نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 10:13 ب.ظ

از بلند پروازانه ترین پروژه انرژی در جها ن چه می دانید؟

ITER چیست؟

در زبان لاتین به معنای راه ، یکی از بلند پروازانه ترین پروژه های انرژی در جهان است.در جنوب فرانسه ، 35 کشور  برای ساختن بزرگترین توکاماک جهان همکاری می کنند ، یک دستگاه فیوژن مغناطیسی که به منظور اثبات امکان همجوشی به عنوان یک منبع انرژی در مقیاس بزرگ و عاری از کربن براساس اصل قدرت خورشید و ستاره طراحی شده است. بنظر می رسد که کارزار آزمایشی که در ITER انجام خواهد شد برای پیشرفت علم فیوژن و آماده سازی راه برای نیروگاه های همجوشی آینده ضروری است.

اولین وسیله فیوژن برای  تولید انرژی خالص خواهد بود.

 اولین وسیله فیوژن برای حفظ همجوشی برای مدت زمان طولانی خواهد بود.

 اولین دستگاه تلفیقی خواهد بود که فناوری های یکپارچه ، مواد و قوانین فیزیکی مورد نیاز برای تولید تجاری برق مبتنی بر فیوژن را آزمایش می کند.

هزاران مهندس و دانشمند از زمان  طرح ایده برای یک تجربه مشترک بین المللی در همجوشی برای اولین بار در سال 1985 به طراحی ITER کمک کرده اند. اعضای ITER

چین ، اتحادیه اروپا ، هند ، ژاپن ، کره ، روسیه و ایالات متحده هستند و هم اکنون مشغول همکاری 35 ساله ای برای ساخت و بهره برداری از پروژه ی آزمایشی بوده و با یکدیگر آن را به جایی می رسانند که بتوان یک راکتور همجوشی کامل طراحی شود.

زمانی که انگلیس به طور رسمی از اتحادیه اروپا و یورواتوم خارج شد اما ابراز علاقه جدی برای ادامه مشارکت در پروژه  را داشته است تا زمان دستیابی به توافق جدید ، شورای ITER موافقت کرده است که قراردادهای موجود ، چه با پرسنل و چه با تأمین کنندگان ، انجام شود.

این دستگاه بطور خاص به صورت زیر طراحی شده است:

  1.  500 مگاوات قدرت فیوژنی تولید می کند.

رکورد جهانی قدرت فیوژن توسط tokamak JET اروپا نگهداری می شود که در سال 1997 معادل   ۱۶مگاوات قدرت فیوژن از کل توان گرمایشی ورودی 24 مگاوات را تولید کرد.

 ITER به منظور تولید ده برابر انرژی (Q = 10) یا 500 مگاوات توان تلفیقی از 50 مگاوات قدرت گرمایش ورودی طراحی شده است و انرژی تولید شده به عنوان برق را به دست نخواهد آورد ، اما قراراست  به عنوان اولین آزمایش فیوژن در تاریخ برای تولید انرژی خالص راهی را برای دستگاههای آتی آماده کند.

  •  عملکرد یکپارچه فن آوری های نیروگاه همجوشی

ITER شکاف بین دستگاههای همجوشی تجربی امروزی در مقیاس کوچکتر و نیروگاه های همجوشی آینده را ایجاد خواهد کرد. دانشمندان می توانند پلاسماها را تحت شرایطی مشابه آنچه در نیروگاه آینده انتظار می رود ، مورد مطالعه قرار دهند و فن آوری های آزمایشی مانند گرمایش ، کنترل ، تشخیص ، کرایوژنیک و نگهداری از راه دور را انجام دهند.

  •  به یک پلاسما دوتریوم تریتیوم که در آن واکنش از طریق گرمایش داخلی پایدار می شود ، دست می یابد.

تحقیقات فیوژن امروز در آستانه کشف یک “پلاسما سوزان” است که در آن گرمای حاصل از واکنش همجوشی در پلاسما به اندازه کافی کارآمد می شود تا واکنش برای مدت طولانی پایدار باشد. دانشمندان اطمینان دارند که پلاسماهای موجود در ITER نه تنها انرژی تلفیقی بیشتری تولید می کند ، بلکه برای مدت طولانی تری پایدار خواهد ماند.

  •  آزمایش تریتیوم

یكی از مأموریت های مراحل بعدی بهره برداری ITER ، اثبات امکان تولید تریتیوم در خلاء است. تأمین جهانی تریتیوم (که برای استفاده از واکنش همجوشی با دوتریوم استفاده می شود) برای تأمین نیاز نیروگاه های آینده کافی نیست.

 ITER یک فرصت منحصر به فرد برای آزمایش مدلهای تولید تریتیوم را در یک محیط تلفیقی واقعی فراهم می کند.

  •  مشخصات ایمنی یک دستگاه فیوژن

هنگامی که در سال 2012 سازمان ITER به عنوان اپراتور هسته ای در فرانسه و بر اساس بررسی دقیق و بی طرفانه پرونده های ایمنی خود ، مجوز مهمی در تاریخ فیوژن بدست آورد ، یکی از اهداف اصلی عملکرد ITER نشان دادن کنترل پلاسما و واکنشهای همجوشی با پیامدهای ناچیز برای محیط زیست است.

یکپارچه سازی و مونتاژ موفق بیش از یک میلیون مؤلفه (ده میلیون قطعه) ، که در کارخانه های اعضای ITER در سراسر جهان ساخته شده و به سایت ITER تحویل داده شده ، یک چالش عظیم لجستیک و مهندسی است. سازمان ITER کارهایی را انجام خواهد داد که توسط تعدادی از پیمانکاران مونتاژ انجام شود .

در نوامبر 2017 ، این پروژه به نیمه راه خود رسید و هم اکنون در حال ادامه است.

https://www.iter.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *