نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 6:47 ب.ظ

صنعت فولاد و شناخت چالشهای آینده

ا- اهمیت زنجیره تامین در شرایط موجود تحول دیجیتال

زنجیره تامین در صنایع بزرگ شاهرگ حیاتی آنهاست و اغراق نخواهد بود اگر بگوییم مدیریت زنجیره تامین اصلی نرین دغدغه ی مدیران عملیاتی و مدیر عامل است . امروزه مفاهیم سه دهه ی قبل زنجیره تامین تفاوتهای بسیار کرده است و موضوع دارای ابعاد فنی و حقوقی و مدیریتی بسیار زیادی شده است . زنجیره تامین با مفهوم برون سپاری نیز ارتباط بهم پیوسته و جدانشدنی دارد.

اکنون که یک دهه از طرح تحول دیجیتال می گذرد این مفاهیم با حوزه هایی پیوند خورده است که زنجیره تامین و برون سپاری از حیطه سفارش به بیرون به حیطه مشارکت مشتری در طراح محصول و یا تحقیق و توسعه کشیده شده است .

صنعت فولاد یکی از این صنایع بزرگ است و خود به عنوان تامین کننده بسیاری از صنایع دیگر فعالیت می نماید . صنعت فولاد با سه صنعت بزرگ دیگر یعنی خودرو ، ساختمان و انرژی ارتباط بنیادین دارد. بنابر این درک این اهمیت باعث می شود تا درک ما دریابیم  رویکرد تخصصی سازی چه جایگاهی برای تفکر ابتکاری در بالا و پایین زنجیره تأمین فراهم می کند.

اکنون و در سالهای آتی به طور خاص ، صنعت فولاد باید تحول دیجیتال باید استراتژی هایی را که از طریق موج موفقیت های دیجیتالی و فناوریهای پیشرفته امکان پذیر شده است را ، کشف کند و این امکان را برای تغییر شیوه مدیریت بسیاری از شرکتها از جمله تولیدکنندگان را فراهم کند.

اگر کمی دقت کنیم متوجه خواهیم شد که تاکنون بیشترین تلاش های دیجیتالی سازی در صنعت فولاد  در باره و با محور مشتری بوده است و به عنوان مثال به مشتریان این امکان را می دهد که سفارشات را بصورت آنلاین خریداری و ثبت کنند. اما اکنون باید تمرکز روی سیستم های داخلی باشد. بهره برداری از داده های بزرگ در عملیات تولید ، همانند دوربین ها و سنسورهایی که مانیتورکننده سیستم های تولید هستند ، یا تجزیه و تحلیل داده ها که بینش تازه ای از راندمان عملیاتی را ارائه می دهند ، باید به صنعت فولاد اجازه دهد تا برنامه های تولید بهتر را برنامه ریزی کند ، هزینه های نگهداری را کاهش دهد و دریابد که دوران تولیدکننده گان فولاد خام به پایان رسیده و زنجیره ارزش خود را دگرگون کند . چه از طریق داخلی و چه از طریق ادغام های استراتژیک.

شرکتها همچنین باید از شبکه های نوآوری مستقر در دانشگاه ها و مراکز تحقیق و توسعه استفاده کنند که به صنعت فولاد فرصتی برای توسعه فناوری ها و محصولات جدید می دهد. البته انجام این کار به افراد مناسب نیز نیاز دارد، کارمندان با مهارت های پیشرفته و دانش فنی برای تسلط بر تجهیزات پیچیده و کار با محصولاتی که از مرحله مفهومی فراتر میروند .

صنعت فولاد  به واسطه ی اینکه در ابتدای زنجیره ارزش  کل صنعت قرار گرفته با چالش های زیادی روبرو است. اما انتخاب راه درست و فعالیت هایی که می تواند با بکار بستن استراتژی مؤثر برای خود ، یا اتخاذ ترکیبی از راه های مناسب با صنایع همبسته که ذکرشان رفت و یا حتی فراتر از آن با تامین کنندگان خود ، و نیز شرکت های در حال توسعه ، اگر بخواهند در راه موفقیت بر مشکلات خود غلبه کنند ، ضروری است. یک نمونه در زیر نشان داده شده است.

۲- برون سپاری در صنعت فولاد به عنوان یک استراتژی رقابت

 در بازار رقابتی فعال امروزی ، که در بازار کالا و خدمات  با توجه به ماهیت نوع کسب و کار گاه تا چندین هزار بازیکن به طور همزمان حضور دارند  ، هدف هر شرکت فقط ایستادگی در برابر رقبا نیست بلکه رسیدن به  موقعیت رهبری در بازار است.

مزایای برون سپاری در صنایع کانی فلزی و با تاکید بیشتر در صنعت فولاد یک مفهوم دوطرفه برای کارخانجات و تامین کنندگان در زنجیره تامین است. بعنوان یک تامین کننده برای اینکه بازیگر این زنجیره شوید ، صنعت فولاد به عنوان مشتری شما و  شما به عنوان پیمانکار قرارداد برون سپاری را  با یکدیگرامضا می کنند که هدف آن دستیابی به مزیت رقابتی با کاهش هزینه ها و در عین حال افزایش راندمان تولید است.  در اینجاست که مفهوم کار گروهی که توسط مشتری توسعه یافته است ، اجازه می دهد تا پیمانکاران کلیه کارها را به صورت کامل و با کیفیت و در مهلت های مقرر تحویل دهد. دیگر زمان برون سپاری بصورت یکطرفه پایان یافته و اصل همبستگی و روابط  ایجاب می کندکه بسته به کارآیی و ارزشهای متقابل ،  انواع مختلفی از تقسیم وظایف و مسئولیت ها وجود داشته باشد. و به همین دلیل است که ، با جمع بندی نتایج حاصل از این نوع همکاری ، می توان مزایای اصلی برون سپاری را ذکر کرد:

  • صرفه جویی در هزینه؛
  • صرفه جویی در زمان؛
  • حرفه ای و تخصصی شدن کار ها؛
  • صرفه جویی در تعداد کارکنان؛
  • قابلیت اطمینان عملکرد فرآیند.

نکته اصلی این است که به یاد داشته باشید که ارزش نهایی برون سپاری مهم است  ونه تنها سود آوری یکی از طرفها و این امر به نتیجه نهایی بستگی دارد.

امروزه بسیاری از شرکت ها به طور فعال از روشهای برون سپاری در فرآیندها یا حوزه های تجاری استفاده می کنند ، که در  زمینه تخصصی خود شرکت نیست. افزایش رقابت ، این امکان را به شما می دهد تا با تمرکزبر روی مدیریت دارایی ها و منابع خود در عملیات ، بر روی فرآیندهای اصلی متمرکز شوید.  در حال حاضر در ذهن جامعه جهانی  و کسب و کارها این ایده وجود دارد که مبادلات برون سپاری نه تنها راهی برای کاهش هزینه ها ،  بلکه راهی اصولی برای دسترسی به فن آوری های پیشرفته در همکاری های دو طرف است.

در انگلیسی کلمه “برون سپاری” به معنای واقعی کلمه به معنای استفاده از منابع شرکت های دیگر است ، یعنی انتقال فرآیندهای خاص یا کارکردهای کسب و کار بر اساس یک قرارداد به یک شرکت دیگر است. بنابراین شرکت انتظار دارد با انتقال آن به متخصصان ، که با استفاده از تجربه پروژه های مشابه و راه حل های نوآورانه ، نتایج مورد انتظار را تضمین می کنند ، هزینه های یک فرآیند را کاهش دهند ، زیرا آنها فقط با این کار می توانند سودآوری خود را تضمین کنند.

 علیرغم برون سپاری گسترده ای که در صنعت فولاد در بسیاری از کشورها صورت گرفته اما هنوز اهمیت استراتژیک آن در رابطه با تحول دیجیتال از دید بسیاری از مدیران مخفی است  ، زیرا بسیاری از آنها  به وضوح مزایای چنین تحولی را نمی بینند. با این حال این مزایا به بسیاری از شرکت های خارجی اجازه داده است که نه تنها از بحران های کوچک و بزرگ جان سالم به در ببرند بلکه در مقایسه با رقبای محافظه کار تر پیشرفت بسیاری کرده و در کنترل قیمت که اکنون مهمترین موضوع است پیشتاز باشند.

۳- راه برون رفت از یک وضعیت بحرانی در آینده

آنگونه که مشاهده می شود بعلت سرعت تغییرات تجاری و ناپایداری بازارها یک شرکت نمی تواند به تنهایی برخی از مشکلات خود را در یک بازه زمانی مشخص حل کند. دلایل این امر ممکن است از مهارت های لازم کارکنان گرفته تا عدم وجود تجهیزات لازم متفاوت باشد. بهمین دلیل است که می بینیم در اتحادیه اروپایی پلتفرم تکنولوژی فولاد را راه اندازی نموده تا در مسایل تحقیق و توسعه ای با منابع مشترکی کار کنند. در یک مثال عینی دیگر انجمن فولاد اروپا شش فاکتور موثر در فرایند تولید که به کیفیت محصول و انرژی و مواد مصرفی مربوط است و نهایتا بر قیمت تمام شده اثر می گذارد را برای اعضایش بصورت آنلاین انجام داده و کنترلهای لازم را بعمل می آورد.

بنابر این برون سپاری با مفهوم پیمانکاری از دور خارج و به همبستگی و همکاری تبدیل می شود . سودآوری برون سپاری به نتیجه نهایی و مشارکت در اینگونه امور بستگی دارد و سازمان را تحریک می کند که دلایل واقعی را برای آنها بیابد . شرکت های تامین کننده نیز به منظور افزایش مزایای رقابتی خود بایستی با مشتری ، در تحقق سیاست همکاری مستمر ، تبادل فعال تجربه و تجزیه و تحلیل آخرین تحولات بصورت مستمر بعمل آورد . با درک چنین روابطی است که شالوده های ایجاد یک تغییر بنیادین در زنجیره تامین سازگار با تحول دیجیتال ایجاد می شود و تازه این آغاز راهی است برای گذار از این مسیر که به یک نقشه راه جامع و برنامه های همه جانبه نیاز دارد .

نقشه راه همراه با یک مدل جدید از کسب و کار باید تعریف شود . این معنا در تصویر زیر نشان داده شده است .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *