: فیصل الناصر / رویترز

برخی می گویند این است  آن چیزی که بر روی خون ما ساخته شده است با هزینه واقعی 500 میلیارد دلار برای عربستان سعودی ،  شهری بنام Neom .

با یک ماه مصنوعی و تاکسی های  در حال پرواز ، که به حساب نسل بعدی بشریت صورتحساب می شود. اما در زیر روکش حیرت انگیز آن ، داستان تهدیدها ، اخراج اجباری و خونریزی نهفته است.

شهر کویری آینده گرایانه که در شمال غربی عربستان سعودی ساخته می شود ، مساحتی بزرگتر از بلژیک را در بر می گیرد.

وب سایت اعلام کرد: “آینده یک خانه جدید دارد.”

صدا یی روی موسیقی متن  بصورت پخش مکرر می گوید: “این یک منطقه باکره است که زیبایی زیادی دارد” ،  و یک ویدیوی تبلیغاتی عکس های پانورامای رنگی از وسعت کویرهای زیبا و تالابهای لاجوردی عمیق را ردیابی می کند.

“انسانهای بهتر ، جامعه بهتر” ، این چیزی است که شعار داده می شود.

این ذهنیت ولیعهد محمد بن سلمان ، شهر جدید نئوم ، که  بر مبنای ترکیبی از واژه یونانی “جدید” و اصطلاح عربی “آینده” نامگذاری شده است ، قرار است منطقه ای به اندازه بلژیک را در قسمت های دور محلی در شمال ساحل دریای سرخ عربستان سعودی را پوشش دهد..

هیچ کمبودی در وعده های عجیب و غریب برای این دولت شهر 500 میلیارد دلاری (400 میلیارد پوند) وجود ندارد. طبق اسناد راهبردی که سال گذشته بیرون آمد ، این پروژه ممکن است شامل یک ماه مصنوعی عظیم ، سواحل درخشان در تاریکی ، تاکسی های در حال پرواز ، کارگران روباتیک برای تمیز کردن خانه های ساکنان و یک جاذبه به سبک پارک ژوراسیک با مارمولک های انیماترونیک باشد. .

امور تبلیغاتی تأکید کردند که Neom در زمینی “بکر” ساخته خواهد شد و آماده است تا با فناوری آینده نگر فتح شود. یکی از کارمندان Neom که در این فیلم نشان داده شده است ، می گوید:” در 10 سال آینده نسبت به امروز ما به عقب خواهیم نگریست و خواهیم گفت که اولین کسانی بودیم که به اینجا آمدیم. “

با این حال ، بخشی از این سایت خانه قبیله هوویتات است که نسل های مختلف عربستان سعودی ، اردن و شبه جزیره سینا و نسل های قبل از تأسیس دولت سعودی را در آن نشان می دهد .  اما حداقل 20،000 عضو قبیله اکنون به دلیل  اجرای این پروژه با اخراج روبرو شده اند ، و هیچ اطلاعی از محل زندگی آنها در آینده وجود ندارد.

“الیا هایل آتیه الهوویتی” ، فعال صریح و عضو قبیله ساکن لندن است ،  وی می گوید: “از نظر قبیله هویتات ، نئوم بر روی خون ما ، بر روی استخوانهای ما ساخته شده است.” “این پروژه قطعاً برای افرادی که قبلاً در آنجا زندگی می کرده اند ، نیست. این برای گردشگران است ، افرادی که پول دارند. اما نه برای افراد اصلی که در آنجا زندگی می کنند. “

برای برخی سعودی ها ، ، نئوم با ارائه گزارش قانونی خود در مورد قبیله هویتات در میان آنها  ، به طور مستقیم به پادشاه ، نسخه ای از سوی سعودی را نشان می دهد که به سادگی برای خاموش کردن آنها طراحی شده است. احتمالاً ساکنان و بازدید کنندگان این سایت مجاز به نوشیدن الکل و لذت بردن از ناهار خوری خوب در یک نسخه آینده نگر از بهشت ​​هستند که قرار است شامل یک شبکه گسترده جمع آوری داده ها ، از جمله پهپاد و فناوری تشخیص چهره باشد که کل این کشور شهر را در بر می گیرد.

کشته شدن عبدالرحیم الهوایتی در 13 آوریل ، تنش بین قبیله و برنامه های توسعه پادشاهی را نشان داد. وی که یکی از ساکنین شهر قوربهات بود ، به چهره منتقد قبایل نسبت به اخراج اجباری آنها ، و ابراز شکایت در فیلم های ارسال شده برای رسانه های اجتماعی ، و در فیلم های دیگران تبدیل شده بود. یک قطعه فیلم نشان داد که وی با یک مقام سعودی که برای صحبت با ساکنان به این شهر سفر کرده بود ، مقابله کرده است.

عبدالرحیم الهویتیتی فیلم هایی را به صورت آنلاین منتشر کرد که به جهانیان هشدار می داد که نیروهای امنیتی سعودی در تلاش برای اخراج وی هستند.

عبدالرحیم الهواتی یکی از آخرین فیلم های خود را در اواسط آوریل ساخت. وی با اشاره به نیروهای امنیتی در شهر خود گفت: “آنها با بررسی خانه ها با هدف از بین بردن مردم و تبعید آنها از سرزمین خود را آغاز کرده اند.” آنها هرکسی را که می گوید مخالف  است تبعیدمی کنند ، آنها نمی خواهند  خانه های خود را ترک کنند ، آنها می خواهند در خانه های خود بمانند ، و آنها پول نمی خواهند.

وی افزود: “من تعجب نخواهم کرد اگر اکنون بیایند مرا در خانه  ام بکشند و اسلحه ای در کنار من بگذارند.”

بعداً در همان روز ، او یک فیلم از پشت بام پلیس به پایین شلیک کرد. “اونها رو ببین؟ پلیس آمده است تا مرا بگیرد. “

An illustration of Neom, which will be built in Saudi Arabia’s Tabuk province.

تیم روابط عمومی شرکت Neom و همچنین مدیران شرکت مشاوره مدیریت Teneo که سال گذشته  با بیش از 2 میلیون دلار برای نمایندگی این پروژه توسط مقامات سعودی استخدام شده بودند ، درخواست های اظهار نظر را پس ندادند. سفارت عربستان سعودی در واشنگتن دی سی به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

اما علی شیبابی ، عضو هیئت مشاوره نئوم ، به گاردین گفت که حقوق قانونی آوارگان قبیله جبران می شوند. “عمل در عربستان سعودی این بوده است كه مردم باید آن را بپذیرند و معمولاً این كار را كرده اند زیرا دولت سنت جبران سخاوتمندانه ای دارد.”

وی گفت که نمی داند حقوق اعضای قبیله به چه مقدار یا چه موقعی جبران می شود. او گفت : ما پیش بینی می کردیم مشکلاتی وجود داشته باشد ، به خصوص در مورد بزرگ بودن طرح Neom در مورد مساحت زمین.

جیمز سووزانو ، از سازمان حقوق بشر اروپا و عربستان سعودی ، می گوید: این امر اجتناب ناپذیر است که چنین مواردی بصورت اجباری اتفاق بیفتد وقتی دولت قبلاً این كار را تصویب كرده بنابر این  با نقض حقوق بشر همراه بود ه است.

تخریب جوامع در سایت Neom به دنبال چندین دهه تنش بین خانواده سعودی و قبیله هایی است که از زمان ایجاد دولت سعودی در سال 1932 بر آن حکمرانی آن اعمال کرده است. اعمال کنترل بر زمین از طریق پروژه های عمرانی  و یا تخریب برخی از آثار میراث فرهنگی انجام شده است. در سال 2017 ،  سازمان ملل متحد تخریب اجباری پادشاهی شهر اوامیا ، واقع در منطقه قطیف شرقی ، را نقض حقوق بشر دانست.

کریما بنوون ، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل ، گفت: “ساختمانهای تاریخی با استفاده از سلاح های مختلف ارتش توسط نیروهای نظامی سوخته و آسیب دیده اند و ساکنان را از خانه و محله خود بیرون کرده و  آنها برای حفظ جان خود فرار می کنند.”

Visitors stand next to a drone taxi during an exhibition on Neom in Riyadh

منطقه اقتصادی 10 میلیارد دلاری پادشاه عبدالله  در ریاض ، که به عنوان “منطقه ویژه” در نظر گرفته شده است ، از بدو تأسیس در سال 2006 ، با تاخیر در ساخت و ساز و ایجاد سردرگمی بر سر هدف خود ، حتی پس از تلاش های دولت برای راه اندازی مجدد در سال 2016 ،  باپراکندگی مواجه شده است.  خطرات مشابهی این پروژه  را نیز  به خطر می اندازد.

بازدید کنندگان در حین نمایشگاهی در Neom در ریاض در کنار یک تاکسی بدون سرنشین ایستاده اند. عکس: حمد اول محمد / رویترز

با وجود چالش های همه گیری کرونا ویروس و افت شدید قیمت نفت و صادرات سعودی ، ساخت و ساز در حال پیشروی است. این پروژه بخشی از پروژه ویژن 2030 ولیعهد مباشد که با هدف متنوع سازی اقتصاد به دور از نفت است . نفتی که پادشاهی را از اوایل قرن 20 تا کنون حفظ کرده است. با این حال بودجه مورد نیاز برای محقق شدن طرح Neom به ناچار به ثروت نفت نیاز دارد.

“دوره بعدی پیشرفت بشر”: چه چیزی در پس از همه گیری جهانی در شهرهای جدید نهفته است؟

جاش کوپر ، از القست می گوید: “کاملاً آشکار است که [نئوم] بیشتر یک پروژه غرورآمیز است که بعنوان  یک منظر برای نخبگان داخلی و مخاطبان بین المللی از یک سعودی جدید ارایه می کند ، کشوری آزاد و با یک  اقتصاد لیبرال .” “اما در عین حال ، اجازه دخالت بازیگران محلی یا علاقه مندان به این فرآیند های تصمیم گیری را ندارد.”

از نظر کوپر ، نئوم نسبت به نمادی تند از نقض حقوق بشر سعودی ، تحت تأثیر رفتار قبیله هوویتات ، کمتر چشم انداز ی از آینده است.

وی می گوید: “این نشان می دهد ک کشور فاقد بسترهای نرم افزاری ، حتی درمورد موضوعات کمتری از حقوق مدنی یا سیاسی که مردم در آن عقاید خود را ابراز کنند ، می باشد .

https://www.theguardian.com

این مطلب با کمی تلخیص ارایه شده است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *