نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 1:18 ب.ظ

چگونه صنعت نیمه هادی می تواند پس از بحران COVID-19 قوی تر ظاهر شود

شرکت های نیمه هادی بازنگری در استراتژی های بلند مدت خود را آغاز می کنند . حالاممکن است از حالت عادی قوی تر ظاهر شوند.

June 18, 2020

در ماه های پس از گسترش کروناویروس ، شرکت های فعال در صنعت نیمه هادی ها برای محافظت از کارکنان ، ایمن سازی زنجیره های تأمین و پرداختن به سایر نگرانی ها قاطعانه حرکت کردند. اگرچه اوضاع مخاطره آمیز هنوز جدی است و بسیاری از دولتها هنوز هم الزامات فاصله گذاری را جدی اجرا می کنند، اما رهبران شرکتهای نیمه هادی اکنون به دنبال وضعیتی هستند که همه گیری کاهش یابد و حالت عادی بعدی آغاز شود. برای آماده سازی برای آن لحظه ، آنها در حال فکر کردن در مورد استراتژی هایی برای تجدید نظر در استراتژی ها و اصلاح مدل های تجاری خود هستند – دو فعالیتی که مک کینزی در چارچوبی برای پاسخ به  کرونا توصیف کرده است.

تعیین نقطه شروع

هر جنبه ای از مدل کسب و کار می تواند در معرض تغییر باشد ، از جمله ترکیب اوراق بهادار ، مخارج سرمایه (capex) ، استراتژی تحقیق و توسعه ، پیش بینی تقاضا ، زنجیره تأمین ، تصمیمات تولید و گزینه های ادغام  . اما با وجود عدم اطمینان زیادی که در پیش رو وجود دارد، شرکت های نیمه هادی ممکن است در تصمیم گیری های استراتژیک مشکل داشته باشند. برای حرکت به جلو ، آنها ابتدا باید یک مبنای ثابت برای شرکت خود ایجاد کنند. با استفاده از این مبنا ، شرکت های نیمه هادی با تمرکز بر سوالات زیر می توانند مسیر را به شکل حالت عادی بعدی ترسیم کنند:

محبوب ترین بینش

  • با توجه به تحول تقاضا ، تحولات اقتصادی و سایر تغییرات جهانی ، چه سناریوهای بهبودی محتمل است؟
  • تأثیر بحران COVID-19 بر روندها و تقاضای بلند مدت چیست؟
  • چگونه می توانیم از بحران حتی قوی تر ظاهر شویم؟

در رکودهای گذشته ، شرکتهایی که در اوایل بحران به سؤالات استراتژیک فکر می کردند ، به احتمال زیاد به سرعت بهبود می یافتند و رهبر بازار می شدند. اگرچه همه گیری COVID-19 در دوران مدرن بی سابقه است ، اما هنوز هم نیاز به برنامه ریزی طولانی مدت پا بر جا است.

 در حال توسعه سناریوهای بازیابی

COVID-19 اصول اساسی این تمهیدات را تغییر داده است ، برای مثال رفتار مشتری ، درآمد کسب و کار و جنبه های بی شماری از فعالیتهای شرکت از این جمله اند. بسیاری از شرکت ها چشم انداز آینده نامشخصی دارند و برخی ممکن است از این بحران زنده بیرون نیایند. بسته به مداخلات احتمالی دولت و متغیرهای دیگر که اکنون پیش بینی آنها دشوار است ، سناریو های بازیابی چندگانه امکان پذیر است.

پیش از این ، ما مقاله ای در مورد چشم انداز کوتاه مدت و میان مدت برای تقاضای نیمه هادی منتشر کردیم. تجزیه و تحلیل ما تا حدی مبتنی بر فرضیات در دو یا از نه سناریویی بود که مک کینزی برای بازیابی COVID-19 ایجاد کرده بود ، هر دو فرض می کنند که گسترش کرونا ویروس سرانجام کنترل می شود و از آسیب های اقتصادی فاجعه بار جلوگیری می شود. در سناریوی اول ، به نام A3 ، تولید ناخالص جهانی (تولید ناخالص داخلی) در سه ماهه چهارم سال 2020 بازیافت می شود. در دومین مورد ، با نام A1 ، بهبود تا اواخر سال 2022 به تأخیر می افتد. در تجزیه و تحلیل اصلی ، ما تخمین ها را به روز کرده ایم تا تقاضای 2021 را شامل شود.

هر دو سناریوی بازیابی نشان می دهد که بیشتر بخش های صنعت نیمه هادی رشد منفی سالانه در سال را در سال 2020 تجربه می کنند. با این وجود به دنبال سال 2021 هستیم ، انتظار داریم که با بهبود بیشتر بازارهای نهایی ، اوضاع بهتر شود ، بیشتر به این دلیل که نقطه شروع  سال 2020 خواهد بود که بسیار پایین تر از سالهای گذشته می باشد. در سناریوی خوش بینانه A3 ، تنها چند بخش انتظارات رشد را پیش بینی می كنند كه پیش از ظهور COVID-19 تا سال 2021 پیش بینی شده بود (نمایش 1). در سناریوی بدبینانه تر A1 ، تعداد بخش هایی که بازیابی می شوند حتی پایین تر است (شکل 2). در بخش های بصورت مجرد ، چند گرایش برجسته است:

برای رایانه های شخصی در این بخش شدیدترین افت تقاضا مشاهده می شود و شکاف عملکرد با گذشت زمان جدی تر می شود. بیشتر افراد تمام لوازم الکترونیکی خانگی مورد نیاز برای کار از راه دور را در سال 2020 خریداری می کنند و تقاضا برای سال آینده کاهش می یابد. در همین حال ، شرکتها ممکن است همچنان سرمایه گذاری در رایانه های شخصی برای کنترل هزینه ها به تاخیر بیندازند ، حتی اگر روند بهبود ادامه یابد .

 اما وضعیت اتومبیل در سناریوی بازیابی خوش بینانه تر A3 ؛ بخش خودرو شاهد رشد سالانه 28 تا 36 درصد در سال 2021 است. این تخمین براساس این فرض استوار است که دولت ها مشوق هایی را به خریداران خودرو ارائه می دهند. در A1 ، این سناریو با تأخیر در وضعیت بهبود ، مشوق های دولت چندان قوی نیست و رشد در محدوده 1 تا 5 درصد باقی مانده است.

  وضعیت  ارتباطات شبکه ای‌؛ رشد در این بخش می تواند از پیش بینی های پیش از COVID-19 در سال های 2020 و 2021 فراتر رود. این یکی از معدود صنایعی است که تاخیر وضعیت بهبود  در واقع به رشد بالاتر از سناریوی خوش بینانه کمک کند ، زیرا ادامه کار از راه دور و آموزش در منزل باعث تحریک تقاضا خواهد شد .

ارزیابی تأثیر بحران COVID-19 بر تقاضای بلند مدت

بعد از سال 2021 ، شرکت های صنعت نیمه هادی ممکن است مشکلات بیشتری را در پیش بینی تقاضا داشته باشند زیرا عدم اطمینان بیشتری در مورد مراقبت های بهداشتی و پیشرفت های تجاری بسیار زیاد است. از آنجا که شرکت ها برنامه های بلند مدت را ایجاد می کنند و سناریوهای بالقوه را ارزیابی می کنند ، روند در این دو حوزه مورد توجه ویژه ای است.

کشش بازار

طی چند ماه گذشته ، مردم در سراسر جهان روشهای جدیدی از کار ، مطالعه و برقراری ارتباط از طریق کنفرانس های ویدئویی و سایر فناوری ها را تجربه کرده اند. چنین روندهایی می تواند تأثیر ماندگاری بر تقاضای صنعت نیمه هادی ها داشته باشد و امکانات جدیدی را برای محصولات و خدمات موجود فراهم کند. به عنوان مثال ، تقاضا می تواند برای آن بخش از صنعت نیمه هادی هایی که امکان افزایش سرور ، اتصال و استفاده از فضای ابری را با رشد همکاری آنلاین فراهم می کنند ، افزایش یابد. نیمه هادی ها همچنین ممکن است برای محصولات و خدمات زیر تقاضای زیادی داشته باشند:

  • راه حل های  اتصال بدون تماس فیزیکی ، از جمله صفحه نمایش لمسی و دکمه های آسانسورها
  • دستگاه های دارای امکان کمک به محیط زندگی ، از جمله آنها سنسورها هستند که ، به بیماران سالخورده مبتلا به  بیماری های مزمن کمک می کنند تا به جای انتقال به مراکز درمانی ، در خانه خود بمانند.
  • راه حل های تحویل خودکار مانند ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین و هلی پد ها .
  • فرآیندهای کار دیجیتال و اینترنت اشیاء ، به ویژه در بخش های مهم مانند مراقبت های بهداشتی ، دولت و امور دفاعی.

البته COVID-19 همچنین می تواند تقاضای محصولات صنعت نیمه هادی را در چندین زمینه مهم کاهش دهد. برخی از خودروسازان قبلاً شروع به به تعویق انداختن سرمایه گذاری در خودران ها کرده اند زیرا درآمد کم آنها به معنای کمبود بودجه برای تحقیق و توسعه است. در زمینه های دیگر ، پیش بینی روند تقاضا دشوار است. با نگاهی دوباره به تحرک کسب وکار ها، واضح است که حمل و نقل عمومی در حال حاضر کمتر استفاده می شود زیرا مردم از انتقال ویروس می ترسند. اگر تقاضای مترو و اتوبوس کم باقی بماند ، یا اگر تعداد بیشتری از مردم شروع به خرید ماشین های شخصی کنند ، تقاضای نیمه هادی ها می تواند در پاسخ به آن تغییر کند.

نظارت بر تغییرات صنعت و پاسخهای ژئوپلیتیکی

طرف عرضه ، با بروز اپیدمی در معرض خطراتی است که قبلاً به رسمیت شناخته نشده بود و منجر به کمبود احتمالی قطعات و اجزای بحرانی می شد. در پاسخ به آن ، بسیاری از شرکت های نیمه هادی در حال حاضر در حال پیکربندی زنجیره های تامین خود برای بهبود عملکرد و مقاومت هستند و ممکن است تغییرات تا زمان رسیدن به حالت عادی بعدی ادامه یابد. همانطور که از بسیاری از صنایع برنامه ریزی می کنند ، شرکت های نیمه هادی ممکن است بخواهند سناریوهایی را طراحی کنند که تأثیر بالقوه در بومی سازی تولید ، افزایش سهام و موجودی ها را همراه با  ایجاد تغییرات دیگری را نشان دهد.

در داخل کارخانه ها ، بحران COVID-19 می تواند اتوماسیون و اتخاذ تصمیم نسبت به فناوری های تحول دیجیتال را تسریع کند. ساخت از راه دور ، تشخیص عیوب و تعمیر و نگهداری همگی می توانند به ویژگیهای دائمی تبدیل شوند. در صورت بروز چنین اتفاقی ، شرکت های نیمه هادی ممکن است به مکانهای کاری هوشمند ، با فناوری هایی که کار از راه دور را برای بیشتر کارمندان تسهیل می کند  ، تبدیل شوند. آنها همچنین ممکن است یک مدل ترکیبی را تشویق کنند که در آن تعداد معینی از کارمندان از راه دور باشند و بقیه در محل کار باشند. بهره وری حاصل از چنین تغییراتی و همچنین هزینه های راه اندازی آنها می تواند در میزان درآمدهای نیمه هادی آینده تأثیر بگذارد.

آیا می خواهید در مورد روش پیشرفته الکترونیک ما بیشتر بدانید؟

برنامه ریزی سناریو بلند مدت همچنین باید پاسخ ژئوپلیتیکی به بحران COVID-19 را در نظر بگیرد. برای تحریک اقتصاد محلی ، چندین دولت قبلاً یارانه و مشوق را اعلام کرده اند ، اما اینها اغلب براساس منطقه متفاوت است. به عنوان مثال ، چین یارانه های طولانی مدت دولت و معافیت مالیاتی را برای مصرف کنندگان در حال خرید وسایل نقلیه برقی جدید اعلام کرده است ، در حالی که ایالات متحده استانداردهای مصرف سوخت را برای خودروسازان کاهش داده است. شرکت های نیمه هادی باید چنین تغییرات منطقه ای را از نزدیک ردیابی کنند ، زیرا ممکن است الگوهای تقاضا را تحت تأثیر قرار دهند ، و توجه داشته باشند که آیا پاسخ های دولت محلی در حال تحول است یا نه .

بحران قوی تر می شود

شرکت های نیمه هادی استراتژی های مدیریت اثر بخش بحران را در دوره های دشوار قبلی دیگر ، از جمله حباب dot-com در 2000 و رکود بزرگ سال 2008 ، تدوین کرده اند. اما بحران COVID-19 چالش های کاملاً جدیدی را ارائه می دهد که آن را از هر رکود قبلی متفاوت می کند. این بحران به طور غیر منتظره ای رخ داد و علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی ، شمار عظیمی از موضوعات بشردوستانه را رقم زد. اگرچه هیچ دفترچه بازی برای چنین بحرانی وجود ندارد ، اگر بازیکنان نیمه هادی بخواهند در شرایط عادی بعدی قوی تر ظاهر شوند ، برخی از درسهای ناشی از رکودهای گذشته اعمال می شود.

تا حد متوسط ​​هزینه های سرمایه را کاهش می دهد.

بنیانگذار اینتل ، گوردون مور ، یک بار ابراز کرد ، شما نمی توانید راه خود را از رکود جداکنید. اگر شرکتها برای زنده ماندن از  شر یک بحران نیاز به نقدینگی بیشتری دارند ، کاهش بزرگ capex اجتناب ناپذیر است. اما برای شرکت هایی که وضعیت مالی بهتری دارند ، تجربه نشان می دهد که کاهش چشمگیر در آن ممکن است بهترین استراتژی نباشد. در دوره رکود اقتصادی بزرگ ، بسیاری از شرکتهای پیشرو امروزی ، کمتر از رقبای خود ، ارزش را کاهش دادند و بنابراین در شرایط بهتر ، پس از شروع اقتصاد با آماده سازی برای رشد بهبود می یابند. با بحران کنونی ، شرکتهایی که تصمیم به ایجاد محصولات نسل بعدی ، خرید تجهیزات یا سرمایه گذاری مشابه دارند ، در صورت افزایش تقاضا با بهبود وضعیت اقتصاد ، آماده می شوند. کسانی که عقب مانده اند ممکن است در جبران عقب افتادگی مشکل داشته باشند ، زیرا برخی از پیشرفت ها ممکن است سالها طول بکشد.

تمرکز بودجه های تحقیق و توسعه بر روی محصولات نسل بعدی

برای حفظ یک استراتژی قوی تحقیق و توسعه در طول بحران ، سه اقدام می تواند بسیار مهم باشد:

    محدود کردن بودجه های تحقیق و توسعه. همانطور که با capex ، تحقیقات نشان می دهد که شرکت های برتر تمایل به کاهش هزینه متوسط ​​تحقیق و توسعه در طی رکود دارند و به آنها امکان می دهد یک سبد محصولات غنی و در حال تحول را حفظ کنند. مگر در مواردی که نقدینگی نیاز به کاهش قابل توجهی داشته باشد ، شرکتها باید بجای تعیین حداقل بودجه ناچیز برای ادامه کار تحقیق و توسعه ، تلاش کنند تا سرمایه گذاری برای نوآوری را تأمین کنند. شرکت هایی که تمرکز خود را روی نوآوری تحقیق و توسعه حفظ می کنند ، با توجه به بازه های زمانی طولانی برای توسعه محصولات جدید ، می توانند برتری دراز مدت نسبت به رقبا کسب کنند. در برخی موارد ، رقبای عقب مانده ممکن است هرگز نتوانند شکاف نوآوری را پر کنند.

    با تمرکز بر روی محصولات نسل بعدی. اگرچه ممکن است مشتریان صنعت نیمه هادی هزینه های خود را در حال حاضر محدود کنند ، اما تقاضا برای محصولات جدید و نوآورانه می تواند با شروع اقتصاد بهبود یابد. شرکتها به جای بهبود محصولات با استفاده از فناوری پیشرفته فعلی ، باید در محصولات نسل بعدی با استفاده از فن آوری های جدید سرمایه گذاری کنند. آنها ممکن است در طی 12 تا 24 ماه آینده درآمد حاصل از این محصولات را ایجاد نکنند ، اما پس از افزایش تقاضای مشتری ، موقعیت مناسبی پیدا می کنند.

    توجه کافی به روندها داشته باشید. شرکت های نیمه هادی رو به جلو فکر خواهند کرد که چه محصولاتی بالاترین تقاضا را پس از COVID-19 ایجاد کنند و بر این اساس سرمایه گذاری تحقیق و توسعه خود را در اولویت قرار دهند. تجزیه و تحلیل آنها باید کلیه مناطق را شامل شود ، از تکنیک های جدید تولید که امکان تغییر اندازه پردازش های کوچکتر را ایجاد می کنندگرفته تا حسگرهای ابتکاری تر. برای تصمیم گیری درست ، شرکت های نیمه هادی باید از نزدیک روند جدید و رفتار مشتری را رصد کنند. اگر تغییرات غیرمنتظره در بازار اتفاق بیفتد ، ممکن است نیاز باشد که دوره جدیدی را طی کنند.

رویکرد استراتژیک برای ادغام و مالکیت

شرکتهای نیمه هادی نیز اگر رویکردی استراتژیک و منظم برای سرمایه گذاری و واگذاری داشته باشند ممکن است از بحران COVID-19 قوی تر بیرون بیایند. تجزیه و تحلیل گذشته نگر ،در این صنعت از 1000 کسب و کار نشان می دهد که 100 شرکت برتر 10 درصد بیشتر احتمال دارد برنامه نویسی – با پیگیری منظم در معاملات با اندازه متوسط ​​ – چه در طول و چه بعد از رکود اقتصادی بزرگ انجام دهند (شکل 3). برای واگذاری ، 100 شرکت برتر نیز در زمان رکود 1.5 برابر بیشتر از شرکتهای با طول عمر مشابه خود  اینکار را کردند. یافته قابل توجه دیگر این است که شرکت های برتر نیز احتمالاً معاملات کوچکتر را دنبال می کردند. در کل ، میانگین ارزش معاملات آنها حدود 9 درصد کمتر از رقبا بود.

جهان پس از بحران COVID-19 مکان دیگری خواهد بود ، و ما هنوز از میزان تغییرات در تجارت ، مراقبت های بهداشتی و کل جامعه اطلاع دقیقی نداریم. با توجه به عدم قطعیت بسیار زیاد در آینده ، شرکت های نیمه هادی با ایجاد سناریوهای متعدد در آینده سود خواهند برد و هر کدام نتایج مختلف اقتصاد کلان خود را نشان می دهند ، زیرا استراتژی خود را برای سال های آینده تنظیم می کنند. آنها باید بخش عدم اطمینان را به عنوان بخشی از مدل عملیاتی خود در نظر بگیرند ، زیرا چابکی و توانایی تطبیق سریع ، بسیار مهمتر از چسبیدن به یک برنامه خواهد بود. مانند رکودهای قبلی ، آن دسته از شرکتهای نیمه هادی که به سرعت عمل می کنند می توانند قوی تر ظاهر شوند. کاهش متوسط ​​سرمایه ، تمرکز بر نوآوری تحقیق و توسعه و رویکرد برنامه نویسی به M&A می تواند به آنها کمک کند تا رشد را به دست آورند و فن آوری های پیشرو ایجاد کنند که پس از بهبود اقتصادی تقاضای زیادی خواهد داشت.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *