نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 11:11 ب.ظ

بازیافت لاستیک های فرسوده و زباله های ساختمانی در ساخت جاده ها برای توسعه پایدار

All About Tire Recycling and Its Environmental Benefits

     29 ژوئیه سال 2020منبع:     دانشگاه RMIT

محققان نشان داده اند که چگونه می توان از ترکیبی از لاستیک های قدیمی  فرسوده و زباله های ساختمانی به عنوان یک ماده سازنده  و پایدار در یک راه حل  مبتنی بر زباله صفر برای تقویت بازیافت و پشتیبانی از اقتصاد پایدار در ساخت جاده ها استفاده کرد ،

ساخت و ساز ، نوسازی و تخریب تقریبا نیمی از زباله های تولید شده سالانه در سراسر جهان را تشکیل می دهد ، در حالی که هر سال حدود 1 میلیارد لاستیک فرسوده در سطح جهان تولید می شود.

این ماده جدید که توسط محققان دانشگاه RMIT در ملبورن ، استرالیا تهیه شده است ، اولین موردی است که نخاله  ساختمانی را بازیافت و لاستیک را در مخلوط ترکیب می کند که دقیقاً برای مطابقت با استانداردهای ایمنی مهندسی راه بهینه شده است. ترکیب بازیافتی نسبت به مواد استاندارد انعطاف پذیرتر است و طراحی شده برای لایه های پایه مورد استفاده بوده و ، باعث می شود جاده ها کمتر در معرض ترک خوردگی قرار بگیرند.

محقق برجسته دکتر محمد بروجنی  در این زمینه گفت: مخلوط لاستیک می تواند مزایای زیست محیطی و مهندسی را به بار آورد.”پایه های جاده های سنتی از مواد اولیه ی طبیعی و پایدار ساخته شده است – که  سنگ کوئید و ماسه طبیعی هستند .

“مواد مخلوط ما یک جایگزین 100٪ بازیافتی است که با استفاده از معیارهای کلیدی مانند انعطاف پذیری ، استحکام و تغییر شکل دائمی ، روش جدیدی را برای استفاده مجدد از تایر و زباله ارائه می دهد.

“از آنجا که ما  خود را به سمت اقتصاد  چرخه پایدار سوق می دهیم  آین روش می تواند زباله ها را از بین ببرد و از استفاده مستمر از منابع پشتیبانی کند ، ترکیب بازیافتی ما انتخاب مناسبی برای جاده های بهتر و محیط بهتر است.”

در استرالیا ، تنها 16٪ لاستیک های فرسوده در داخل بازیافت می شوند.  و در حدود 3.15 میلیون تن سنگ ساختمانی فرآوری شده – که به عنوان بتن بازیافت شده (RCA) شناخته می شود – به جای استفاده مجدد در هر سال به انبارها اضافه می شود.

در سال 2019 ، دولت های فدرال و ایالتی با هدف ایجاد ظرفیت در استرالیا برای تولید کالاهای بازیافتی با ارزش بالا و تقاضای مرتبط توافق کردند که صادرات برخی مواد زاید را ممنوع کنند. به عنوان بخشی از توافق نامه ، از صادرات لاستیک های فرسوده و استفاده شده ازدسامبر 2021  جلوگیری خواهند شد.

در جاده اقتصاد دایره ای

جاده ها از چهار لایه ساخته شده اند – زیرسطحی ، پایه و زیر پایه ای ، ( اساس – بیس – و ساب بیس ) که در بالای آن آسفالت قرار دارد.

تمام لایه ها باید به اندازه کافی قوی باشند که در مقابل فشار وسایل نقلیه سنگین مقاومت کنند ،  و در عین حال به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند تا بتوانند مقدار مناسبی از حرکت را داشته باشند تا یک جاده به راحتی خراب و خرد نشود.

RCA به طور بالقوه می تواند به تنهایی برای لایه های پایه جاده استفاده شود ، اما اضافه کردن لاستیک بازیافتی می تواند محصول نهایی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

در تحقیقات قبلی ، تیم مهندسی دانشکده مهندسی RMIT نشان داده است که ترکیب لاستیک آنها هنگام آزمایش مقاومت در برابر استرس ، اسید و مقاومت در برابر آب و همچنین استحکام ، تغییر شکل و خاصیت دینامیکی عملکرد خوبی دارد. انقباض کم و انعطاف پذیری خوب آن باعث کاهش خطر ترک خوردگی می شود.

مطالعه جدید منتشر شده در ساخت و ساز و مصالح ساختمانی به بررسی چگونگی تحمل این مخلوط در برابر فشارهای ناشی از رانندگی توسط وسایل نقلیه بی شماری در طول عمر خود می پردازد.

محققان برای ارزیابی عملکرد مواد مخلوط شده تحت فشار اصطکاک ، یا فشار برشی از ماشین آلات ویژه ای استفاده کرده و انواع مختلفی از لاستیک خرد شده (ریز و درشت) را با هم مقایسه کردند.

این تیم مخلوط بهینه – 0.5٪ لاستیک خرد شده ریز را به 99.5٪ RCA – که مقاومت برشی مناسبی ضمن حفظ انسجام خوب بین دو ماده ارایه می دهد ، شناسایی کردند.

پروفسور جی لی گفت ، در حالی که بازیافت زباله های ساختمانی و لاستیک فرسوده رو به رشد بود ، هر دو صنعت به طور قابل توجهی بیشتر از آنچه در حال استفاده مجدد است ، تولید می کنند.

لی گفت: “راه حل های مربوط به مشکلات زباله ما نه تنها از کاهش مقدار ذباله برای دفن آن و افزایش مقدار بازیافت است ؛ توسعه استفاده جدید و نوآورانه برای مواد بازیافتی برای زندگی ما کاملاً حیاتی است.”

https://www.sciencedaily.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *