نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 2:03 ب.ظ

چرا سوئدی ها با پرداخت مالیات مشکلی ندارند؟

اکثر سوئدی ها علی رغم مالیات بر درامد بسیار زیاد ، به سازمان امور مالیاتی سوئد اعتماد دارند. سازمان امور مالیاتی نقش مهمی در زندگی هر سوئدی ایفا می کند. به همین دلیل یک نهاد عمومی بسیار قابل اعتماد است.

همه می دانند که سوئدی ها مالیات زیادی می پردازند. سوئد همانطور که برای مبلمان IKEA مالیات در نظر گرفته شده است برای ABBA نیز مالیات بالای شخصی تعیین شده است. با توجه به این که مالیات کلمه ای کثیف برای بسیاری از مردم در سراسر جهان است ، ممکن است انتظار داشته باشید که سازمان دولتی که حدود یک سوم از درامدی که به ​​سختی حاصل می شود را از سوئدی ها می گیرد و باید دشمن عمومی شماره 1 مردم باشد.

اما واقعیت این است که آژانس مالیاتی سوئد (Skatteverket) بسیار محبوب است. یک نظرسنجی در سال 2019 توسط موسسه تحقیقات بازار Kantar Sifo به این نتیجه رسید که سازمان مالیاتی در رده بندی 40 نهاد اصلی دولتی دارای نهمین رتبه در سوئد است.

بنابراین چگونه سازمان امور مالیاتی سوئد توانسته است آنچه را که به نظر می رسد ترفند اطمینان نهایی است – پول مردم را بگیرد اما بیشتر آنها را سپاسگزارخود نموده و آنها لبخند بزنند؟

از گهواره تا گور – به معنای واقعی کلمه

ابتدا باید خاطرنشان کرد که سازمان امور مالیاتی کارهایی بیش از جمع آوری مالیات انجام می دهد. به عنوان مقام مسئول ثبت وضعیت جمعیت (folkbokföring) ، بسیاری از وقایع مهم را در زندگی هر سوئدی دنبال می کند.وقتی نوزاد متولد می شود ، آژانس تولد را ثبت می کند و شماره هویت شخصی خود را ارسال می کند. این سازمان مالیاتی است که والدین پس از آن برای انتخاب نام کودک اقدام به ثبت نام می کنند. بله ، آژانس مالیاتی این قدرت را دارد که انتخاب نام را رد کند – به عنوان مثال والدینی که می خواستند فرزندان خود را Sickboy ، Superman ، Dotcom و Krank بنامند ، موفق به این کار نشدند.

وقتی تصمیم به ازدواج گرفتید ، بین “آیا با من ازدواج خواهید کرد؟” و “من این کار را می کنم” فاصله ای وجود دارد ، موضوع مربوط به امور خصوصی عاشقانه نیست . در آژانس مالیاتی برای “بررسی موانع ازدواج” و برای اثبات واجد شرایط بودن شاخص هایی وجود دارد.

با هر بار جابجایی محل زندگی ، باید ظرف یک هفته آژانس مالیاتی را از آدرس جدید خود مطلع کنید و به ناچار ، حتی در مرگ نیز به خدمات آن نیاز خواهید داشت. پزشکی که شما را مرده اعلام کرده است ، آژانس مالیاتی را آگاه می کند و بستگان اندوهگین شما قبل از اینکه بتوانند خداحافظی نهایی خود را اعلام کنند ، نیاز به دریافت گواهی دفن لازم برای مراسم تشییع جنازه از آژانس مالیاتی دارند.

برای بسیاری از افراد در سوئد ، ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد فقط شامل این است که چند ضربه به تلفن هوشمند خود بزنند.

در مالیات ما اعتماد داریم

یک نقطه شروع خوب برای رتبه بندی های تصویب شده در سازمان مالیاتی این واقعیت است که بسیاری از سوئدی ها به طور طبیعی ضد مالیات نیستند. در حقیقت ، برخلاف برخی از کشورها که پرداخت مالیات به عنوان چیزی منفی تلقی می شود ، بسیاری از سوئدی ها مالیات های بالا را تحمل می کنند. به نظر می رسد بسیاری از مردم ارتباط بین مالیات و جامعه ای کاملاً عادل و با عملکرد خوب ، با خدمات عمومی مناسب و با شبکه ایمنی جهانی را می بینند.

در حقیقت ، کلمه سوئدی مالیات – skatt – معنای دیگری دارد: گنج. زبانهای زیادی نمی توانند وجود داشته باشند که در آن کلمه مالیات دارای چنین تعبیرات مثبتی باشد.

علاوه بر این دیدگاه مثبت نسبت به مالیات ، یکی دیگر از دلایل محبوبیت سازمان مالیاتی ، دسترسی و مشتری دوستی آن است. بسیاری از کارها را می توان به صورت الکترونیکی انجام داد ، که مناسب سوئدی های و مبتنی بر فن آوری است. به عنوان مثال ، شما می توانید اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را بصورت آنلاین ، از طریق برنامه ، تلفن یا حتی پیامک ارسال کنید.

کار با اداره امور مالیاتی نیز آسان است زیرا اغلب لازم نیست سخت بگیرید. وقتی اتفاقی افتاد که تحت نظارت آن سازمان باشد  فرمهایی که شما برای امضای آن نیاز دارید را از طریق یک باجه پست تکمیل می کنید. بنابراین اظهارنامه مالیاتی شما هر سال که قبلاً پر شده است در صندوق پستی شما نشان داده می شود .

و هنگامی که شما یک نوزاد دارید ، بیمارستان مرجع که ولادت را ثبت می کند و شماره شناسنامه شخصی را ارسال می کند ،سازمان مالیاتی را مطلع می کند. بنابراین می توانید روی کارهای مهم خوراک های نیمه شب و پوشک های کثیف  بجه تمرکز کنید.!!!

نامه های سازمان امور مالیاتی غالباً نام و شماره تلفن مستقیم کارمندی را که با پرونده شما کار می کند ، ارائه می دهد و منجر به خدمات سریع و شخصی می شود.

سانا یوهانسون ، دانشمند علوم سیاسی ، از دانشگاه گوتنبرگ ، در مقاله ای در مجله خبری فوکوس گفت: “سازمان امور مالیاتی توانسته است دقیقاً آنچه مردم به آن نیاز دارند و علاقه مند هستند را مشخص کند.”

و بنابراین آژانس همچنان کمترین دردسر ها را به خود اختصاص داده است: یک جمع کننده محبوب مالیات. بهمین سادگی و با توجه به اینکه نمی توانید از آن خودداری کنید …

7 آوریل 2020

نویسنده : دیوید ویلز یک روزنامه نگار انگلیسی است که در Ystad در جنوب سوئد زندگی می کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *