نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 5:10 ب.ظ

مدلهای هیدرولوژیکی و منابع آب مقیاس بزرگ برای ارزیابی دقیق آبرسانی و رفع تقاضا

Community Water Model

شکل شماتیک فرآیندهای موجود در مدل آب جامعه. اعتبار: IIASA

توسط موسسه بین المللی تجزیه و تحلیل سیستم های کاربردی در 20 ژوئیه 2020

جمعیت رو به رشد  جهانی و توسعه مداوم اقتصادی احتمالاً نیاز به افزایش چشمگیر تقاضای آب به ویژه در مناطق در حال توسعه دارد. در عین حال ، تغییرات آب و هوایی در حال حاضر دارای تأثیرات جهانی ، منطقه ای و محلی بر روی دسترسی به آب است. تضمین این که عرضه در حال تغییر می تواند تقاضای رو به رشد روزافزون را بدون به خطر انداختن محیط های حساس آبزیان که از آن مشتق می شود ، برآورده کند ، به وضوح یک چالش بزرگ است که به استراتژی ها و سیاست های آگاهانه دانش بنیان نیاز دارد.

محققان IIASA به منظور کمک به ارزیابی دقیق تأمین آب و مطالبات مردم و محیط زیست ، یک الگوی هیدرولوژیکی و منابع آب در مقیاس بزرگ – مدل آب جامعه (CWatM) تهیه کرده اند. این مدل می تواند حرکت ، توزیع و مدیریت آب را در سطح جهانی و منطقه ای شبیه سازی کند تا میزان دسترسی به آب را از نظر تقاضای آب و نیازهای محیطی ارزیابی کند. این مدل شامل یک ممیزی از چگونگی تکامل تقاضای آب در آینده در پاسخ به تحولات اقتصادی و چگونگی تأثیر دسترسی آب از تغییرات آب و هوایی است. چارچوب مدل سازی یکپارچه  میزان تقاضای آب کشاورزی ، نیازهای محلی ، انرژی ، صنعت و محیط زیست را در نظر می گیرد.

مدل Water Community دارای یک ساختار مدولار است که از منبع آزاد استفاده می کند و از پروتکل های مدرن ذخیره سازی داده ها به عنوان داده ورودی و خروجی استفاده می کند ، در حالی که  موضوع جامعه محور اصلی برای ارتقاء کار تیم در گستردگی موضوع آب است. انعطاف پذیری کافی برای تغییر بین مقیاس ها ، ادغام با کیفیت آب ، اقتصاد آب و ارتباط داشتن با سایر مدل ها IIASA مانند MESSAGE ، مدل مدیریت جهانی  زیست کره (GLOBIOM) ، BeWhere ، و مدل سیاست محیط زیست یکپارچه (EPIC )از اهداف اصلی است.

از آنجا که چارچوب مدل سازی کلی است ، می تواند برای پرداختن به سؤالات جدید تحقیقات بین رشته ای نیز سازگار باشد ، به این معنی که امکان ارتباط بسیاری از برنامه های بالقوه را برای کشف ارتباطات بین جنبه های انرژی ، زمین و آب باز می کند. به گفته محققان ، جدیدترین اصل این مدل این است که عمل خوب موجود را در مجامع علمی مختلف فراتر از خود هیدرولوژی ترکیب می کند ، نه اینکه مفاهیمی کاملاً جدید برای مدل سازی فرایندهای هیدرولوژیکی و اقتصادی ارائه دهد. علاوه بر این ، این مدل با نیازهای کاربران مختلف با سطوح مختلف مهارت های برنامه نویسی قابل تنظیم است. این امر گروههای ذینفع مختلف و جوامع علمی فراتر از هیدرولوژی و ظرفیتهای مختلف را پشتیبانی و فعال می کند تا با پشتیبانی از تحقیقات خود با یک مدل هیدرولوژیکی درگیر شوند.

“مدل آب جامعه نشان دهنده یكی از عناصر اصلی برنامه آب IIASA برای ارزیابی تأمین آب ، تقاضای آب و نیازهای محیطی در سطح جهانی و منطقه ای است. این نخستین گام به سوی ایجاد یک چارچوب مدل سازی یکپارچه است که می تواند برای کشف معاملات اقتصادی بین گزینه های مختلف مدیریت آب ، شامل زیرساخت های تأمین آب و مدیریت تقاضا استفاده شود. با این چارچوب ما می توانیم اطلاعات اساسی را در اختیار تصمیم گیرندگان و سیاستگذاران قرار دهیم. “

مدل آب جامعه همچنان ادامه خواهد یافت تا شامل ویژگی های بیشتری همچون یک برنامه مسیریابی مربوط به مخازن و کانال ها برای شبیه سازی بهتر دسترسی آب در هر دو بخش کشاورزی و شهری و ظرفیت کاوش در جنبه های مربوط به مدیریت آب های زیرزمینی باشد.

https://scitechdaily.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *