نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 4:58 ق.ظ

فاضلاب می تواند یک سیستم هشدار اولیه برای کرونا ویروس باشد

30 ژوئن 2020    Goda Naujokaitytė

Sewers

محققان در حال ردیابی ردپای ژنتیکی COVID-19 در فاضلاب برای ردیابی روند بیماری همه گیر ، یافتن نقاط مهم و پیش بینی شیوع آن هستند. در حال حاضر روشهای استاندارد برای سیستم جهانی اپیدمیولوژی فاضلاب مورد نیاز است.

محققان در سراسر جهان در حال آزمایش فاضلاب برای ردیابی COVID-19 ، برای ردیابی تکامل و شیوع همه گیری ها ، نقاط مهم و همچنین پایه سیستم های هشدار اولیه هستند.

دراگان ساویچ ، رئیس مؤسسه تحقیقات آب KWR ،در یک پروژه تحقیقاتی که توسط شرکت های آب در هلند اداره می شود ، گفت: “نشانه هایی وجود دارد که ما می توانیم حتی قبل از تشخیص اولین افراد یا به بیمارستانها ، ردپای ویروس ها را کشف کنیم.”

ساویچ و کارشناسان هلند ، اسپانیا ، انگلیس و یونان ، ثابت كردند كه باقیمانده های ژنتیکی COVID-19 در تصفیه خانه های فاضلاب یك شاخص قابل اعتماد از سطح آلودگی هستند. در ماه آوریل ، این تیم با نام Sewers4COVID گرد هم آمدند تا یک نمونه اولیه برای نظارت COVID-19 در فاضلاب در EUvsVirus Hackathon تهیه کنند ، که ظاهرا برنده شدند.

آنها با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها و هوش مصنوعی ، داده های آزمایش فاضلاب را با داده های اجتماعی و اقتصادی و پزشکی مقایسه کردند و همپوشانی قابل توجهی داشتند.

“ما یک نمونه اولیه اثبات شده ساخته ایم. مهدی خوری ، عضو تیم محقق دانشگاه اکستر ، گفت: این کار مؤثر است.

با اثبات مفهوم تحویل داده شده ، Sewers4COVID در حال مبارزه  با شرکای خود است تا نظارت گسترده فاضلاب را به واقعیتی در اروپا بعد از شیوع کرونا تبدیل کند.

Sewers4COVID ماه گذشته با همکاری با مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا ، یک فراخوان جمع آوری داده های بیشتر در مورد شیوع باقیمانده های COVID-19 در فاضلاب ، برای ارزیابی امکان سنجی راه اندازی یک سیستم نظارت بر سراسر اروپا را انجام داد.

بیش از 80 سازمان به این فراخوان پاسخ داده اند. Lydia Vamvakeridou  محقق ارشد در موسسه تحقیقات آب KWR و عضو Sewers4COVID گفت: “آنها علاقه بیشتری نسبت به کیت های نمونه برداری که می توانند بفروشند ، دارند.”

تیم هکاتون تنها در راه اندازی سیستم های نظارت تنها نیست. ابتکارات ملی ردیابی COVID-19 در فاضلاب ، به امید بهینه سازی آزمایش و پیش بینی شیوع  ، در جای دیگر به وجود می آیند.

در ماه آوریل ، استرالیا اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از نظارت بر فاضلاب ، یک سیستم هشدار اولیه را برای شیوع COVID-19 ایجاد کند. در اواسط ماه ژوئن ، انگلیس اعلام کرد که در حال راه اندازی یک برنامه تحقیقاتی برای اندازه گیری مانده های COVID-19 در تصفیه خانه های فاضلاب در سراسر کشور است. برنامه های مشابه در اسپانیا ، یونان ، کانادا ، و ایالات متحده آمریکا در حال اجرا هستند.

ساویچ انتظار دارد که تعداد بیشتری از کشور ها در ماه های آینده به این موضوع توجه کنند زیرا هزینه آزمایش فاضلاب کل یک شهر معادل هزینه دو نفر است. این آزمایشات خیلی سریع انجام می شود ، به تازگی محققان استرالیا کیت های آزمایشی را ارایه کرده اند که می توانند در کمتر از 30 دقیقه نتایج را ارائه دهند.

نتایج قابل مقایسه

از نظارت بر فاضلاب بطور معمول برای ردیابی غلظت مواد مخدر و سموم دفع آفات و در نظارت بر گسترش مقاومت ضد میکروبی استفاده می شود.این امر نیاز به روشهای استاندارد آزمایش را برای اطمینان از مقایسه نتایج بین مکانهای مختلف نشان داده است. به عنوان مثال ، نتایج به زمان گرفتن نمونه در روز بستگی دارد. تیم Sewers4COVID معتقد است که در مورد نحوه ردیابی COVID-19 در فاضلاب قوانین کاملی لازم است.

ساویچ گفت: “توافق های گسترده تری بین دانشمندان وجود دارد که ما باید پروتکل های جهانی را در مورد نحوه انجام نظارت بر فاضلاب ها ارائه دهیم.”

در حال حاضر ، نمونه هایی از گیاهان موجود در فاضلابهای مختلف به دلیل واریانس شرایط هیدرولیکی قابل مقایسه نیست. مجموعه نمونه ها نیز متفاوت است. ممکن است برخی از محققان نمونه ها را استفاده نکنند ، در حالی که برخی دیگر این کار را ترجیح نمی دهند.

هفته گذشته ، محققان اسپانیایی گزارش دادند که ردیابی COVID-19 را در یک نمونه منجمد از فاضلاب که از مارس 2019 به دست آمده ، پیدا کرده اند ، و این نشان می دهد که ویروس می تواند بسیار پیش تر از آنچه که اکنون تصور می شد ظهور کرده باشد.

یک هفته قبل از آن ، محققان ایتالیایی اعلام کردند که COVID-19 را در نمونه های فاضلاب گرفته شده در دسامبر 2019 ، چند روز قبل از آنکه سازمان بهداشت جهانی ظهور ویروس در چین را اعلام کرد ، یافتند.

به نظر می رسد که نتیجه اعلام شده از سوی اسپانیا کاذب است. با این حال ، مجادله ای را برانگیخته است ، که لزوم قوانین یکنواخت را تأکید می کند.

خبر خوب این است که پروتکل ها در راه هستند. وامواکریدو ، که تیمش در موسسه تحقیقات آب KWR در تلاش است برای تدوین چارچوب فعالیت کند ، می گوید: “چند هفته طول می کشد.”

در ماه مه ، بنیاد تحقیقات آب ایالات متحده میزبان اجلاس بین المللی نظارت بر COVID-19 در فاضلاب بود و بر این اساس نقشه راه تحقیقاتی کوتاه مدت تدوین شده است. یکی از هدفها تعیین روشهای استاندارد برای جمع آوری نمونه و تشخیص COVID-19 است.

Sewers4COVID پیش بینی ردیابی COVID-19 در فاضلاب را به یک تلاش هماهنگ و جهانی تبدیل می کند.

این تیم امیدوار است جامعه هایی را در سراسر جهان ایجاد کند که با هماهنگی یک سازمان غیرانتفاعی و درگیر شدن  مقامات بهداشتی در موضوع انجام شود.

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *