نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 11:39 ب.ظ

جهش نوآوری چگونه پدید می آید ؟

برای موفقیت کسب و کار ها در اقتصاد ذهنیت نوآوری را توسعه دهید.

اینکه چرا این مضمون را انتخاب کرده ایم ، علت آن توجه به ریشه یک مفهوم است و آن «تعالی انسانی» است. تعالی انسانی نتیجه به بیانی ساده و صریح و شفاف رشد شاخصهای توسعه انسانی است . اما چرا این توسعه با موانع بسیار همراه است . شاید بنظر عجیب بیاید ولی در زمانی که  بسیاری کالاها و پدیده های صنعتی، خطرناک، ضدفرهنگ، ضد انسانی، ضد ارزشهای جامعه تلقی شوند این توسعه اتفاق نمی افتد . اما اگر پیشرفت صنعت و فناوری و به دنبال آن سیستمهای مدیریت توسعه یابند آنگاه به بستری فعال و درون زا برای جهش فناوری دست یابی می شود.  این درست است که پیشرفت و تسلط تکنولوژی باعث بروز مشکلات طبیعی در جهان شده است. اما به هر حال فناوری از ابتدای تاریخ بشر به وجود آمده و لیکن در دوران حاضر، سرعت آن به گونه ای بوده است که با ایجاد مشکلات جمعی برای مردم جهان همراه بوده است. اما اگر این امر صد درصد صحیح باشد، باید که تلاش در راستای توسعه واقعی، آگاهانه، تحت کنترل  را بوجود آورد.

این نقص سیستمی مزمن در کلیه ابعاد صنعت، آموزش، تولید، توزیع، بازیافت و کلیه کسب و کارها دیده میشود  که نوآوری بصورت درون زا در سیستمها وجود ندارد و باید برای آن برنامه های بلندمدت و پایدار و قابل ارزیابی  در سطح کلان ایجاد نمود.

بیایید از نقطه نظر فردی به این موضوع توجه کنیم.

 آیا تا به حال جرقه ایده خوبی داشته و نمی دانید چگونه و از چه طریق آن را پیگیری کنید؟ یا مشکلی را آنقدر آشکار مشاهده کرده اید که نمی توانید باور کنید که برطرف نشده است؟ شاید شما می خواهید یک استارت آپ را شروع کنید اما مطمئن نیستید که چگونه افکار خود را جمع و جور کنید؟ یا شما برای یک سازمان کار می کنید و احساس می کنید می توانید از راه های مختلفی باعث ایجاد ارزش برای مشتریان شده و ، بر پیشرفت های اساسی تأثیر بگذارید؟

حالا کمی فکر کنید که چه قدم اجرایی برداشته اید و اگر نه ، چرا؟

برای کشف روشهای نوین در ایجاد و رشد یک روش کار بهینه یا ایجاد یک ارزش در زندگی فردی و کاری و تجارت و اینکه چگونه می تواند به شما در زنده ماندن و پیشرفت در این شرایط اقتصادی چالش برانگیز کمک کند نیازمند زمینه های بنیادینی است که از کودکی آغاز می شود. بنابر این برای درک آن از دبستان آغاز می کنیم. پایه های جهش نو آوری در پیش از دبستان گذاشته می شود . برای این امر به موضوعات متعددی توجه می شود که برخی را ذکر می کنیم. محور نوآوری دستیابی به توانمندی خودآموزی و یادگیری شخصی بعنوان امری پایان ناپذیر است.

 تبدیل تجربه یادگیری

علاقمندی به یادگیری شخصی می تواند  یک واقعیت در پایه گذاری نوآوری باشد که  در هر کلاس درس ایجاد شود .  باید در  نظام آموزش کشور شبکه ای به عنوان شبکه پیشتاز نوآوری بوجود آید.  معلمان با تشکیل تیم های داخلی در مدارس و بین مدارس با استفاده از مشاوران و متخصصان همکاری کنند تا رویکرد یادگیری شخصی را هدایت کنند. این برنامه بینش ها ، ابزارها و کمکهای لازم را برای معلمان به ارمغان می آورد تا چشم اندازهای  نوآورانه خود را در وجود دانش آموزان زنده کنند.

طراحی مجدد مدرسه

با  یک نگرش مهندسی مجدد برنامه ریزی مجدد کل مدرسه به عنوان ، مدارس آینده نگر آنها می توانند یادگیری شخصی را در هر کلاس درس عملی کنند. برای توسعه و تداوم یادگیری شخصی در کل سطح مدرسه ، بودجه ، مربیگری و بازخورد مداوم نیاز است . این مدارس به الگویی برای یک حرکت بزرگتر تبدیل می شوند و یافته ها و نوآوری های خود را برای کمک به تغییر تجربه یادگیری با دیگران به اشتراک می گذارند.

توانمندسازی معلمان

معلمان پرشور و با انگیزه موتور حرکت این جریان یادگیری هستند. آنها با برنامه های توسعه حرفه ای در طول سال ، قدرت تدریس و تاثیرخود را گسترش می دهند. آنها خود به آموزش و شخصی سازی یاد گیری نیازمند هستند.

جامعه و تفکر نوآوری

کار به مدارس و کلاسهای درس ختم نمی شود. برای ایجاد یک جنبش برای تبدیل یادگیری ، در مقیاس ملی برای نوآوری نیاز است . برای حرکت به سمت آینده بهتر برای کودکان ،  در ابتدا مدیران آموزشی ومعلمان، رهبران فکری ، خیرین و هر کس دیگری که علاقه مند به  توسعه یادگیری شخصی است ، بایدگرد هم بیایند و پلتفرمی اجتماعی را تشکیل دهند.

تحقیق و توسعه برای نوآوری

تحقیقات در مورد نوآوری هرگز متوقف نمی شود.باید به طور مداوم ابزارها و روشهای جدید را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و یافته های را به اشتراک گذاشت . باید با همکاری متخصصان و مؤسسات در سطح ملی ، باید به طور مداوم برای توانمندسازی مدرسین ، ایده های جدید و نوآوری را در اختیار دانش آموزان قرار داد تا تجربه یادگیری بهینه برای هر دانش آموز در همه جا فراهم شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *