نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 4:40 ب.ظ

۷ روند خطرناک فناوری در سال 2020 که همه باید درباره آن بدانند

23 سپتامبر 2019

برنارد مار

از آنجا که ما با جدیدترین فناوری وارد مرزهای جدیدی می شویم و از تأثیرات و فواید مثبت بسیاری که می تواند در نحوه کار ، بازی و زندگی داشته باشد ، بهره مند می شویم ، همیشه باید مراقب باشیم و برای تأثیرات منفی احتمالی و سوء استفاده احتمالی از فناوری نیز آماده شویم. در این مطلب هفت مورد از خطرناک ترین دستاورد های فناوریها ارایه شده است:

1. هواپیماهای بدون سرنشین ( پهپاد )

نیروهای مسلح انگلیس ، چینی و ایالات متحده در حال آزمایش چگونگی استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین  در عملیات نظامی هستند. هواپیماهای بدون سرنشین با الهام از وضعیت ازدحام حشرات مشغول همکاری با یکدیگر ، می توانند در درگیری های آینده باعث تحول شوند ،  این امر می تواند فشار زیاد تعداد سنسورهای شناسایی دشمن یا با تعداد آنها برای پوشش دادن منطقه بزرگی برای ماموریت های جستجو و نجات. تفاوت بین swarms و نحوه استفاده هواپیماهای بدون سرنشین امروزه در این است که swarm می تواند خود را بر اساس موقعیت و از طریق تعامل با یکدیگر برای دستیابی به یک هدف سازماندهی کند. در حالی که این فناوری هنوز در مرحله آزمایش است ، موضوع تعداد آنهاست که به اندازه کافی برای هماهنگ کردن رفتار خود هوشمند است ، به واقعیت نزدیک می شود. گذشته از فواید مثبت این پهپاد های بدون سرنشین برای به حداقل رساندن تلفات ، حداقل برای وقوع جرم و رسیدن به هدفهای بیشتر در جستجو و نجات ، فکر ماشینهای مجهز به اسلحه برای کشتن  و قادر به “فکر کردن” و شناسایی در حال بوجود آمدن است. در شکل گیری این کابوس ها به نظر می رسد کمی شک وجود دارد ولی فناوری نظامی swarm سرانجام در درگیری های آینده بکار گرفته خواهد شد.

2. جاسوسی توسط دستگاه های خانگی هوشمند

برای اینکه دستگاه های خانگی هوشمند بتوانند به سؤالات پاسخ دهند و تا حد امکان مفید باشند ، آنها باید اطلاعات مربوط به شما و عادات منظم شما را ثبت و پیگیری کنند. وقتی Echo را به عنوان رادیو و زنگ ساعت (یا هر دستگاه هوشمند دیگری که به اینترنت متصل است) به اتاق خود اضافه کردید ، به جاسوسی نیز اجازه ورود به خانه خود را داده اید. دستگاههای هوشمند تمام اطلاعات درباره عادات شما مانند سابقه مشاهدات شما در Netflix  را جمع آوری می کنند. جایی که زندگی می کنید و چه مسیری را به خانه خود انتخاب می کنید تا Google بتواند نحوه جلوگیری از ترافیک را به شما بگوید و چه ساعتی به طور معمول به خانه می آیید تا ترموستات هوشمند شما بتواند اتاق خانواده شما را به دمای دلخواه شما تبدیل کند ، در سیستم ابری ذخیره می شود. البته این اطلاعات زندگی شما را راحت تر می کند ، اما امکان سوء استفاده نیز وجود دارد. هر دستگاه هوشمند در خانه شما ، از جمله کنسول های بازی و تلویزیون های هوشمند ، می تواند نقطه ورود سوءاستفاده از اطلاعات شخصی شما باشد. برخی از روشهای مقابله وجود دارند مانند پوشش دوربین ، خاموش کردن دستگاه ها در هنگام عدم نیاز و قطع میکروفن وجود دارد ، اما هیچکدام بطور صد در صد کار نمی کنند.

3 . فناوری تشخیص چهره

برخی از برنامه های کاربردی فوق العاده مفید برای تشخیص چهره وجود دارد ، اما می تواند به راحتی به منظور اهداف شوم نیز استفاده شود. چین متهم است که از فناوری تشخیص چهره برای نظارت بر پروفایل نژادی استفاده می کند. دوربین های چین نه تنها جانی ها را کشف می کنند بلکه مسلمانان اویغور را که در این کشور زندگی می کنند نیز کنترل می کنند. دوربین های روسیه خیابان ها را برای “مردم مورد علاقه” اسکن می کنند ، و گزارش هایی مبنی بر اینکه اسرائیل فلسطینی ها را در کرانه باختری ردیابی می کند وجود دارد. علاوه بر پیگیری افراد بدون آگاهی آنها ، تشخیص چهره دچار تعصبات سیاسی و مذهبی می شود.

4. کلونینگ  هوش مصنوعی

با پشتیبانی از هوش مصنوعی (AI) ، تمام آنچه برای ایجاد کلون از صدای شخص نیاز دارید ، فقط یک قطعه صوتی است. به طور مشابه ، هوش مصنوعی می تواند چندین عکس یا فیلم از یک فرد بگیرد و سپس یک فیلم کاملاً جدید با کلون ایجاد کند که به نظر می رسد اصلی باشد. ایجاد هوش مصنوعی برای هوش مصنوعی بسیار آسان است و نتایج آنقدر متقاعد کننده شده است که مغز ما در تفکیک بین واقعیت و آنچه کلون شده است ، مشکل دارد. فناوری Deepfake که از نقشه برداری صورت ، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی نمایش افراد  بصورت واقعی انجام را می دهد و می گوید چیزهایی که هرگز انجام نمی دادند توسط این تصاویر انجام می شود ، اکنون افراد “عادی” را هدف قرار داده است. افراد مشهور قبلاً قربانی فن آوری ها می شدند زیرا فیلم و صوت فراوانی از آنها برای آموزش الگوریتم ها وجود داشت. با این حال ، این فناوری به حدی رسیده است که برای ایجاد یک فیلم جعلی قانع کننده ، داده های خام زیادی نیاز ندارد ، به علاوه تصاویر و فیلم های بسیار بیشتری از افراد عادی از اینترنت و کانال های رسانه های اجتماعی برای استفاده وجود دارد.

5. Ransomware ،AI   Bot-enabled blackmailing and hacking

هنگامی که فناوری پرقدرتی به اشتباه وارد عرصه ای می شود ، در دستیابی به امکان  فعالیت های جنایی ، غیراخلاقی و بدخواهانه می تواند بسیار مؤثر باشد .   Ransomwar در جایی که بدافزار وارد سیستم می شود برای جلوگیری از دسترسی به سیستم رایانه ای تا زمان پرداخت باج استفاده می شود . این امر طبق نظر آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت (CISA) در حال افزایش است. هوش مصنوعی می تواند وظایف را به صورت خودکار انجام دهد. برای مثال در مقابله با فیشینگ ، ارسال ایمیل های جعلی برای فریب افراد در دادن اطلاعات خصوصی خود هستند ، که تأثیر منفی می تواند فوق العاده باشد. پس از ساختن نرم افزار ، هزینه ای برای پرداخت مجدد کار دوباره وجود ندارد. هوش مصنوعی می تواند به سرعت و به طور موثر مردم را باج خواهی یا هک شدن سیستم ها رها کند. اگرچه هوش مصنوعی نقش مهمی در مبارزه با بدافزارها و سایر تهدیدات دارد ، اما از سوی مجرمان سایبری نیز برای ارتکاب این جرایم استفاده می شود.

6. گرد و غبار هوشمند

سیستم های میکروالکترومکانیکی (MEMS) ، اندازه یک دانه نمک ، دارای حسگرها ، مکانیسم های ارتباطی ، منبع تغذیه مستقل و دوربین های موجود درخود هستند. این گرد و غبار هوشمند که بنام موت نیز نامیده می شود ، دارای کاربردهای مثبتی در مراقبت های بهداشتی ، امنیتی و … می باشد اما در صورت استفاده از اقدامات شرورانه ، ترسناک خواهد بود. در حالی که جاسوسی از دشمن شناخته شده با گرد و غبار هوشمند می تواند در ستون مثبت قرار بگیرد ، حمله به حریم خصوصی یک شهروند به همین آسانی خواهد بود.

7. رباتهای جعلی اخبار

GROVER یک سیستم هوش مصنوعی است که قادر به نوشتن مقاله خبری جعلی که چیزی جز یک عنوان نیست. سیستم های هوش مصنوعی مانند GROVER مقالاتی باورنکردنی تر از آنچه توسط انسان ها نوشته شده اند ایجاد می کنند مثلا . OpenAI یک شرکت غیرانتفاعی با حمایت Elon Musk ، “یک برنامه عمیق برای متن” ایجاد کرد که اخبار و آثار داستانی را بسیار خوب تولید می کند ، این سازمان در ابتدا تصمیم گرفت تا این تحقیقات را به صورت عمومی منتشر نکند تا از سوء استفاده خطرناک این فناوری جلوگیری کند. وقتی مقالات جعلی به صورت واقعی تبلیغ و به اشتراک گذاشته می شوند ، می تواند پیامدهای جدی برای افراد ، مشاغل و دولت ها به همراه داشته باشد.

در کنار کاربردهای مثبت فناوری امروزی ، شکی نیست که می تواند در دست افراد نا مرتبط بسیار خطرناک باشد.

https://www.forbes.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *